Dirty 2000's: 2001 - Nu-metalová mánie

11.05.2023

Již podruhé se vracíme do "špinavé" dekády, která odstartovala 21. století. Když někdo vysloví letopočet 2001, každému se jako první vybaví 11. září, tedy datum teroristických útoků na World Trade Center a na Pentagon, za nimiž stála islamistická síť Al-Káida, přičemž toto datum je považováno za jeden z nejvýznamnějších milníků historie, při kterém si svět naplno uvědomil existenci zla v podobě terorismu. Rok bohatý na události to však byl i v českých luzích a hájích. Jeho začátek poznamenala krize v České televizi a zatčení exministra Ivana Pilipa a bývalého studentského aktivisty Jana Bubeníka na komunistické Kubě, pozdější premiér Vladimír Špidla nahradil Miloše Zemana v čele ČSSD a došlo ke zmizení hned několika dětí, u kterých se později ukázalo, že zemřely vinou svých nejbližších.

Minule jsem vám slíbil, že se podrobněji podíváme na žánr, který byl pro rané nulky stejně stěžejní jako pro rané devadesátky grunge, tedy na nu-metal. Tuto kombinaci ostrých metalových kytar a úderného rapu založila již v první polovině devadesátek kalifornská kapela Korn, která průlom do rockového mainstreamu absolvovala v roce 1998 se svým třetím studiovým albem Follow The Leader. Skutečnými popularizátory nu-metalu u široké veřejnosti však byly jiné dvě party. Floridští Limp Bizkit přispěli svým singlem Take A Look Around na soundtrack ke druhému pokračování Mission: Impossible, čímž celosvětovou nu-metalovou mánii de facto odstartovali a jejich třetí album Chocolate Starfish and the Hot Dog Flavored Water atakovalo vrchol žebříčku prodejnosti v USA i v Británii. Partička kolem Freda Dursta je však z dnešního pohledu poněkud ve stínu kalifornských Linkin Park, které můžeme s klidným svědomím označit za nejslavnější nu-metalovou formaci všech dob. Kouzlo Linkinů spočívalo v tom, že kromě metalových riffů a rapu, který u nich pravidelně obstarával spoluzakladatel a úspěšný producent Mike Shinoda, jejich písně obsahovaly i popově chytlavé melodie a v jejich čele stál výborný a charismatický zpěvák Chester Bennington, nad kterým se dodnes vznáší temná "cobainovská" aura, neboť v roce 2017 spáchal sebevraždu. Linkin Park prorazili hned se svým prvním albem Hybrid Theory z roku 2000, na kterém najdeme takové hity jako Crawling, Papercut či In The End, avšak po všech stránkách debut ještě překonali o tři roky mladší druhotinou Meteora, které dominoval zejména gigahit Numb a která je považovaná za jednu z vůbec nejlepších novodobých rockových desek. Přestože na následujících albech se Linkini čím dál víc přibližovali popu, status králů nu-metalu jim už nikdo neodpáře ani po Chesterově nešťastné smrti. Mezi další úspěšné nu-metalisty, kteří bourali žebříčky v raných nulkách, patří P.O.D., Papa Roach a především Evanescence, kteří byli první nu-metalovou formací, v jejímž čele stála žena, zpěvačka, skladatelka a pianistka Amy Lee.

Atomic Kitten představovaly mezi teenpopovými skupinami výjimku potvrzující pravidlo, protože k nárůstu popularity u nich došlo až po personální změně, kdy těhotnou "eskapistku" Kerry Katonu nahradila Jenny Frost (první zleva).

Zatímco však z USA proudil nu-metal ve velkém, konzervativnější Velká Británie jela stále v teen popu, který však oproti tomu devadesátkovému nasával mnohem více vlivů r'n'b, funky a dance-popu. Prvním velkým hitem této vlny byla mid-tempo balada Whole Again od dívčího tria Atomic Kitten, které pocházelo ze stejného města jako legendární Beatles - z Liverpoolu. Byl to již jejich pátý singl z debutového CD Right Now, avšak první, který v hitparádách výrazněji prorazil nejen na Britských ostrovech. Jen o pár měsíců později se na britské scéně objevil čtyřčlenný londýnský boyband Blue, který byl společně s irskými Westlife jediným držákem boybandokultury v nultých letech, mezi boybandy však díky svému r'n'b vibu měl výjimečnou pozici a spolupracoval i s takovými hudebními veličinami jako Elton John nebo Stevie Wonder. Rámec tradičního teen popu překračovalo i dívčí trio Sugababes, rovněž z Londýna, které v začátcích mířilo převážně k r'n'b, avšak největších úspěchů dosáhlo později s dance-popovými singly Push The Button či About You Now.

Z Británie však v té době vycházel i dospělejší a sofistikovanější pop, v jehož rámci jako výjimečné zjevení působila tehdy zpěvačka a písničkářka Dido, mladší sestra zakládajícího člena taneční formace Faithless Rolla Armstronga. Její něžné a zasněné pop-folkové písně v kombinaci s hladivým hlasem vyzařovaly velmi zvláštní éterickou auru, díky níž oslovovaly popaře i alternativce. Přesto však cesta Dido na vrchol nebyla úplně přímočará. Její debutové album No Angel vyšlo v USA již v roce 1999, avšak největším úspěchem tehdy bylo, že pilotní singl Here With Me se stal znělkou seriálu Roswell. O celosvětovou popularitu se Dido postaral Eminem, který sloku jejího třetího singlu Thank You vysamploval do svého megahitu Stan. Album No Angel následně vyšlo i v Evropě a písně Here With Me a Thank You se staly globálními hity, kterým na kvalitách neubrala ani legendární mladoboleslavská pěnice Anička Dajdou.

Zpěvačka, která spojovala. Dido svou specifickou tvorbou oslovovala popaře i alternativce.

Dalším velkým britským objevem roku 2001 byl projekt Gorillaz, za kterým stál frontman britpopových Blur Damon Albarn a který tvořily čtyři komiksové postavičky. Hudebně to byla velmi pestrá fúze, která stála na pomezí indie rocku, hip hopu a elektronické hudby.

V minulém dílu jsem zmiňoval návraty ke kořenům U2 a Bon Jovi. V roce 2001 se k nim přidali i američtí R.E.M., jakkoliv to nebyl návrat k témeř punkovým počátkům, ale po experimentálním albu Up (1998) se novinka Reveal v čele s hitovkou Imitation Of Life vracela k pop-rocku s folkovým feelingem, který kapelu na počátku devadesátek proslavil.

Nejočekávanější deskou roku bylo poslední předsmrtné album Michaela Jacksona Invincible. To se však u kritiky i fanoušků dočkalo velmi rozporuplných reakcí a v prodejích za Jacksonovými předchozími bestsellery rovněž výrazně zaostalo. I tak se jej ale prodalo osm miliónů kusů, o čemž by si mnozí mohli nechat jenom zdát, což dokazuje, že v pop music hrál Jackson svojí vlastní ligu. Pro evropské publikum v té době však již byl králem popu někdo jiný - Robbie Williams, který tehdy chrlil jeden megahit za druhým a koncem roku složil poctu králi swingu Franku Sinatrovi výběrem cover-verzí jeho evergreenů.

Rok 2001 byl významný mimo jiné i pro všechny fanoušky talent shows, protože právě v něm byl položen jejich základní stavební kámen. Producent Simon Fuller, otec Spice Girls a S Club 7, vymyslel televizní soutěž Pop Idol, ve které diváci prostřednictvím hlasování vybírali nejlepšího zpěváka. Historicky prvním vítězem britské verze Pop Idolu byl Will Young, popový zpěvák, který byl klasický typ "Made In Britain". Britská verze měla překvapivě jen dva ročníky, poté byla nahrazena téměř identickou soutěží X Factor, za níž stál proslulý porotcovský kat Simon Cowell. Idol však expandoval do mnoha jiných zemí (včetně Česka a Slovenska) a zvlášť americká verze American Idol se stala ikonickou, přičemž v současnosti už běží její jedenadvacátá řada.

Stříbrné plátno bylo se světem hudby v roce 2001 opět výrazně propojeno. Soundtrack roku měla bezesporu koprodukční romantická komedie Deník Bridget Jonesové, která byla natočená podle stejnojmenné knihy Helen Fieldingové. Příběh stárnoucí osamělé asistentky ve vydavatelství, který oplýval britským humorem, měl nejen hned dva výrazné hitparádové zářezy, konkrétně taneční pecku It's Raining Men od bývalé "Spajsky" Geri Halliwell (cover osmdesátkového hitu od dívčího dua The Weather Girls) a soulové balady Out Of Reach od britské zpěvačky Gabrielle, ale pomohl k novému životu i evergreenu All By Myself, v originále od Erica Carmena. Šest let po pilotním hitu k Batmanovi podpořili irští U2 další akční hrdinku - Laru Croft z počítačové hry Tomb Rider, kterou pro filmové zpracování zhmotnila Angelina Jolie a parta kolem Bona přispěla remixem songu Elevation, třetím singlem z alba All That You Can't Leave Behind. Válečný velkofilm Pearl Harbor, který měli mnozí v podezření, zda nevykradl scénář Zdeňka Svěráka k našemu Tmavomodrému světu, pro změnu přinesl největší megahit There You'll Be americké country zpěvačce Faith Hill. Muzikálem složeným výhradně z coverů byl Moulin Rouge v hlavních rolích s Nicole Kidman a Ewanem McGregorem, jenž nejvíce oprášil sedmdesátkový hit Lady Marmelade, který nově nazpívaly čtyři zpěvačky v čele s Christinou Aguilerou. Bláznivá komedie Pravá blondýnka v hlavní roli s Reese Witherspoon se pro změnu muzikálové verze, uváděné mimo jiné i na Broadwayi, dočkala pět let po premiéře.

Střapaté vlasy a sluneční brýle, taková byla image Richarda Krajča v počátcích kariéry kapely Kryštof.

Pro českou scénu znamenal letopočet 2001 nástup nové generace pop-rockových kapel. V čele této vlny stáli ostravští Kryštof, kteří jsou dodnes inventářem českých rádií, avšak jejich tehdejší tvorba se od té současné diametrálně lišila. Ve svých začátcích přinášeli Kryštof chytrý pop s experimentálností "nové pop-rockové vlny" a melancholičností post-britpopu. Frontman Richard Krajčo, který v té době byl známý jako moderátor televizní hitparády Medúza a zároveň působil i jako herec Divadla Petra Bezruče v Ostravě, se v té době prezentoval jako mediální rebel, což předvedl například na galavečeru Českého slavíka, kdy protestoval proti vystoupení na playback přelepením úst.

Ve stejné době se na scéně objevila i další experimentálně popová patra v čele s hercem - Mig 21, které vedl jeden z nejobsazovanějších herců následující dekády Jiří Mácháček, v té době známý především jako věčně zhulený Jakub ze Samotářů. Devizou této formace byl vždy výrazný nadhled sršící z jejich textů. Další nová kapela, pardubičtí Ready Kirken sázeli na přímočařejší pop-rock a z jejich středu později vzešel jeden z nejvýraznějších současných hitmakerů Michal Hrůza.

I přes tuto invazi nových tváří se však objevem roku v Českém slavíku stal celkem paradoxně moderátor Evropy 2 Leoš Mareš, jehož veršování do převzatých samplů v kombinaci s image "pána kožichů" aspirovalo na bizár roku, jemuž mohl v té době konkurovat snad jen normalizační idol Petr Kotvald se svým Mumulandem.

V roce 2001 do českých rádií poprvé pronikli i košičtí No Name, kteří se v následujících letech stali nejpopulárnější slovenskou kapelou v Česku, zatímco ve své domovině byli vždy populární jen průměrně. Oproti tomu progresivnější nitranský Desmod, který pružně zareagoval na nu-metalovou mánii a později ovládl slovenský rádiový éter, je u nás dodnes poměrně neznámý. Comeback roku absolvoval král slovenského popu Miro Žbirka, jehož Modrý album bylo esencí kvalitního a na svou dobu moderního popu a v následujícím roce z něj vzešel megahit Co bolí, to přebolí, duet s českou zpěvačkou Marthou, který o více než dekádu předběhl módu česko-slovenských duetů z poloviny desátých let. I životem otřískaný šansoniér Richard Müller vydal koncem roku parádní desku '01, která rovněž skrývala velký hit roku 2002, intimní píseň Nahý II. Pozdější porotcovský kat ze SuperStar Pavol Habera v první polovině roku dojímal publikum smutnou baladou Boli sme raz milovaní, kterou o deset let později zazpíval i na pohřbu svého jmenovce Demitry, tragicky zesnulého slovenského hokejisty. Comebackové album pro příští rok singlem Otazníky avizovala nejznámější slovenská kapela všech dob, bratislavský Elán. 

Výrazný slovenský výsadek jsme mohli zaznamenat i ve filmovém muzikálu Filipa Renče Rebelové, v němž si hlavní roli maturantky Terezy zahrála kráska z Malacek, muzikálová herečka Zuzana Norisová, společně s ní se ve filmu  objevila i Renčova tehdejší přítelkyně Alžběta Stanková a také obrýlený Luboš Kostelný. Z Čechů šestici hlavních rolí doplnil muzikálový herec a tanečník Jan Révai, pozdější mistr výrazných vedlejších rolí Jaromír Nosek a dnes již zapomenutá Anna Veselá. Rebelové představovali diametrálně odlišný proud retrofilmů z šedesátých letech než například kultovní Pelíšky (1999), které byly svým zpracováním překvapivě komorní. Renčův muzikál byl naopak výpravný a zářící všemi barvami. Ve výběru písní vsadil na šedesátkové hity, z nichž mnohé dostaly nový kabát v podání hlavních představitelek (a Bohuše Matuše, který propůjčil hlas Janu Révaiovi).

Režisér Filip Renč měl vždy slabost pro krásné Slovenky, což dokázal i v muzikálu Rebelové, ve kterém do hlavních rolí obsadil Zuzanu Norisovou a Alžbětu Stankovou. 

Kromě Rebelů se na české stříbrné plátno v roce 2001 dostal i výše zmíněný ambiciózní velkofilm Tmavomodrý svět Zdeňka a Jana Svěráků, ve kterém se po boku ostříleného Ondřeje Vetchého premiérově představil mladý Kryštof Hádek, v té době přezdívaný "český DiCaprio", nebo černá komedie Babí léto režiséra Vladimíra Michálka, v níž hlavní role napsal scénárista Jiří Hubač na tělo hereckým legendám Vlastimilu Brodskému a Stelle Zázvorkové.

Hity roku 2001:

Aerosmith - Jaded

Afroman - Because I Got High

Christina Aguilera, Pink, Lil' Kim, Mya - Lady Marmelade

Anastacia - Paid My Dues

Anna K - Večírek za koncem

Atomic Kitten - Eternal Flame

Atomic Kitten - Whole Again

Backstreet Boys - Drawning

Blue - All Rise

Blue - If You Come Back

BrainStorm - Maybe

Emma Bunton - What Took You So Long?

Sarah Connor - From Sarah With Love

The Corrs - Would You Be Happier?

The Cranberries - Analyse

Crazy Town - Butterfly

Creed - My Sacrifice

Čechomor & Lenka Dusilová - Proměny

Depeche Mode - Dream On

Destiny's Child - Survivor

Dido - Here With Me

Dido - Hunter

Dido - Thank You

Elán - Otazníky

Enya - Only Time (remix)

Nelly Furtado - I'm Like A Bird

Nelly Furtado - Turn Off The Light

Gabrielle - Out Of Reach

Gigi D'Agostino - L'Amour Toujours

Gorillaz - 19-2000

Gorillaz - Clint Eastwood

Pavol Habera - Boli sme raz milovaní

Geri Halliwell - It's Raining Men

Petr Hapka & Jana Kirschner - Bude mi lehká zem

Faith Hill - There You'll Be

Holki - Jsi senzační

Manu Chao - Me Gustas Tu

Chinaski - Drobná paralela

Enrique Iglesias - Hero

IMT Smile - Opri sa o mňa

Janet Jackson - All For You

Michael Jackson - You Rock My World

Kabát - Bára

Kabát - Na sever

Ronan Keating - Lovin' Each Day

Alicia Keys - Fallin'

Petr Kotvald - Mumuland

Kryštof - Lolita

Kryštof - Ženy

Limp Bizkit - My Way

Linkin Park - Crawling

Linkin Park - In The End

Linkin Park - Papercut

Jennifer Lopez - Ain't It Funny

Jennifer Lopez - Love Don't Cost A Thing

Madonna - What It Feels Like For A Girl

Vanessa Mae - Destiny

Leona Machálková - Svět je plnej bláznů

Manic Street Preachers - Ocean Spray

Leoš Mareš - Lži jsou jako déšť

Ricky Martin & Christina Aguilera - Nobody Wants To Be Lonely

Martin Maxa - C'Est La Vie

Mig 21 - Snadné je žít

Kylie Minogue - Can´t Get You Out Of My Head

Petr Muk - Stoupám ti do hlavy

Petr Muk - Tančíš sama

No Angels - Daylight In Your Eyes

No Name - Ty a tvoja sestra

No Name - Žily

Zuzana Norisová - Pátá

Zuzana Norisová - Sugar Town (Š-Š-Š)

OutKast - Ms. Jackson

P.O.D. - Youth Of The Nation

R.E.M. - Imitation Of Life

Rammstein - Sonne

Ready Kirken - Zejtra mám

Right Said Fred - You're My Mate

Roxette - Milk And Toast And Honey

S Club 7 - Don't Stop Movin'

S Club 7 - Have You Ever

Safri Duo - Played-A-Live (The Bongo Song)

Roger Sanchez - Another Chance

Shaggy feat. Rayvon - Angel

Shaggy feat. RikRok - It Wasn´t Me

Britney Spears - I'm A Slave 4 U

Stereophonics - Have A Nice Day

Sum 41 - In Too Deep

Sylver - Turn The Tide

Texas - Inner Smile

Travis - Sing

U2 - Elevation

U2 - Stuck In A Moment You Can´t Get Out Of

U2 - Walk On

Uncle Kracker - Follow Me

Helena Vondráčková - Neuč slunce hřát

Lucie Vondráčková - Strach

Westlife - Queen Of My Heart

Westlife - Uptown Girl

Wheatus - Teenage Dirtbag

Robbie Williams - Eternity

Robbie Williams - Supreme

Robbie Williams - The Road To Mendeley

Robbie Williams & Nicole Kidman - Somethin' Stupid

Miro Žbirka & Marika Gombitová - Nespalme to krásne v nás

Zdroj: Wikipedie, CSFD, Youtube; Foto: Warner Music, EMI, Bontonfilm