Ariana Grande: Z deníku popové princezny

26.06.2023

Komentovaná diskografie ku příležitosti 30. narozenin světové megastar

Ačkoliv se popové generace vzájemně liší, některé typy zpěváků a zpěvaček se opakují. Jedním z nich je typ zpěvačky s panenkovskou vizáží a obřím hlasovým rozsahem. U "MTV Boomers" tuto kategorii zastupuje Mariah Carey, u "Millennium Breakers" Christina Aguilera a u "Youtube Chameleons" je reprezentantkou floridská rodačka s italskými kořeny Ariana Grande. Tato drobná lolitka se zlatem v hrdle dnes slaví významné životní jubileum, třicáté narozeniny. Jen málokterá světová hvězda prošla tak těžkými životními zkouškami, jakými byl teroristický útok na koncertě či smrt expřítele, už proto bychom si Arianinu životní i uměleckou dráhu měli připomenout a to prostřednictvím komentované diskografie, která čítá nejen dvě kompilace, dva vánoční speciály a jeden živák, ale především šest klasických studiových alb a právě na ně se v následujících odstavcích zaměřím. Stejně jako v případě pop-punkové princezny Avril Lavigne, jejíž diskografii jsem komentoval před rokem, má každé album nějaký primát.


Yours Truly (2013) - rozjezdové

Arianin debut byl čisté devadesátkové retro. V mnoha směrech se toto album dalo chápat jako pocta jejímu největšímu idolu Mariah Carey, kterou zde Ariana svými vokálními exhibicemi připomíná. Jakožto fúze oldschoolového R&B a popu je to album velmi poplatné americkému vkusu, čemuž odpovídaly i prodeje (zatímco v USA dosáhlo na první místo albového žebříčku, v Evropě si vedlo jen průměrně). Debut sice nepřinesl žádný velký hit, ale je tu pár skladeb, které stojí za povšimnutí jako například úvodní Honeymoon Avenue nebo balady Tattooed Heart nebo Almost Is Never Enough, duet se členem britského boybandu The Wanted Nathanem Sykesem. Naopak k celku příliš nesedí jiný duet, konkrétně Popular Song s francouzským zpěvákem Mikou, u kterého je cítit, že vznikl o rok dřív pro Mikovo třetí album The Origin Of Love. Na úvod své kariéry tak Ariana přišla se slušnou, leč zapomenutelnou deskou, která v její diskografii zaujímá poslední místo.

Hodnocení DJ Vlada: 6/10


My Everything (2014) - průlomové

Téměř přesně rok po debutu přišla Ariana s albem č. 2, které se však od předchozího nemohlo lišit více. Producentský team v čele s ostříleným matadorem Maxem Martinem posunul nahrávku mnohem blíže modernímu zvuku a album je tak oproti debutu převážně popové. Už koncem dubna mu předcházel nakažlivý singl Problem, duet s australskou rapperkou Iggy Azaleou, který coby mix popu, R&B a funky pokořil i britskou singlovou hitparádu. Další singly Break Free a One Last Time jsou pro změnu ryze taneční, jelikož jsou pod nimi podepsáni známí DJové Zedd a David Guetta. Čtvrtý ze singlů Love Me Harder je duetem s dnes superpopulárním Weekndem, kterému synthpopovým zvukem předurčil  jeho pozdější směřování. Jsou tu i velmi zdařilé nesingly jako například balady Why Try, která nezapře rukopis frontmana britských OneRepublic Ryana Teddera, a Just A Little Bitt Of Your Heart, jejímž autorem je další současná megastar Harry Styles (toho času jako člen One Direction). Deluxe Edition pak obsahuje jako bonus i jeden z největších megahitů dekády, terctet Bang Bang s Jessie J a Nicky Minaj. Jako celek sice My Everything nepřesahuje parametry spotřebního popového alba, ale v rámci této škatulky představuje na svou dobu výrazný nadprůměr a pro Arianu se bezpochyby jedná o průlomové album co se hitparád týče.

Hodnocení DJ Vlada: 7/10


Dangerous Woman (2016) - nejpestřejší

Třetí studiové album bylo první, na kterém se Ariana autorsky podílela, jakkoliv zatím jen na textech. Zatímco na My Everything měla Ariana dvě polohy - dance-popovou a "árenbíčkovou", Dangerous Woman byla žánrově ještě mnohem pestřejší. Byl tu nejen electropop (singl Into You) a R&B (Let Me Love You, duet s rapperem Lil Waynem), ale i blues (výtečný titulní singl Dangerous Woman), reggae (singl Side To Side, který byl zpěvaččinou již třetí spoluprací s rapperkou Nicki Minaj), funky (Greedy), soul (Leave Me Lonely, duet se zpěvačkou Macy Gray) či dokonce deep house (Be Alright). Bonusové skladby z Deluxe Edition jako pop-folková Sometimes, synthpopová Touch It nebo balada I Don't Care, která stojí na pomezí soulu a swingu, album zpestřují ještě víc a je škoda, že se žádná z nich se nedostala na standardní edici místo čtvrtého slabšího singlu Everyday.  Ve zvláštní kategorii je úvodní Moonlight, což je křehká balada, v níž Ariana zní přímo andělsky. Ona pestrost může být vnímána dvojsečně, jelikož album tak postrádá jednotící prvek, nicméně podobně pestré bylo například i Bad od Michaela Jacksona. Dangerous Woman byla zcela bez pochyb vrcholem první kapitoly zpěvaččiny kariéry, kterou uzavřela více než důstojně.

Hodnocení DJ Vlada: 8/10 


Sweetener (2018) - nejumělečtější

Zásadním milníkem ve zpěvaččině kariéře byla tragická událost, která ji postihla. Na jejím koncertě v Manchesteru 22. května 2017 vybuchla bomba, přičemž vyšlo najevo, že to byl teroristický útok, který si vyžádal 22 obětí. Arianu tato tragédie psychicky poznamenala, po umělecké stránce jí však paradoxně vnesla vítr do plachet.  Nejprve 4. června 2017 uspořádala pro Manchester velkolepý benefiční koncert za účasti mnoha světových hvězd od Justina Biebera až po Liama Gallaghera z Oasis. O rok a tři měsíce později vydala své nejexperimentálnější a nejumělečtější album. Pod produkční taktovkou hitmakera Pharrella Williamse vznikl velmi neprvoplánový materiál, který byl diametrálně odlišný od veškeré dosavadní zpěvaččiny tvorby. Už pilotní singl No Tears Left To Cry překvapil velmi netradičním klubově tanečním backgroundem. Parádním kouskem je druhý singl God Is A Woman mísící prvky hiphopu a gospelu, jehož původní interpretkou měla být latino-popová princezna Camila Cabello, jejíž diskografii jsem vloni rovněž komentoval. Ještě společně s třetím singlem Breathin' jsou to však jediné "rádiovky" na albu. Ostatní písně mají místy téměř až alternativní zvuk a to i včetně duetů Blazed s Pharrellem, The Light Is Coming s Nicky Minaj a Borderline s Missy Elliot, které místy připomenou novou vlnu z přelomu 70. a 80. let. Za geniální se nebojím označit snivou baladu R.E.M., která pracuje s prvky doo-wopu. Podobného ražení jsou i další dva songy Better Off a Goodnight N Go. Závěr obstarala více než pětiminutová soulovo-gospelová píseň Get Well Soon, která je připomínkou onoho teroristického útoku. Říká se, že co tě nezabije, to tě posílí, přičemž Arianu toto neštěstí posílilo natolik, že natočila své vůbec nejlepší album, na kterém škatulku popové princezny dalece překračuje.

Hodnocení DJ Vlada: 9/10 


Thank U, Next (2019) - nejosobnější

Necelý měsíc po vydání Sweeteneru postihla Arianu další těžká rána. Na předávkování zemřel její bývalý přítel, rapper Mac Miller. Kvůli této smutné události se Ariana rozešla s tehdejším přítelem Petem Davidsonem a neplánovaně se opět zavřela do studia, v němž natočila nejosobnější desku své kariéry. Tentokrát byla už nejen výhradní autorkou textů, ale podílela se i na hudbě. Oba dva singly, které albu předcházely, tedy titulní Thank U, Next (doprovázený videoklipem, který byl inspirován hned čtyřmi hollywoodským komediemi Pravá blondýnka, Bravo, girls!, Protivný sprostý holky a Přes noc třicítkou) a trap-popový 7 Rings byly v její kariéře vůbec první, které se hned v prvním týdnu dostaly do čela prestižního amerického žebříčku Billboard. A přestože oproti experimentálnímu Sweeteneru najdeme na Thank U, Next víceméně jen tradiční R&B, pořád je produkce na velmi vysoké úrovni. Některé slabší kousky (Bad Idea, Make Up) vyvažují zářící klenoty, jakými jsou například úvodní Imagine, u která nepochopitelně vyšla pouze jako promo singl, a úžasně atmosférická balada Ghostin'. Arianino páté album má zároveň ještě jeden primát - v týdnu vydání dobylo prvenství nejen v americké a britské, ale i v české albové hitparádě, což je u Čechů, kteří r'n'b nikdy nebyli nakloněni, husarský kousek.

Hodnocení DJ Vlada: 8/10 


Positions (2020) - nejkontroverznější

Zatím poslední studiové album vydala Ariana před dvěma a půl lety (šest a půl měsíce před tím, než se provdala za realitního makléře Daltona Gomeze). Ze všech šesti jejích řadovek vyvolalo Positions vůbec největší kontroverze a to především kvůli textům s výraznou sexuální tématikou nevyjímaje titulní singl Positions a jeho následovníka 34+35, který vyšel hned ve dvou verzích (sólově a jako terctet se zpěvačko-rapperkami Dojou Cat a Megan Thee Stallion). "Oplzlé" texty však nejsou tím hlavním problémem, kterým album trpí. Větším kamenem úrazu je fakt, že písně jsou zde příliš krátké a většinou prosviští kolem jako rychlík Košičan, aniž by zanechaly sebemenší stopu. Do nadprůměrných vod album vytahuje především třetí singl POV, který je jedním z nejlepších songů, které Ariana kdy vydala. Nebýt jeho, Positions by skončilo na posledním místě společně s debutem Yours Truly. Takto mu náleží alespoň předposlední příčka.

Hodnocení DJ Vlada: 6,5/10


Nealbové singly a duety

Všechny singly, které Ariana kdy vydala, nevyšly na řadových albech. Už rok před vydáním Yours Truly vyšel teenpopový singl Put Your Hearts Up který vysamploval devadesátkový megahit What's Up? od 4 Non Blondes. Dalším nealbovým singlem byl funk-popový track Focus z roku 2015, který měl původně vyjít na Dangerous Woman, ale nakonec byl z playlistu vyřazen. Prvním mimoalbovým duetem byla nová verze titulní písně k hranému remaku Disneyho Krásky a zvířete, kterou nazpívala společně s Johnem Legendem. V letech 2019-2020 absolvovala Ariana hned několik výrazných spoluprací. Nejprve přispěla svými vokály do singlu Boyfriend na debut Everything Changed... R&B dua Social House. O měsíc později spatřil světlo světa terctet Don't Call Me Angel s Miley Cyrus a Lanou Del Rey k filmu Charlieho andílci, třetím dílu stejnojmenné filmové série. V první polovině roku 2020 byla Ariana součástí dvou úspěšných duetů - Stuck With U s Justinem Bieberem a Rain On Me s Lady Gaga. The Weeknd ji hned dvakrát přizval do remixů svých původně sólových singlů Save Your Tears a Die For You. Zapomenout nemůžeme ani na promo singl Just Look Up, duet s rapperem Kidem Cudim, který byl titulní melodií k satirické černé komedii Don't Look Up (v českém překladu K zemi hleď!) z produkce Netflixu.     


Herecká kariéra a role koučky v The Voice

Přestože Arianu zná většina lidí primárně jako zpěvačku, ještě dřív se proslavila jako seriálová herečka. Vůbec poprvé se objevila v roce 2009 v muzikálně-komediálním webovém seriálu Battery's Down, kde však měla jen epizodní roličku. Její nejznámější rolí je naivní diblík Cat Valentine v sitcomu V jako Victoria vzniklém pro teenagerskou televizní stanici Nickelodeon. Další výraznou rolí je světově známá zpěvačka Riley Bina z výše zmíněné netflixovské komedie Don't Look Up, ve kterém si zahrála po boku takových hereckých veličin jako Leonardo DiCaprio, Jennifer Lawrence, Meryl Streep nebo Cate Blanchett. V příštím role se Ariana objeví ve filmové verzi muzikálu Wicked (Čarodějka), v němž hraje druhou hlavní ženskou roli Glindu Upland. Kromě herectví si Ariana vyzkoušela i další roli, když se v roce 2021 stala koučkou v 21. řadě americké verze soutěže The Voice (odtud pochází profilové foto, které jsem vybral kvůli sdílení na Panáčkovi v reality show).


Za svou desetiletou kariéru Ariana pokořila celou řadu rekordů, například má nejvíc písní, které v Billboard Hot 100 debutovaly na první místě, je nejsledovanější ženskou umělkyní na Spotify, Youtube a Instagramu a k roku byla i nejstreamovanější sólovou zpěvačkou na Spotify a Apple Music. Přejme proto Arianě k její třicátým narozeninám, aby se její sbírka rekordů nadále rozrůstala a aby jí už žádná podobná rána jako teroristický útok v Manchesteru či smrt Maca Millera nikdy v životě nepotkala.

Zdroj: Wikipedie, Youtube; Foto: Universal Music

Pozn. Názvy popových generací v prvním odstavci jsou smyšlené, nejedná se o jejich oficiální názvy.