Sweet 90's: 1994 - Mrazivý odchod Kurta Cobaina
Náš seriál věnovaný zlatým rokům devadesátým dospěl do poloviny. V pátém dílu si posvítíme na rok, ve kterém se Nelson Mandela stal prezidentem Jihoafrické republiky, Prahu navštívil americký prezident Bill Clinton i britský princ Charles (nynější král Karel III.), na Slovensku padla vláda Vladimíra Mečiara, který se však po podzimních volbách do premiérského křesla vrátil, a česká média žila únosem Ivety Bartošové. Událostem však dominovala jedna tragédie, která nejen hudební svět zasáhla jako blesk z čistého nebe.
5. dubna se ve svém domě v Seattlu zastřelil frontman Nirvany Kurt Cobain. Kromě průstřelu hlavy brokovnicí byla v jeho krvi zjištěna i smrtelná dávka heroinu. O jeho smrti kolovala celá řada konspiračních teorií, nicméně důvody byly u těžce drogově závislého Cobaina, který navíc trpěl depresemi a nemocí žaludku, zřejmé, což shrnul i v emotivním dopisu na rozloučenou fanouškům, jimž vzkázal, že lepší je "vyhořet než vyhasnout". Koncem roku pak vyšel záznam televizního akustického koncertu z prosince 1993 MTV Unplugged In New York, který v prodejích lámal rekordy. Na Cobainově smrti dost vydělal i oděvní průmysl a trička s Kurtem šla v té době na dračku.
S Cobainovou smrtí se datuje oficiální konec raných devadesátek a začátek období, kterému logicky říkáme střední devadesátky. Rozdíl mezi těmito etapami byl především v tom, že zatímco v raném období byla hudební scéna sice členitá, ale přehledná, střed poslední dekády 20. století byl v hudbě značně chaotický a vznikla celá řada nových stylů a ty dosavadní se navíc i větvily do podstylů.
Nejvýraznějším novým stylem, který střední devádesátky definoval, byl britpop. Tento žánr alternativního rocku se značně zavádějícím názvem vycházel z kořenů britského rocku a první znaky britpopu můžeme pozorovat už u Beatles. Kromě této legendární čtveřice se za další předchůdce britpopu dají považovat The Cure, kteří vznikli koncem sedmdesátých let a největšího komerčního úspěchu dosáhli v roce 1992 se singlem Friday I'm In Love. První novodobou britpopovou kapelou byli shefieldští Pulp, kteří se transformovali z původně indie folkové formace a v roce 1994 poprvé zasáhli do britské hitparády s albem His 'n' Hers. Zásadní kapelou byli londýnští Blur, kteří v roce 1994 vydali již své třetí album Parklife, to se však stalo jejich průlomovým (potažmo i pro celý britpop) a poprvé s ním dosáhli na vrchol britského albového žebříčku. V témže roce debutovala s albem Definitely Maybe i vůbec nejúspěšnější britpopová parta, manchesterští Oasis, kteří oproti dvěma výše jmenovaným experimentálnějším formacím byli rock'n'rollově přímočařejší, díky čemuž se jim dařilo i za hranicemi Britských ostrovů. Oasis zároveň platili za jednu z nejkontroverznějších devadesátkových kapel vůbec, jelikož svým floutkovským chováním mnohokrát pobuřovali veřejnost i kolegy z branže. Mezi nimi a Blur (kteří rovněž nebyli žádní svatoušci) se rozhořela v následujícím roce mediální válka, která výrazně zaměstnávala britský bulvární tisk.
Na druhém břehu Atlantiku v USA se paralelně zrodil pop-punk, jehož kořeny rovněž sahají hluboko do minulosti až k punkové legendě Ramones. Za průkopníky jsou považování kalifornští Bad Religion, kteří koncem osmdesátých let inspirovali novou generaci pop-punkerů. O mainstreamový průlom se však právě ve čtyřiadevadesátém postarala dodnes nejznámější pop-punková kapela - kalifornské trio Green Day, jejichž třetí album Dookie zplodilo takové megahity jako Basket Case či When I Come Around. Jen o pár měsíců později zažil svůj průlom s albem Smash i kvartet The Offspring, rovněž z Kalifornie. Green Day a Offspring však byli jediné dvě pop-punkové kapely, které podepsaly smlouvu s velkými vydavatelstvími, zatímco ostatní formace (Bad Religion, Rancid či NOFX) zůstaly u nezávislých labelů, tudíž se nedalo mluvit o vyložené pop-punkové mánii srovnatelné s tou grungeovou. Ta přišla až v nultých letech, avšak tehdy se ukázalo, že pop-punk je nadčasový žánr, který se po různě dlouhých periodách pravidelně vrací do módy (jako například v posledních letech, kdy se častokrát kříží s rapem).
Když se vrátíme do Británie, tak musíme zmínit elektronickou taneční hudbu, která zahrnovala žánry techno, house, trance, jungle či drum'n'bass. Vlajkovou lodí celé této scény byla britská formace The Prodigy, která mísila hned několik těchto stylů. V červenci 1994 vyšlo jejich druhé album Music For The Jittled Generation (v čele s taneční hymnou No Good, často označovanou jako "divné disco") , které se stalo průlomovým a otevřelo dveře dalším tanečním formacím jako Chemical Brothers, Underworld, Orbital či muzikantovi a DJovi, který si říkal Aphex Twin.
Dalším novým stylem, který se zrodil v anglickém Bristolu, byl triphop, což byla typicky britská reakce na americký hiphop. Průkopníky tohoto specifického žánru, který mísil prvky jazzu a elektroniky, byli Massive Attack, kteří už v roce 1991 vydali hymnický singl Unfished Symphony a následně i výtečné album Blue Lines. Ve čtyřiadevadesátém k nim přibyli zasnění Portishead a půl roku na to sólově debutoval i bývalý člen Massive Attack, rapper Tricky. Druhou vlnu, která mísila triphop s drum'n'bass, reprezentovaly formace Everything But The Girl, Lamb, Hooverphonic či Olive.
Až na výjimky bychom však většinu zástupců těchto stylů na předních místech hitparád hledali marně. Čím víc nových žánrů bylo, tím víc dominoval střední proud. Zřejmě největším hitem roku tak byla cover-verze šedesátkové balady Love Is All Around (původně od The Troggs), kterou nově nahráli skotští Wet Wet Wet a byla součástí soundtracku k romantické komedii Čtyři svatby a jeden pohřeb. Diskotéky pro změnu nejvíc ovládla bývalá dánská modelka Whigfield s bubblegumovou hitovkou Saturday Night.
Rok 1994 byl zajímavý i tím, kolik "one hit wonders" se v něm vyrojilo. Ať už to byla reggae formace Big Mountain, r'n'b boyband All 4 One či folkorockoví Crash Test Dummies, všichni měli jen jeden stěží opakovatelný megahit. Trochu zvláštní případ byl indie-rockový písničkář Beck, který se pro alternativně rockové fanoušky stal kultovní ikonou, avšak z komerčního hlediska svůj debutový singl Loser nepřekonal. Do podobné žánrové přihrádky patřila americká kapela Urge Overkill, jejichž cover-verze balady Girl, You'll Be A Woman Soon od Neila Diamonda zazněla v kultovním krimi-filmu Quentina Tarantina Pulp Fiction: Historky z podsvětí.
Co se týče filmů, tak čtyřiadevadesátý byl vskutku magický. Ještě dříve než výše zmíněný "kulťák" měly premiéru dva výjimečné snímky, které triumfovaly na Oscarech. Prvním bylo válečné drama Stevena Spielberga Schindlerův seznam a druhým nestárnoucí melodrama Roberta Zemeckise Forrest Gump, které přineslo životní roli Tomu Hanksovi.
Domácí scéna přinesla především comeback Lucie, nejprve s titulní písní k filmu Vladimíra Michálka Amerika, jednou z nejlepších českých rockových balad všech dob, a na podzim vyšlo řízné rockové album Černý kočky, mokrý žáby v produkci Čechoameričana Ivana Krále, které je právem považováno za jejich nejlepší. Filmová hudba proslavila i ostravskou folkrockovou kapelu Buty, která svými písněmi obohatila nízkorozpočtový film Jana Svěráka Jízda. Sólově debutoval frontman Arakainu Aleš Brichta, kterému však pravověrní metaloví fans vyměknutí s baladami Barák na vodstřel a Dívka s perlami ve vlasech nikdy neodpustili. Velkého úspěchu, zejména s baladou Země vzdálená, se dočkal i projekt BSP hudebníků Oty Balage a Michala Pavlíčka se zpěvákem Kamilem Střihavkou. Ten se v témže roce představil i v hlavní roli české verze rockového muzikálu Jesus Christ Superstar, která sice nebyla prvním novodobým českým muzikálem (tím byli o dva roky dříve Bídníci, uvádění v Divadle na Vinohradech), ale zcela bezpochyby odstartovala muzikálovou mánii devadesátých let a stala se kultovní záležitostí. Vedle Střihavky v roli Ježíše zde zářil Dan Bárta jako Jidáš, Bára Basiková jako Máří Magdaléna a výše zmíněný Brichta jako Pilát.
Ve čtyřiadevadesátém se rovněž objevily první pokusy o tuzemský eurodance. Zpěvák a producent Zdeněk Hrubý přišel s projektem Style, se kterým dodnes objíždí diskotéky. S nejúspěšnějším projektem tohoto stylu však přišli Slováci. Kvintet Maduar z Rimavské Soboty boural tuzemské hitparády s vlezlou hitovkou Do It. Na jaře roku 1995 se odštěpila hlavní dvojka této skupiny, rapper Erik Aresta a zpěvačka Barbara Haščáková, kteří pod značkou MC Erik & Barbara v následujících dvou letech výrazně triumfovali. Oslabený Maduar sice pokračoval dál, avšak zůstal v jejich stínu. Bratři Matyinkóové vystupují dodnes, přičemž jejich současnou zpěvačkou je vítězka prvního Hlasu ČeskoSlovenska Ivanna Bagová.
Česká veřejnost v roce 1994 žila především startem TV Nova, nejúspěšnější soukromé televizní stanice všech dob, která tehdy ze dne na den změnila televizní trh. Nova měla mimo jiné velký vliv i na populární hudbu a to především prostřednictvím hitparády Eso s charismatickou moderátorkou Terezou Pergnerovou. Tento žebříček jedenácti klipů měl po celou dobu své existence obrovský vliv na vkus teenagerů a dokázal v Česku vyrábět hvězdy a to nejen tuzemské, tak i zahraniční. Například irská zpívající rodina Kelly Family debutovala koncem čtyřiadevadesátého svým největším hitem An Angel, který se v Esu sice objevil s více než ročním zpožděním, ale i tak vyvolal mezi teenagerkami skutečnou kellymánii. O pár let později se povedlo něco podobného i s nejúspěšnějším českým boybandem Lunetic.
Dvě velké ztráty utrpěl i český film a divadlo. V dubnu nás ve věku 73 let navždy opustil jeden z největších českých herců všech dob Rudolf Hrušínský. O půl roku později nečekaně zemřel i další velký herec - Petr Čepek, který v pouhých 54 letech podlehl rakovině slinivky břišní. Na druhou stranu tehdy na svět přišly dvě krásné zpěvačky s krásnými hlasy, které proslavila SuperStar - Monika Bagárová a Emma Drobná.
Hity roku 1994:
2 Brothers On The 4thFloor - Dreams
2 Unlimited - No One
2 Unlimited - The Real Things
Ace of Base - Don't Turn Around
Bryan Adams, Sting & Rod Stewart - All For Love
Aerosmith - Crazy
Alice - A to tě trochu bolí
All 4 One - I Swear
Argema - Jarošovský pivovar
Beck - Loser
Big Mountain - Baby I Love Your Way
Lucie Bílá - Jinak to nebude
Blur - Girls & Boys
Bon Jovi - Always
Boyzone - Love Me For A Reason
Aleš Brichta - Barák na vodstřel
Aleš Brichta - Dívka s perlami ve vlasech
BSP - Země vzdálená
Buty - Mám jednu ruku dlouhou
Mariah Carey - All I Want For Christmas Is You
Mariah Carey - Without You
Corona - The Rhythm Of The Night
The Cranberries - Zombie
Sheryl Crow - All I Wanna Do
D:Ream - Things Can Only Get Better
Des'ree - You Gotta Be
DJ Bobo - Everybody
DJ Bobo - Let The Dream Come True
East 17 - Around The World
East 17 - Stay Another Day
Elán - Amnestia na neveru
Elán - Kočka
Erasure - Always
Fun Factory - Close To You
Green Day - Basket Case
Jan Sahara Hedl - Tisíc jmen
Ice MC - Think About The Way
Elton John - Can You Feel The Love Tonight
Tom Jones - If I Only Knew
Kabát - Colorado
Joshua Kadison - Jessie
Kelly Family - An Angel
Daniel Landa - Přízraky
Cyndi Lauper - Hey Now
Janek Ledecký - Právě teď
Lucie - Amerika
Lucie - L'aura
Madonna - Secret
Madonna - Take A Bow
Maduar - Do It
Masterboy - Feel The Heat Of The Night
Mo-Do - Eins, Zwei, Polizei
Mr. President - Up'n Away
Yassau N'Dour & Nenneh Cherry - 7 Seconds
Nirvana - About A Girl (Unplugged)
Nirvana - All Apologies (Unplugged)
Jaromír Nohavica - Tři čuníci
Oasis - Whatever
Pharao - I Show You Secrets
Pink Floyd - High Hopes
The Pretenders - I'll Stand By You
Prince Ital Joe feat. Marky Mark - United
The Prodigy - No Good (Start The Dance)
R.E.M. - What's The Frequency, Kenneth?
Reel 2 Real - I Like To Move It
Rednex - Cotton-Eye Joe
Rolling Stones - Love Is Strong
Roxette - Crash! Boom! Bang!
Roxette - Sleeping In My Car
Scooter - Hyper Hyper
Soundgarden - Black Hole Sun
Bruce Springsteen - Streets Of Philadelphia
The Symbol (Prince) - The Most Beautiful Girl In The World
Take That - Everything Changes
Twenty 4 Seven - Is It Love
Twenty 4 Seven - Take Me Away
Urge Overkill - Girl, You'll Be A Woman Soon
Wet Wet Wet - Love Is All Around
Whigfield - Saturday Night
Worlds Apart - Everlasting Love
Zdroj: Wikipedia, Youtube; Foto: Universal Music