Clean 2010's: 2010 - Zítra se bude tančit všude

13.03.2024

Po seriálech Sweet 90's a Dirty 2000's, které nás rok po roce provedly přelomovými devadesátkami a následující drsnější první dekádou nového milénia, tu máme již třetí seriál identického typu. Průlet ze současného pohledu předchozí dekádou logicky zahájíme v roce, kdy se ukrajinským prezidentem stal Viktor Janukovyč, v moskevském metru došlo k sebevražedným atentátům ze strany občanek Dagestánu. na Islandu vybuchla sopka, což způsobilo přerušení letecké dopravy v severozápadní Evropě, Česko porazilo Rusko ve finále MS v hokeji, po červnových volbách stanul v čele české vlády Petr Nečas a zpěvačka Dara Rolins čelila trestnímu stíhání za neúmyslné zabití cyklisty v autě.

Čím byla tato nedávno uplynulá dekáda specifická? Pop-kultura se mnohem více blížila té devadesátkové než nulkové. V hitparádách drtivě dominoval pop, který do sebe čím dál víc vstřebával vlivy elektronické hudby. Zrovna tak hiphop se již neobešel bez "tuc tuc" beatů. Rock se do žebříčků dostával ještě mnohem méně než v devadesátkách a pop-rock se pro změnu začal blížit tomu osmdesátkovému s výrazným stadionovým nádechem. Populární hudba se tak stávala převážně spotřebním zbožím (odtud název "čistá" dekáda, což vyjadřuje kontrast k předchozímu "špinavému" desetiletí). Přestože tato dekáda jinak klidná nebyla, ve společnosti po celém světě se čím dál více rozevíraly nůžky mezi mladými liberály a stárnoucími konzervativci, čehož dodnes zneužívají populisté, mezi Ruskem a Ukrajinou se v polovině dekády zadělalo na pozdější válečný konflikt a takřka celá druhá půlka desátých let se nesla ve znamení imigrační krize, na popu tyto problémy světa nebyly poznat ani v nejmenším a tyto optimistické mimikry mě přivedly k užití názvu českého budovatelského filmu z roku 1952 v titulku článku. 

Aby však pop nepůsobil až moc sterilně, byl čas od času zapotřebí nějaký ten skandál či kontroverze. Na ty byla expertkou Lady Gaga, jejíž hity zněly tehdy i z vodovodu a svými malými filmy místo tradičních videoklipů se přibližovala Michaelu Jacksonovi. V září 2010 tato neúnavná provokatérka vzbudila velký rozruch, když se na předávání cen MTV objevila v kostýmu ze syrového hovězího masa, čímž protestovala proti kontroverznímu americkému zákonu zvanému Don't Ask, Don't Tell, který neumožňoval homosexuálům vykonávat službu v americké armádě, pokud se ke své orientaci veřejně přihlásili, což doplnila slovy "Když se nepostavíme za to, v co věříme, když nebudeme bojovat za svá práva, brzy budeme mít tolik práv jako maso na našich kostech." Kostým vzbudil pohoršení zejména v řadách ochránců zvířat. U nás Gagu následně napodobil Leoš Mareš, který hovězí kostým oblékl v rámci sázky, když moderoval soutěž Talentmania (o které si více řekneme níže).

Desátá léta rovněž znamenala oproti nulkám vzestup mužského popu, jakkoliv prim hrál stále ten ženský, objevovalo se mnohem víc klučičích sólistů než v předchozí dekádě. Zřejmě nejkontroverznějším a nejdiskutovanějším zpěvákem světa, byl v desátých letech miláček náctiletých dívek, tehdy ještě neplnoletý Kanaďan Justin Bieber. Tohoto talentovaného mladíčka objevil producent L.A. Reid (známý jako porotce americké verze X Factoru) díky jeho coverům na Youtube. I přes zpěvákův nesporný talent Bieber v následujících letech rozděloval publikum na dva antagonické tábory, holčičky jej milovaly, muži a hudební kritici mu nemohli přijít na jméno. Dlužno říci, že si to Bieber často dělal sám svými skandály, tudíž jeho kontroverznost nestála jen na faktu, že se jedná o dívčí idol. Na rozdíl od mnoha jiných idolů se však Bieber udržel v showbyznysu dodnes, jakkoliv v současnosti má pauzu od vystupování ze zdravotních důvodů, kvůli nimž dokonce před dvěma lety přerušil turné k šestému albu Justice.

Justin Bieber a Bruno Mars ovládali v desátých letech srdce žen a dívek.

Rok 2010 byl startovním i pro jiný ženský idol, řádově méně kontroverzní a s potenciálně širší fanouškovskou základnou. Čokoládový Bruno Mars, vlastním jménem Peter Gene Hernandez, mnohdy svým komplexním talentem vzbuzoval podezření, zda není skrytým příbuzným Michaela Jacksona. Přesto však ve svých začátcích na debutu Doo-Wops & Hooligans sázel výhradně na bělošský pop a se slaďáky jako Just The Way You Are, Grenade, Marry You nebo Count On Me dobýval ženská srdce (výjimkou mezi singly z debutu byla pouze reggae-popová pohodářská hymna The Lazy Song). Až na druhém albu Unorthodox Jukebox (2012) se více projevil jeho černošský feeling a zejména pilotním singlem Locked Out Of Heaven, který byl mixem, reggae, funky a rocku, zaujal i mužské publikum, které vůči němu bylo dosud imunní. I na své druhotině však potěšil ženy a dívky tklivou baladou When I Was Your Man. Největším hitem jeho "černého" období byl bezesporu Uptown Funk (2014), který vznikl v produkci známého instrumentalisty Marka Ronsona. Přestože Marsova popularita vlivem příklonu k funky postupně opadla, místo mezi nejtalentovanějšími mužskými sólisty současnosti mu už nikdo neodpáře.

Jako meteor zazářil na světové scéně stříbrný finalista osmé řady American Idolu Adam Lambert, který o rok dříve nevyhrál především kvůli sexuální orientaci a extravagantnímu projevu (pozn. red. porazil jej mnohem méně výrazný Kris Allen). Lambertovým průlomovým singlem byla pop-rocková vypalovačka Whataya Want For Me, která byla jednou z mála kytarovek mezi převahou tucáren v tehdejších žebříčcích. Díky kombinaci extravagance a obřího hlasového rozsahu se Lambert později stal zpěvákem legendárních Queen, přičemž je jednoznačně nejadekvátnějším náhradníkem Freddieho Mercuryho. Dalším výrazným debutantem z řad ex-finalistů talent shows byl Angličan Olly Murs, který na podzim 2009 skončil druhý v šesté řadě britského X Factoru. Podobně jako Lambert i Murs na sólové dráze převálcoval svého přemožitele ze soutěže (tím byl nevýrazný baladiér Joe McElderry) a v následujících letech měl několik slušných hitů jako Heart Skips A Beat, Troublemaker nebo Dear Darlin' 

V prvním desítkovém roce bodovali i prostorově výrazní zpěváci, kteří do dívčích idolů měli daleko. Svůj největší sólový hit Forget You (v "dirty" verzi F**k You) měl CeeLo Green, člen rozpadajícího se neo soulového dua Gnarls Barkley, které proslavil v roce 2006 megahit Crazy. Třináct let po smrti se globálně známým stal těžkotonážní jamajský reggae zpěvák Israel "IZ" Kamakawiwoʻole, jehož cover-verze evergreenu Somewhere Over The Rainbow, která poprvé vyšla již v roce 1990 (v mash-upu s dalším coverem evergreenu What A Wonderful World od Louise Armstronga) a následně zazněla v mnoha filmech, dobývala zejména evropské singlové žebříčky, například v Německu nebo ve Francii.

Mezi ženami byla nejvýraznějším objevem roku Angličanka Ellie Goulding, která již od svých počátků velmi umně mísí mainstreamový pop s alternativním "quirky" zpěvem. A přestože v prvním roce kariéry nejvíce bodovala s cover-verzí balady Your Song od Eltona Johna, nejedná se pouze o zpěvačku, ale také o textařku a všestrannou muzikantku, což dokazuje celá řada velkých hitů jako Lights (2011), Anything Could Happen (2012), Burn (2013) nebo filmová Love Me Like You Do (2015) z Padesáti odstínů šedi. Svým éterickým projevem Goulding otevřela dveře do vyšších pater mainstreamu alternativnějším britským písničkářkám z pomezí folku a indie popu, jakými jsou Birdy nebo Gabrielle Applin.

Ellie Goulding otevřela dveře do mainstreamu celé generaci "quirky" zpěvaček.

Společně s Goulding stála na počátku průlomu "quirky" zpěvaček i finalistka páté řady britského  X Factoru (2008) Diana Vickers, která na svém debutu Songs from the Tainted Cherry Tree měla slušný hit Once, menší hitík The Boy Who Murdered Love a několik opravdu skvostných nesinglů. Na debut slušně navázala koncem roku 2010 i nealbovým singlem My Wicked Heart. Druhotina Music To Make Boys Cry (2013), která se nesla v duchu osmdesátek, však byla obsahově slabší a méně výrazná, pročež tato velká naděje přelomu nultých a desátých let následně upadla v zapomnění. V rámci talent shows má Vickers však primát jako průkopnice "quirky" zpěvaček, přičemž v následujících letech na její odkaz navázaly osobité zpěvačky jako Irka Janet Devlin, Američanka Drew Ryniewicz nebo Slovenka Emma Drobná.

Z etablovaných stálic měla velmi silný rok královna latinopopu Shakira, která vytvořila již druhou hymnu fotbalového šampionátu FIFA World Cup (tou první byl duet s Wyclefem Jeanem Hips Don't Lie z roku 2006) a její Waka Waka (This Time For Africa) během léta ovládla rádia i taneční parkety a společně s bilinguálně vydaným singlem Loca pomohla tehdy třiatřicetileté kolumbijské zpěvačce prodloužit hvězdnou kariéru i ve zbytku světa mimo Latinskou Ameriku.

V českých luzích a hájích na vrchol vystoupala pražská kapela Nightwork, kterou tvořili herci Vojtěch Dyk (který je zároveň multitalentovaný zpěvák a hudebník), Jakub Prachař a Jan Maxián společně se skladatelem Františkem Soukupem (synem Ondřeje Soukupa a Gabriely Osvaldové), který kapelu založil. Poprvé o sobě pánové dali vědět několika příspěvky na soundtrack k teenagerské komedii Panic je nanic ˇ(2006), avšak protože tento film v kinech víceméně propadl, ani soundtrack se netěšil velké pozornosti. Následně však Nightwork vsadili na zbraň, která na náš národ Švejků účinně funguje - na humor a nadsázku. V tomto duchu se nesly již jejich první hity, které jim zajistily přízeň diváků - netradiční Christmas song Vánoční čas (200´7), osobitě předělaná Včelka Mája alias Maja (2008) a především kontroverzní oslava homosexuality Globální oteplování (2009), přičemž všechny pocházely z reedice debutového alba  Respectmaja (2007). V roce 2010 přišli nejprve s optimistickou hitovkou Slunce v duši, která mimo jiné zazněla v romantické komedii Jiřího Vejdělka Ženy v pokušení, a na podzim vyšlo jejich druhé album Tepláky aneb Kroky Františka Soukupa v čele s recesistickou hymnou Tepláky, která parodovala osmdesátkový pop.  Nightwork suverénně ovládli Ceny Anděl za rok 2010 (získali ocenění skupina roku, album roku a videoklip roku), což byl historicky první triumf recesistické formace na tomto prestižním ceremoniálu. Třetí album Čauki Mňauki (2013) v čele s hitem Čekám na signál z filmu Signál Tomáše Řehořka (ve kterém Dyk hrál jednu ze dvou hlavních rolí společně s Kryštofem Hádkem) bylo jejich labutí písní, neboť Nightwork se po koncertě v O2 Aréně v listopadu 2013 rozhodli ukončit činnost. 

"Tepláková souprava, gule dej si do prava", humor a nadsázka nebyly skupině Nightwork cizí. 

Společně s Dykem nejvýraznější člen Nightworku Jakub Prachař se v roce 2010 premiérově představil po boku zkušenějšího slovenského kolegy Martina Rausche, kterému nikdo neřekne jinak než Pyco, coby moderátor prvního ročníku federální verze soutěže Got Talent, která dodnes nese název Česko Slovensko má talent. Vysílala ji tehdy TV Prima společně se slovenskou TV JOJ. Porota prvního ročníku byla velmi hvězdná, zasedla v ní královna českého popu Lucie Bílá (která zůstala porotkyní až do šesté řady a v dalších ji již nahradila Marta Jandová) a populární sarkastický moderátor Jan Kraus (ten už o dva roky dříve seděl v porotě čistě slovenské verze, avšak první federální ročník byl jeho posledním, následně jej nahradili Martin Dejdar a Leoš Mareš, až se v páté řadě z moderátorského postu do poroty přesunul Prachař). Třetím do party byl producent Jaro Slávik, mnohými považovaný za slovenského Simona Cowella, který jako jediný z porotců prvního ročníku vydržel v porotě dodnes. Diváci byli zpočátku Talentem nadšeni, jelikož jsme konečně mohli vidět show, která se svým zpracováním blížila zahraničním verzím. Už ve druhé polovině prvního ročníku však přišly kontroverze jako oslavná hodnocení poroty, která mnohdy nebyla úměrná kvalitě vystoupení. Určitá podezření na přílišné produkční zásahy se s Talentem táhly i dalšími ročníky, což vyvrcholilo kontroverzní otázkou, zda si soutěžící chtějí rozdělit výhru ve finále třetího ročníku v roce 2012, po kterém sledovanost prudce klesla. I přes kontroverze měl první Talent kvalitního vítěze, kterým bylo akrobatické duo Dae Men, které za sebou nechalo průkopníka trapnomagie Richarda Nedvěda a smutného operního pěvce Mariána Zázrivého.

Z diváckého hlediska však první federální Talent nebyl takovou bombou jako první SuperStar nebo první VyVolení, jelikož Nova a Markíza, kterým licence na Talent vypršela, přišly se show identického základu nazvanou Talentmania. Tato show byla více estrádní a zvláště v castingové části připomínala spíše casting do cirkusu. V internetových diskusích platila Talentmania téměř za sprosté slovo, čemuž nepomohla ani výměna zbytečné porotkyně modelky Aleny Šeredové (která od začátku seděla v porotě společně s osvědčeným porotcovským katem Pavlem Haberou, ostrovtipnou moderátorkou Adelou Banášovou a milovaným i nenáviděným režisérem Zdeňkem Troškou) za komické duo Michala Suchánka a Richarda Genzera. V živých přenosech však Talentmania oproti Talentu  výrazně vykvetla (jakkoliv se ani zde nevyvarovala kontroverzím jako lachtan Meloun tipující výsledky nebo výše zmíněný hovězí kostým moderátora Leoše Mareše) a to nejen zásluhou režiséra Petra Nuňéze, který stál za třemi slovenskými a první federální SuperStar, prvními čtyřmi sériemi taneční show Let's Dance a slovenským Talentem, ale především zásluhou soutěžících, mezi kterými se našlo více výrazných talentů než u konkurence. Byla tu například úžasná psí cvičitelka Alena Smolíková s fenomenální fenkou Keysi, famózní "gumový" tanečník electro boogie Matúš Pišný, fascinující akrobatické Duo Ogor (reprezentující stejnou disciplínu pomalé akrobacie jako primáčtí Dae Men) nebo originální hráč na skleněnou harfu Petr Špatina. V čele všech talentů (nejen) z Talentmanie však jednoznačně stála samotná vítězka, teprve dvanáctiletá operní zpěvačka Patrícia Janečková, kterou neváhám označit za vůbec největší talent, který se kdy v našich talent shows objevil. Tomuto andělskému stvoření s platinovým pokladem v hrdle však krutý osud dopřál dožít se pouhých pětadvaceti let, jelikož vloni na podzim podlehla zhoubné rakovině. Talentmania se pokračování již nedočkala, avšak objev tohoto výjimečného supertalentu jí nikdo neodpáře.

Andělské zjevení s božským hlasem Patrícia Janečková odešla do Nebe v pouhých 25 letech. 

Jaro a léto roku 2010 bylo v Česku neobvykle černé, jelikož nás krátce po sobě opustily hned tři výrazné osobnosti z různých odvětví české pop-kultury. 24. května šokovala českou veřejnost smutná zpráva, že ve svém bytě na Vinohradech tragicky zahynul ve věku 45 let zpěvák a bývalý frontman kultovní synthpopové kapely Oceán Petr Muk, který se udusil zvratky, přičemž v jeho krvi byl nalezen alkohol a léky na bipolární poruchu. O dva týdny později jej na věčnost následoval režisér, scénárista, herec a jeden z duchovních otců Divadla Járy Cimrmana Ladislav Smoljak, který se jen o dva roky nedožil osmdesátky. Třetí osobností, pro níž byl rok 2010 posledním, byl jeden z nejvšestrannějších českých herců Vladimír Dlouhý, který v 52 letech podlehl rakovině žaludku.  

Hity roku 2010:

Justin Bieber feat. Ludacris - Baby

Aloe Blacc - I Need A Dollar

Black Eyed Peas - The Time (Dirty Bit)

CeeLo Green - Forget You (F**k You)

Peter Cmorik - Mám ťa rád

Coldplay - Christmas Lights

Ben Cristovao - Give Me Some More

Taio Cruz - Dynamite

Taio Cruz feat. Kylie Minogue - Higher

Miley Cyrus - Can't Be Tamed

Miley Cyrus - When I Look At You

Debbi - Touch The Sun

Jason Derulo - In My Head

Duck Sauce - Barbra Streisand

Embassy - Anděl

Eminem feat. Rihanna - Love The Way You Lie

Empire Of The Sun - We Are The People

Ewa Farna - Maska

Ewa Farna & Jan Bendig - Stejný cíl mám dál

Get Far - The Radio

Ellie Goulding - Your Song

David Guetta feat. Kid Cudi - Memories

Keri Hilson - I Like

Hurts - Wonderful Life

Charlie Straight - Your House

Chinaski - Spáč

Martin Chodúr - Let's Celebrate

Iyaz - Replay

Enrique Iglesias feat. Pitbull - I Like It

Michael Jackson feat. Akon - Hold My Hand

K' Naan - Waiving Flag

Kabát - Banditi di Praga

Israel "IZ" Kamakawiwoʻole - Somewhere Over The Rainbow

Tereza Kerndlová - Schody z nebe

Alicia Keys - Empire State Of Mind (Part II) Broken Down

Markéta Konvičková - Co hvězdám šeptají

Markéta Konvičková - Láska se nedá dělit třemi

Markéta Konvičková - To holky maj rády

Kristína - Horehronie

Kryštof - Malý princ

Lady Gaga - Alejandro

Lady Gaga feat. Beyoncé - Telephone

Daniel Landa - Tacho

Aneta Langerová - Stačilo říct

Avril Lavigne - Alice

Lena - Satellite

Maduar - Dance & Kiss

Maroon 5 - Misery

Bruno Mars - Grenade

Bruno Mars - Just The Way You Are

Edward Maya & Vika Jigulina - Stereo Love

Travie McCoy feat. Bruno Mars - Billionaire

My Chemical Romance - Na Na Na

Nelly - Just A Dream

Nightwork - Slunce v duši

Nightwork - Tepláky

Robo Opatovský & Monika Bagárová - Prší

Owl City - Fireflies

Katy Perry feat. Snoop Dogg - California Curls

Katy Perry - Firework

Katy Perry - Teenage Dream

P!nk - Raise Your Glass

Rihanna - Only Girl (In The World)

Rihanna - Rude Boy

Rihanna feat. Drake - What's My Name?

Ruda z Ostravy feat. Martina Pártlová - Ostrava

Rytmus - Zlatokopky

Shakira feat. Dizzie Rascal - Loca

Shakira feat. Freshlyground - Waka Waka (This Time For Africa)

Nicole Scherzinger - Poison

Stromae - Alors On Dance

Taylor Swift - Mine

Miro Šmajda - Baby

         Train - Hey, Soul Sister

Usher feat. Pitbull - DJ Got Us Fallin' in Love

Usher feat. will.i.am - OMG

Verona - Ztracená bloudím

Diana Vickers - Once

Robbie Williams & Gary Barlow - Shame

Xindl X - Chemie

Xindl X & Olga Lounová - Láska v housce     

Yolanda Be Cool & Dcup - We No Speak Americano

Zdroj: Wikipedia, Youtube; Foto: Universal Music, Warner Music, Supraphon, TV Nova / TV Markíza