Jak Ewa Farna změnila český ženský pop

12.08.2023

Když se v roce 2006 objevila na české popové scéně polská teenagerka s rovnátky, velká část diváků i hudebních kritiků jí nevěštila dlouhou životnost. Čas ovšem ukázal, jak podobné předpovědi můžou být krátkozraké. Ewa Farna nejen, že ze scény nezmizela, ale stala se největší hvězdou mladé generace tuzemských zpěvaček a v roce 2021 dokonce porazila Lucii Bílou v Českém slavíku. Jakožto silná osobnost často budí divácké vášně, avšak před jejím fantastickým hlasem musí smeknout i její odpůrci. A protože Ewa  dnes slaví třicáté narozeniny, sluší si připomenout, že její role v českém ženském popu byla svého času revoluční.

Hitem Měls mě vůbec rád to všechno začalo.

Aby toto vyjádření nepůsobilo přehnaně, je třeba pochopit dobové souvislosti. V devadesátých letech Česko naplno pohltila muzikálová mánie a obří návštěvnosti se těšily nejen převzaté tituly jako Bídníci nebo Jesus Christ Superstar, ale i původní muzikály v čele s Draculou Karly Svobody a Zdeňka Borovce. Muzikály dokázaly vyrábět hvězdy jak mezi zpěváky (Daniel Hůlka, Bohuš Matuš), tak i mezi zpěvačkami (Leona Machálková, Monika Absolonová), ale uplatnění zde našly i v té době již etablovaní interpreti. Z popových zpěváků se tak stávali muzikáloví herci a jejich projev tím byl do značné míry poznamenán, svazoval jejich živelnost a ubíral jim na autenticitě. I z dosavadních rockerek, jakými byly Bára Basiková nebo Ilona Csáková, se staly čistokrevné středoproudé divy. Dokonce i královna českého popu Lucie Bílá měla v projevu dlouho zažrané manýry, kterých se zbavila až v poslední době. Zvláštní druh autenticity ve středním proudu představovala Iveta Bartošová, což byl ale smutný případ křehké bytosti, kterou drsný showbyznys zničil. V mezigeneraci xeniálů pak popiny dodnes reprezentuje zejména Lucie Vondráčková, která je typická zpívající herečka. Ženský pop se v Česku na přelomu devadesátých a nultých let stal vyloženě bipolárním, jelikož na druhé straně barikády tu byly nekonformní osobnosti jako Anna K., Lenka Dusilová či o něco později Aneta Langerová, které jsou naopak silně autentické, ale s popstars v klasickém slova smyslu mají společného jen velmi málo. Demonstrací této bipolarity bylo finále první české SuperStar, ve kterém se posledně jmenovaná utkala s typickou muzikálovou popinou Šárkou Vaňkovou.

Temné Ticho bylo po rozjuchaných písních z debutu příjemným překvapením. 

Když pak do toho v roce 2006 vlétla Ewa, byl tu konečně příslib zpěvačky, která je čistě popová, ale zároveň živelná a autentická. Jakkoliv její repertoár tvořily na prvních třech albech převážně písně převzaté z publishingové databanky, vždy jim dokázala vtisknout velký kus své osobnosti. Na těchto nahrávkách je navíc patrný vývoj, což můžeme pozorovat už na obou pilotních singlech prvních dvou desek, zatímco první hit Měls mě vůbec rád je klasická teenagerovina, o rok mladší Ticho je zvukové mnohem temnější a má potenciál zaujmout i jiné než pubertální publikum. Na třetím albu Virtuální (2009) Ewa začala více zvukově experimentovat a pochází z něj i dle mého nejlepší singl z jejího raného období - Maska, která dalece převyšuje originál I Need A Hero od americké zpěvačky a herečky Sary Paxton.  

Nedoceněná Maska svou vnitřní energií a textem s myšlenkou strčila do kapsy unylý originál.

Virtuální bylo zároveň prvním albem, na kterém se Ewa podílela autorsky. Ještě patrnější byla její stopa na čtvrtém Leporelu (2014) a uměleckým vrcholem je bezesporu páté album Umami (2021), které dalece převyšuje většinu tuzemského popu, jelikož umně mísí pop-rock a R&B s gospelovými prvky. Kromě písní samotných album zaujalo i výbornými videoklipy, především k pilotnímu singlu Tělo, který odtabuizoval problematiku změn na ženském těle, a k nádherné baladě Verze 02, kde se Ewa setkala se svým mladším já.

Zatímco Tělo šokovalo...

...Verze 02 naopak dojímala.

Aby byl průřez Ewinou tvorbou kompletní, musíme zmínit i nealbové singly. Z nich je jednoznačně největším hitem cover-verze odrhovačky All About That Bass od Meghan Trainor s českým názvem Mám boky jako skříň, které Ewa oproti plochému originálu dodala úžasný ironický nadhled. Velmi slušně bodoval i taneční singl Na ostří nože, v jehož klipu si zahrálo mnoho celebrit v čele s Jaromírem Jágrem. Z kategorie balad je třeba zmínit filmovou Všechno nebo nic ze stejnojmenné koprodukční komedie, vánoční hit Vánoce na míru a duet s manželem Martinem Chobotem Ta o nás. Nejčerstvějším Ewiným singlem je letní pohodovka No a co, jehož videoklip je originální svým interaktivním formátem a diváci se do něj na zpěvaččiných oficiálních stránkách mohou zapojit. Je třeba rovněž zmínit, že témĕř veškerou svoji tvorbu vydává Ewa duálně v Česku i Polsku, přičemž polské verze jsou mnohokrát zvukově bohatší. 

Ewa dokáže královsky pobavit...

...získat do klipu Jaromíra Jágra...

...ovládnout stříbrné plátno...

...užívat si Vánoce...

...nadevše však miluje svoji rodinu.

V českém popu představuje tak Ewa představuje velmi vzácné zjevení zpěvačky, která osloví velmi široké publikum. Dokáže strhnout místy brutální energií, která z jejího silného hlasu vychází, ale ve svém nitru je i křehká a citlivá, což dokazují její mnohdy velmi emotivní projevy na Slavících či Andělech, přitom to, že dokáže dát spontánně průchod emocím, působí jako svěží vítr. Má i ohromný smysl pro humor, který uplatňuje nejen na koncertech (reportáž z jejího loňského koncertu ve Fóru Karlín si přečtěte zde), ale hodilo se jí to i v SuperStar, kde působila nejdříve jako porotkyně (2013) a později i jako moderátorka (2021). V neposlední řadě funguje i jako sexsymbol pro muže (pro ty, kteří mají rádi plné ženské tvary) i jako vzor pro ženy, což je mimořádně vzácná kombinace. Ewa je zkrátka "spojovací" zpěvačka a svým nabouráním pozdně devadesátkové a raně nulkové bipolarity ženského popu otevřela dveře dalším ženským osobnostem, jakými jsou například všestranná muzikantka Lenny nebo éterická písničkářka Kateřina Marie Tichá, které oslovují jak popaře, tak alternativce. Přejme proto Ewě k jejímu významnému životnímu jubileu, aby se na vrcholu udržela ještě dlouhá léta, aby jí rádia více hrála (protože se v její hranosti podobně jako u většiny českých zpěvaček její generace nepřetrhnou) a aby její zatím největší koncert v životě, který se uskuteční  14. října v O2 areně, dopadl více než úspěšně.

Na závěr si ještě dopřejme výběr z Ewiných singlů, které jsem v článku nezmínil (a polské verze těch, které jsem již zmiňoval):

Razem sam na sam (2006)

Zapadlej krám (2006)

La la laj (2007)

Jaký to je (2008)

Boží mlejny melou (2008)

Cicho (2009)

Toužím (2009)

Ty jsi král (2009)

Stejný cíl mám dál (s Janem Bendigem) (2010)

Sama sobě (2011)

Toxique Girls (s Toxique) (2012)

Šestej pád (s Danem Bártou) (2012)

Leporelo (2014)

Z nálezů a krás (2014)

Víno je grunt (s Františkem Segradem) (2015)

Na Ostzu (2016)

Wszystko albo nic (2016)

Bumerang (2017)

Dobré ráno, milá (s Davidem Stypkou) (2017)

Málo se známe (2018)

Kočky (s Vojtěchem Dykem) (2020)

Ciało (2021) 

No ne (2021)

Wersja 2.0 (2021)

Zkraceno v překladu (2022)

Zázraky (s Davidem Stypkou) (2022)

Partner In Crime (2023)

Zdroj: Youtube, ewafarna.com; Foto: Universal Music, Ewoluzone s.r.o.