Double recenze: Olivia Rodrigo vs. Tereza Balonová

18.09.2023

Říká se, že druhé album je v umělcově kariéře zásadní.  Zatímco debut trpí mnohdy omluvitelnými začátečnickými nemocemi, na následujícím počinu má umělec dost času na to, aby se těchto neduhů zbavil a navíc dokázal, že kvality, které debut nabídl, dokáže mnohem více rozvinout. Se svými druhotinami přišly tento měsíc hned dvě mladé a talentované zpěvačky a autorky, z nichž jedna je již v současnosti světovou megastar a druhá velkou nadějí tuzemského popu. Druhé album Guts Američanky Olivie Rodrigo patří k nahrávkám, které jsou hudební veřejností ostře sledované jako Hrabalovy a Menzelovy vlaky, pročež se každý ptá, zda naplní velká očekávání. O týden dřív vydala svou druhotinu Lampiony i česká písničkářka Tereza Balonová, o které se v kuloárech mluví již dlouho jako o velkém talentu, avšak širší veřejnost ji stále tak úplně nezaregistrovala. Srovnání druhých alb těchto dvou talentovaných dam tak může působit jako souboj Davida s Goliášem, avšak i přesto jsem se rozhodl vám nabídnout recenze obou těchto očekávaných počinů, přičemž ve vzájemném srovnání pochopitelně přihlížím k odlišným podmínkám na světové a domácí hudební scéně.

Olivia Rodrigo - Guts

Když před dvěma a půl lety vyšla power-balada Drivers License, pokořila všechny možné rekordy a okamžitě bylo jasné, že tehdy čerstvě plnoletá Olivia Rodrigo není jen disneyovskou princeznou, ale že máme co do činění s opravdovou muzikantskou osobností. Debutové album Sour na sebe nedalo dlouho čekat a naplno potvrdilo, že debutový singl nebyl jen jednorázový úlet nahoru (podrobně jsem se tomuto albu ostatně věnoval ve zpěvaččině medailonku vydanému k jejím dvacetinám). Přestože však debut byl velkým příslibem, dokonalý nebyl, jelikož na něm až příliš dominovaly balady a na ostřejší kousky došlo jen výjimečně. Druhotina Guts, která vyšla minulý týden, je v tomto směru vyváženější a na své si vrchovatě přijdou fanoušci obou proudů zpěvaččina repertoáru. Už pilotní singl Vampire, který vyšel v červenci a pojednává o toxickém vztahu, parádně graduje od baladického začátku až po našlapaný závěr. Následující dva singly Bad Idea, Right? a nejnovější Get Him Back! jsou pak z kategorie melodických pop-rockeřin ve stylu Avril Lavigne. Folkovou (ve slokách) a rockovou (v refrénech) polohu výborně kombinuje úvodní All-American Bitch. Trochu zavádějící je svým názvem The Ballad Of Homeschooled Girl, která patří k energičtějším kouskům alba. Nechybí ovšem ani křehké pop-folkové balady jako Lacy, Making The Bed či Logical, ve kterých Olivia zpívá místy velmi srdceryvně a ukazuje zde nové možnosti svého hlasu. Skladby z debutu nejvíce připomíná ultrakřehká The Grudge. Speciálním kouskem je středně rychlá píseň Pretty Isn't Pretty, která svou basovou linkou odkazuje na britskou nezávislou scénu. Guts je rozhodně po všech stránkách vyzrálejším počinem než Sour, a přestože tématem většiny songů jsou vztahy a nešťastná láska, Olivia je podává s velkou upřímností a syrovostí (každá mladá holka holt není Greta Thunberg, aby se zabývala klimatickou změnou). Na své druhotině tak Olivia naplno dokazuje, že je důstojnou nástupkyní Alanis Morissette a zmíněné Avril Lavigne v kategorii generačních pop-rockových hlasů. Myslím, že nijak zvlášť nepřestřelím, kdy Guts označím za album roku, minimálně v oblasti ženského popu a pop-rocku je jím zatím zcela určitě.

Hodnocení DJ Vlada: 9/10

Tereza Balonová - Lampiony

Třiadvacetiletá Tereza Balonová se již na české scéně pohybuje nějaký ten pátek, ve známost vešla jako vokalistka kapely Jelen a při živých vystoupeních zaujala tím, že se (podobně jako například Ed Sheeran) doprovázela pomocí looperu. Její debut Půlnoc vydaný vloni na jaře byl velkým příslibem, avšak médii víceméně prošuměl, čehož příčinou byl vedle mnou tolikrát zmiňované ignorance mladých českých zpěvaček ze strany rádií fakt, že Tereza jako pop-folková písničkářka byla dosud ve stínu své kamarádky a spolupracovnice Kateřiny Marie Tiché. Z tohoto stínu se pokouší vystoupit na své druhotině Lampiony, na níž se od pop-folku odklání k pop-rocku, což je rozhodně správný krok, jelikož mladá česky zpívající pop-rockerka na naší hudební scéně momentálně chybí (Aneta Langeová spadá už delší dobu do škatulky alternativní pop, Ewa Farna má mnohem širší záběr a Lenny s Annabelle zpívají anglicky). Lampiony mají rozhodně větší tah na branku než Půlnoc. Už úvodní titulní skladba má obrovský muzikantský náboj a podle mě i chytlavou melodii. Totéž se dá říct i o pilotním singlu Kdo jsme byli, který albu více než o měsíc předcházel. Následuje dvojice písní reflektujících bolestivý rozchod a zahánění žalu v alkoholu, jen pochmurná nablueslá Sklenka a odlehčená Bloody Mary pojímají toto téma rozdílně. Tereza ani v nejmenším nezapomíná na své folkové kořeny, což je zřejmé z největšího potenciálního hitu z alba, pohodovky Neděle, a v neposlední řadě z nejsmutnější písně Chybíš, kterou Tereza věnovala své zesnulé babičce. Zároveň však překvapuje, jak dokáže být energická jako například ve vypalovačkách Ještě žijeme a Vodopád. Ke konci albu poněkud dochází plyn a závěrečná trojice V ozvěnách, Tažní ptáci a Na viděnou je matnější než zbytek, což však neznamená že by to byly špatné písně. Tereza v rockové poloze může vzdáleně připomínat Annu K, stejně jako v té folkové působí jako mix Lenky Filipové se Zuzanou Navarovou, na prvním místě však zůstává Terezou Balonovou. Doufejme proto, že díky její vydařené druhotině ji konečně zaregistruje širší veřejnost, která ji dosud nepochopitelně přehlížela.

Hodnocení DJ Vlada: 8/10

Z bodového hodnocení tedy vyplývá, že tento duel zpěvaček a písničkářek z generace zoomerů za mě těsně vyhrála Olivia, avšak Tereza se ani v nejmenším nemá za co stydět, jelikož je jako vycházející lokální hvězda vedle globální megastar v pozici, jako kdyby maturovala po premiantce třídy a dostala dvojku. Každopádně přejme oběma zpěvačkám, ať se jejich výtečné druhotiny dobře prodávají, aby z nich plodily jen samé megahity a získávaly za ně jednu cenu za druhou.

Zdroj: Wikipedie, Headliner, Youtube; Foto: Universal Music