Seriál Dobrá Voda má nadčasové poselství

02.01.2023

Přesně před čtyřiceti lety měl na obrazovkách ČST premiéru sedmidílný seriál režiséra Františka Filipa a scénáristy Jiřího Hubače Dobrá Voda. Jeho název byl značně zavádějící (podobně jako u pozdějšího seriálu Velké sedlo, jen obráceně), jelikož tento seriál nepojednával o vodě, ale koních. Byl to historicky první koňský seriál (po revoluci jej následovaly seriály Obyčejná koňská historie z roku 1990 a Znamení koně z let 2011-2015), a přestože nebyl dokonalý, jeho poselství je natolik silné a nadčasové, že platí dodnes.

František Filip měl v té době už na kontě takové seriálové majstrštyky jako adaptace Sňatky z rozumu (1968) a F.L. Věk (1970) nebo minisérii Byl jednou jeden dům (1974), kterou já osobně považuji za vůbec nejlepší seriál, který byl kdy u nás natočen. Z kategorie lidových humoristických seriálů pod jeho taktovkou vznikly některé díly jednoho z vůbec prvních seriálů Tři chlapi v chalupě (1962) a především pak populární Chalupáři (1975), kteří dodnes při každé repríze trhají rekordy ve sledovanosti. A to ho ještě koncem osmdesátých let čekal další majstrštyk - koprodukční Cirkus Humberto (1988). Dobrá Voda tak byla v rámci Filipova díla trochu ve stínu jiných seriálových počinů.

Petr Haničinec a Vladimír Dlouhý jako seriálový otec a syn Hovorovi

Hlavní postavou je inženýr Josef Hovora (Petr Haničinec), koňák tělem i duší, který chovu koní zasvětil celý život a v seriálu sledujeme, jak se jej zuby nehty snaží zachránit před zrušením a nahrazením koní jatečními býky, které prosazuje zejména ekonom Forejt (Jiří Vala). Ředitel statku (Čestmír Řanda) stojí mezi dvěma mlýnskými kameny, ale většinu času straní spíše Forejtovi. Hovora vkládá všechny naděje do svého syna Libora (Vladimír Dlouhý), který se v prvním díle vrací z dostihového učiliště. Libor však nezdědil Hovorovu bojovnou povahu a spíš se podobá své submisivní matce (Iva Janžurová) a hlavně pro něj koně nejsou středobodem vesmíru, takže se spíš snaží nezklamat svého otce. Hovora tvrdošijně svému synovi věří, dokonce pro něj vychoval svého nejlepšího koně Jasnou, a to i přes kritiku ředitele i z řad svých podřízených, zejména bývalého vedoucího chovu Šembery (Radoslav Brzobohatý) a dosluhujícího žokeje Janýra (Ladislav Mrkvička). O to větším zklamáním jsou pak pro něj ani ne tak Liborovy prohry v dostizích jako spíš jeho lhostejný vztah ke koním. Spolu s Liborem však v prvním díle na statek jako brigádník nastupuje jeho kamarád z učiliště Michal Slavík (Lukáš Vaculík), který je rozený koňák a pro chov koní je tou pravou nadějí, která jej za pět minut dvanáct (společně s Janýrem) zachrání.

Idol dívčích srdcí Lukáš Vaculík absolvoval v Dobré Vodě svoji seriálovou premiéru. 

Seriál trpí několika neduhy. Za prvé scénárista Jiří Hubač, jakkoliv byl jinak mistrem televizního dramatu, neměl tak velké zkušenosti s tvorbou seriálu jako například jeho letitý spolupracovník, král českého seriálu Jaroslav Dietl. Jednotlivé díly tak působí poněkud rozvlekle, navíc jsou příliš epizodně oddělené (podobnou epizodností trpí i o dva roky mladší Sanitka, která rovněž vznikla podle Hubačova scénáře, avšak pod taktovkou Jiřího Adamce).

Petr Haničinec měl coby představitel hlavní role velké výkyvy, místy byl excelentní, ale zejména ve vypjatých situacích příliš přehrával a tlačil na pilu. Trochu nemastný neslaný byl Lukáš Vaculík, pro kterého to však byla první seriálová role a navíc se jeho obsazení dá chápat jako tahák na mladé divačky. Nejlépe z hlavních rolí vyšel Vladimír Dlouhý, jehož Libor představoval totální charakterový protipól k Petru Máchalovi z pohádky S čerty nejsou žerty, což jen dokazuje, jak všestranným hercem Dlouhý byl.

Josef Kemr a Jaromír Hanzlík předvedli fantastické herecké výkony i ve vedlejších rolích.

Skvělé výkony můžeme vidět ve vedlejších rolích. Absolutní mistovství předvedl Josef Kemr v roli senilního důchodce Hanouska, který je po Bohoušovi Císařovi z Chalupářů a dědovi Komárkovi z filmu Na samotě u lesa (1976) třetím Kemrovým zářezem v kategorii postarších bodrých vesničanů, tentokrát navíc přidal nový rozměr v podobě hořkosti z osamělosti. Vynikající byl rovněž Jaromír Hanzlík jako koktavý Lojza, milující koně víc než lidi, oslavující každé narození hříběte a prožívající smrt klisny Odety, zakladatelky Hovorova chovu. Nemohu nezmínit ani Miloše Nedbala, jehož jízlivý děda Rajchl je divácky nejvděčnější postavou seriálu. Uznání zaslouží i Ladislav Mrkvička za alkoholem poznamenaného rváče Janýra a Radoslav Brzobohatý za rozporuplnou postavu kapitána Šembery. Pánské publikum potěšila zejména Ivana Andrlová v roli Šemberovy dcery, koketní a lehkovážné Ireny, což byl rovněž protipól jejích nevinných princezen.

Ivana Andrlová byla v osmdesátých letech idolem mladých kluků.

Největší kvalitou, kterou Dobrá Voda nabízí, je však její hlavní myšlenka. Celým seriálem se táhne jako červená nit konflikt mezi "ztrátovým" chovem koní a "rentabilním" chovem jatečních býků. V obecné rovině jde tedy o konflikt mezi trvalými hodnotami a ideály na jedné straně a krátkozrakým pragmatismem na straně druhé. Místo koní si tak můžeme dosadit například zpěvačky (za které já bojuji stejně srdnatě jako Hovora za koně) a místo býků krátkodeché dívčí idoly. Tento konflikt je v seriálu navíc podpořen silně emotivní scénou, kdy Hovora odmítá prodat Jasnou německému obchodníkovi, přestože je mu jasné, že ponese následky, tak je pro něj přednější nezradit ideály, kterým zasvětil celý život.

Tento čerstvý čtyřicátník mezi českými seriály nám tedy dává jasné poselství a je jen na nás, zda se jím budeme řídit a preferovat hodnoty, na kterých nám opravdu záleží, před pragmatickými a oportunistickými úvahami o tom, co je pro nás výhodnější.

Foto: © Česká televize  
Používáme cookies, abychom zajistili správné fungování a bezpečnost našich stránek. Tím vám můžeme zajistit tu nejlepší zkušenost při jejich návštěvě.

Pokročilá nastavení

Zde můžete upravit své preference ohledně cookies. Následující kategorie můžete povolit či zakázat a svůj výběr uložit.