Sweet 90's: 1997 - Nová pop-rocková vlna

10.01.2023

Historicky první seriál na mém blogu pomalu, ale jistě míří do finále. V osmém dílu se podíváme do roku, který zahájil prezident Václav Havel svatbou s herečkou Dagmar Veškrnovou, v jeho středu postihly Moravu ničivé povodně a koncem roku padla druhá vláda Václava Klause. Zahraničním událostem dominovala tragická smrt princezny Diany při automobilové nehodě, když společně se svým partnerem Dodim Al-Fayedem prchala před bulvárními novináři.

Dianinu smrt provázela celá řada konspiračních teorií, zasáhla však i do světa pop music. Na pohřbu "Princezny z Walesu" vystoupil mj. i Sir Elton John, který oprášil svůj starší singl Candle In The Wind (původně napsaný pro Marylin Monroe), jemuž dal zbrusu nový kabát, a zatímco originál této písně byl úspěšný jen průměrně, nová verze se stala megahitem.

Sedmadevadesátý se dá považovat za první rok pozdních devadesátek, které se od středních devadesátek odlišovaly zejména větší koncentrací nových kapel, které se pohybovaly na pomezí popu a rocku. Pracovně jsem tento styl nazval "nová pop-rocková vlna", jelikož tyto kapely míchaly nejen popovou melodičnost s rockovými kytarami, ale mnohé z nich zapojovaly i prvky taneční hudby, folku či některých alternativních subžánrů, přesto však tato vlna byla paradoxně vyloženě "radio-friendly". Za první velký hit této vlny se dá považovat balada Don't Speak od původně ska-punkové americké partičky No Doubt. Tato srdceryvná píseň, která původně vyšla již v dubnu 1996, ale celosvětovým megagitem se stala až na přelomu roku, byla unikátní zejména sólem na španělskou kytaru. No Doubt následně zpětně bodovali i předchozími dvěma singly Just A Girl a Spiderwebs z jejich druhého alba Tragic Kingdom, přičemž jejich pestrý žánrový mix otevřel dveře dalším kapelám, které stíraly hranice mezi žánry. Velkou zásluhu na mainstreamové atraktivitě No Doubt měla i zpěvačka Gwen Stefani, která svou sexy image připomínala spíš popstar než frontmanku rockové kapely (částečně se podobala Madonně, avšak o deset let mladší).

V první polovině roku 1997 zažili průlom do mainstreamu i švédští The Cardigans s hravou hitovkou Lovefool, která se vedle jejich třetího alba First Band On The Moon objevila i na soundtracku k moderní filmové verzi Shakespearova Romea a Julie v hlavních rolích s Leonardem DiCapriem a Claire Danes. Jejich zvuk byl rovněž velmi experimentální a zpěvačka Nina Persson působila na rockovou frontmanku až nezvykle étericky. Jako zjevení působil tehdy irský sourozenecký kvartet The Corrs se svou neodolatelnou kombinací pop-rocku a irské lidové hudby v čele s houslemi. Sestrám a bratrovi Corrovým však cesta na výsluní chvilku trvala, přestože jejich balady Runaway, Only When I Sleep či What Can I Do byly nádherné, na vyšší hitparádové příčky se poprvé dostali až v roce 1998 s tanečním remixem cover-verze Dreams, původně od Fleetwood Mac, který dodatečně zařadili na reedici druhého alba Talk On Corners. Z debutujících formací nové pop-rockové vlny bylo nejúspěšnější australské duo Savage Garden, které někteří mylně považovali za boyband. Dalšími nováčky byli britská Republica a němečtí Bell, Book & Candle.

Sourozenci The Corrs v roce 1997 na své největší úspěchy teprve čekali.

Na novou pop-rockovou vlnu naskočily v sedmadevadesátém i dvě již dlouho existující formace. První z nich byl skotský Texas v čele s charismatickou zpěvačkou Sherleen Spiteri, který byl do té doby považován za "one hit wonder" (v roce 1989 měli slušný hit I Don't Wanna Lover), což změnilo jejich čtvrté album White On Blonde. Druhou z nich byla dříve čistě punková Chumbawamba, která se však od počátku devadesátek čím dál víc blížila k popu a v roce 1997 zažila mainstreamový průlom s hymnickým megahitem Tubthumping a následným albem Tubthumper (o Chumbawambě a Tubthumpingu jsem se ostatně již rozepsal podrobně vloni v srpnu).

Stejně jako každý hudební styl měla i tato vlna své předchůdce. Švédští Roxette už na přelomu 80. a 90. let velmi umně propojovali popovou melodičnost s rockovými kytarami (s občasným užitím syntetizátorů). Irští The Cranberries pro změnu vnesli do pop-rocku folklórní zpěvnost. Exprerimentální zvuk přinášeli američtí Garbage, kteří byli de facto současníky nové pop-rockové vlny, ale jejich sound byl přece jen tvrdší a syrovější.

Celá tato vlna je spojena s obdobím pozdních devadesátek, zatímco začátkem nového milénia byla potlačena přímočařejším pop-rockem. V tomto krátkém období však nabídla alternativu části mainstreamového publika, pro kterou byl devadesátkový teen pop příliš infantilní, adult pop naopak usedlý a britpop zbytečně konfliktní.

A když už je řeč o britpopu, tak s novými alby přišli nejen věční rivalové Blur a Oasis, ale zrodil se i jeden z největších britpopových hitů - hymnus Bitter Sweet Symphyny od anglických The Verve, který je však považován za labutí píseň tohoto stěžejního žánru středních devadesátek.

Velmi aktivní byla v sedmadevadesátém i celá řada ostřílených mazáků. Irští U2 završili své experimentální období nejméně typickým albem Pop, na kterém mísili alternativní rock s elektronickou taneční hudbou. Experimentovali i kultovní Depeche Mode, kteří po čtyři roky starém čistě rockovém albu Songs of Faith And Devotion na novince Ultra propojovali rock s triphopem. Naopak na jistotu sázeli američtí Aerosmith, jejichž nové album Nine Lives bylo de facto pokračováním megaúspěšného Get A Grip. Své vůbec poslední řadové album Calling All Stations vydali legendární Genesis, tentokrát už bez Phila Collinse a s novým zpěvákem Rayem Wilsonem. Ve druhé polovině roku se na scénu vrátila i jedna z největších hudebních legend vůbec - Rolling Stones, z jejichž alba Bridges To Babylon zná většina posluchačů zejména hit Anybody Seen My Baby. S novými alby přišly i oba základní pilíře pop-punku The Offspring a Green Day. Koncem roku pak Metallica navázala na rok staré album Load novinkou Reload.

Na opačném pólu hudebního spektra, tedy v teen popu došlo k výraznému omlazení. Bratrské trio Hanson z americké Tulsy ovládlo v létě všechny možné žebříčky s nakažlivou hitovkou MMMBop. Ve druhé polovině roku se pak na scéně objevil tehdy jen desetiletý Aaron Carter, mladší brácha Nicka Cartera z Backstreet Boys, který byl dávným předchůdcem Justina Biebera, na rozdíl od něj se však na výsluní udržel pouhý rok (a letos tragicky zemřel v 34 letech). Do této velmi mladé partičky v následujícím roce přibyl ještě mladý Němec Gil Ofarim, další americká bratrská formace The Moffatts a německý sourozenecký r'n'b kvartet 4 The Cause.

A když už byla řeč o Backstreet Boys, tak jak oni, tak i jejich ženské protějšky Spice Girls, což byly v té době jednoznačně nejúspěšnější teenpopové formace, vydali svá druhá alba v čele s úspěšnými hity Everybody (Backstreet's Back) a Spice Up Your Life.

Backstreet Boys byli v roce 1997 na vrcholu slávy.

Taneční parkety ovládl nový žánr pophouse, což byla mutace jepičího stylu dreamhouse a zastupovali jej interpreti jako Sash!, DJ Quicksilver, Brooklyn Bounce a Red 5. Jednoznačně největší diskotékový hit roku 1997 však pocházel z oblasti bubblegum dance a jednalo se o mimořádně vlezlý a infantilní singl Barbie Girl od dánské recesistické partičky Aqua.

A ještě jednou vlnou byl typický rok 1997 a sice pop-rapem. Tuto kombinaci amerického hiphopu s melodickým popovým refrénem poprvé přinesl dva roky zpátky nedávno zesnulý Coolio s megahitem Gangsta's Paradise. Rok na to navázalo trio Fugees s cover-verzemi Killing Me Softly a Ready Or Not z alba The Score. V sedmadevadesátém se s tímto stylem roztrhl pytel a nevětší ohnisko bylo v Německu, kde se zrodilo přidrzlé dívčí trio Tic Tac Toe, čokoládový rapper Nana či formace C-Block. V mnoha případech se jednalo o cover-verze a to nejen popových (Cherish od Kool & The Gang v podání holandského rappera Pappa Beara) a rockových (Johny B. od The Hooters, které nově zcoverovala německá formace Down Low) hitů, ale i z oblasti vážné hudby (Everything's Gonna Be Alright od projektu Sweetbox, což byla vysamplovaná skladba Air od Johanna Sebastiana Bacha) nebo opery (Prince Igor od rappera Warrena G. a zpěvačky Sissel inspirovaná stejnojmennou operou Alexandra Borodina). Se samplem klasiky přišel i průkopník pop-rapu Coolio, který zakomponoval motiv barokní skladby Canon In D Major od Johanna Pachelbela do svého hitíku C U When U Get There, který zazněl i ve filmu Nothing To Lose. Americký rapper Puff Daddy složil poctu zesnulému Notorious B.I.G.iemu a společně se zpěvačkou Faith Evans zcoveroval evergreen Every Breath You Take od The Police pod novým názvem I'll Be Missing You. Jeden ze dvou filmových megahitů roku (společně s baladou I Believe I Can Fly od r'n'b zpěváka R. Kellyho z komedie Space Jam) měl na kontě rapující herec Will Smith a jednalo se o titulní melodii k akční komedii Men In Black.

Sedmadevadesátý byl vůbec hodně bohatý na nové objevy i debuty zpěváků mužského pohlaví. Poprvé do hitparád zasáhl s hitem Maria Portoričan Ricky Martin, který se následně stal možná nejvýraznějším sólovým ženským idolem devadesátých let. Na vrchol popularity se vyšplhal i italský nevidomý operní tenor Andrea Bocelli, především díky duetu Time To Say Goodbye se zpěvačkou Sarah Brightman, který pomohl zpropagovat i Bocelliho dva roky starou sólovou verzi Con Te Partiro. Svá debutová alba vydali ex-členové Take That Gary Barlow a Robbie Williams, přičemž druhý jmenovaný přišel koncem roku se svým prvním megahitem Angels. Z žen byla nejvýraznějším objevem australská zpívající herečka Natalie Imbruglia, jejíž gigahit Torn byl jedním z vůbec nejúspěšnějších ženských devadesátkových singlů.

David's Song coveroval kdekdo, například Kelly Family nebo Daniel Hůlka.

Závěr flashbacku již tradičně patří domácí scéně. Zde jako meteor zazářil Daniel Hůlka, původně školený operní zpěvák, kterého proslavila titulní role v muzikálu Dracula. V sedmadevadesátém vydal své debutové eponymní album, které z většiny vzniklo pod taktovkou tvůrčího dua Karel Svoboda - Zdeněk Borovec (tzn. tvůrců Draculy), avšak dvěma největšími hity byly cover-verze, konkrétně Vangelisova Conquest Of Paradise (Ráj) a tradicional David's Song (Déšť, vůz a pláč), který mj. dříve nazpívali i tehdy superpopulární Kelly Family. Hůlkova popularita byla v té době tak velká, že v následující roce sesadil Karla Gotta z trůnu v Českém slavíku. Svoboda s Borovcem však nebyli jediným silným tvůrčím duem, zdatně jim konkurovali Petr Hapka a Michal Horáček, kteří se však na rozdíl od dříve jmenovaných zaměřovali na šansony. V březnu 1997 vyšlo jejich již třetí album Citová investice, na kterém se kromě jejich osvědčených spolupracovníků Michaela Kocába a Richarda Müllera premiérově objevili Lucie Bílá a Daniel Landa. S Bílou Hapka nazpíval duet Dívám se dívám, což byl jednoznačně největší tuzemský hit roku. Největším komerčním trhákem roku pak byly jednoznačně Duety "královského páru" Karla Gotta a Lucie Bílé.

Rockové a pop-rockové scéně dominovaly Wanastowi Vjecy, jejichž páté album 333 stříbrnejch stříkaček (v čele s hitem Kouzlo) bylo kombinací jejich vrcholného Lži sex a pachy (1992) a předchozích Andělů (1996). První hit Dlouhej kouř měli východočeští Chinaski, kteří jsou dodnes inventářem českých rádií. Oproti téměř punkovým počátkům se už parta kolem Michala Malátného (a tehdy i Petra Rajcherta, hvězdy seriálu Život na zámku) posouvala blíže k popu, avšak o příklonu k nové pop-rockové vlně se u nich mluvit nedalo, jejich styl byl (když si odmyslíme dechovou sekci) pořád dost přímočarý. Pružněji (ostatně jako vždy) na novou pop-rockovou vlnu zareagovali Slováci, u nichž v sedmadevadesátém debutovali prešovští IMT Smile v čele s charismatickým Ivanem Táslerem, u nichž začínala i tehdy jen šestnáctiletá Katarína Knechtová, která ještě v témže roce stála u zrodu kapely Peha, jež ji proslavila. Nová alba v témže roce vydali i Buty, Argema, Yo Yo Band, Kabát, Janek Ledecký, Daniel Landa a sólově debutoval Petr Muk.

Česká kinematografie byla v roce 1997 ve znamení nejúspěšnějšího porevolučního spisovatele Michala Viewegha, od nějž se hned dva romány dočkaly filmové verze - Báječná léta pod psa (režie Petr Nikolaev) a Výchova dívek v Čechách (režie Petr Koliha).

Hity roku 1997:

911 - Bodyshakin'

Bryan Adams - Back To You

Aerosmith - Falling In Love (Is Hard On The Knees)

Aerosmith - Hole In My Soul

Alexia - Uh La La La

All Saints - I Know Where It's At

Aqua - Barbie Girl

Backstreet Boys - As Long As You Love Me

Backstreet Boys - Everybody (Backstreet's Back)

Gary Barlow - Love Won't Wait

Bed & Breakfast, Mola Adebisi & Sqeezer - Get It Right

Bee Gees - Alone

Bell, Book & Candle - Rescue Me

Bellini - Samba De Janeiro

Blümchen - Nur gertäumt

Blur - Song 2

Jon Bon Jovi - Janie Don't Take Your Love To Town

Jon Bon Jovi - Midnight In Chelsea

Boyzone - Picture Of You

Sarah Brightman & Andrea Bocelli - Time To Say Goodbye (Con Te Partiro)

Meredith Brooks - Bitch

Buty - Krtek

C-Block - So Strung Out

Captain Jack - Together And Forever

The Cardigans - Lovefool

Mariah Carey - Honey

Aaron Carter - Crush On You

Coolio - C U When U Get There

The Corrs - Only When I Sleep

Sheryl Crow - Tomorrow Never Dies

Puff Daddy feat. Faith Evans - I'll Be Missing You

Dario G. - Sunchyme

Depeche Mode - Barrel Of A Gun

Depeche Mode - It's No Good

Celine Dion - All By Myself

Eternal feat. BeBe Winans - I Wanna Be The Only One

Gala - Freed From Desire

Karel Gott & Lucie Bílá - Co sudičky přály nám

Green Day - Hitchin' A Ride

Hanson - I Will Come To You

Hanson - MMM Bop

Petr Hapka & Lucie Bílá - Dívám se dívám

David Hasselhoff - Hooked On A Feeling

Whitney Houston - Step By Step

Daniel Hůlka - Déšť, vůz a pláč

Daniel Hůlka - Ráj

Daniel Hůlka & Iveta Bartošová - Vím, že jsi se mnou

Chinaski - Dlouhej kouř

Chumbawamba - Tubthumping

Natalie Imbruglia - Torn

INXS - Elegantly Wasted

Michael Jackson - Blood On The Dancefloor

Michael Jackson - History

Elton John - Candle In The Wind '97

Kelly Familly - Because It's Love

Kelly Familly - Fell In Love With An Alien

R. Kelly - I Believe I Can Fly

Daniel Landa - Pozdrav z fronty

Lucie - Pohyby

Madonna - Don't Cry For Me Argentina

Ricky Martin - Maria

MC Erik & Barbara - Sen

Lutricia McNeal - Ain't That Just The Way

Mr. President - JoJo Action

Mr. President - Take Me To The Limit

´N Sync - Tearin' Up My Heart

'N Sync - Here We Go

Nana - Lonely

No Doubt - Don't Speak

No Doubt - Just A Girl

No Mercy - Please Don't Go

Oasis - D'You Know What I Mean

Oasis - Stand By Me

The Offspring - All I Want

Pappa Bear - Cherish

Rammstein - Du Hast

The Rapsody feat. Warren G & Sissel - Prince Igor

Rolling Stones - Anybody Seen My Baby

Run DMC vs. Jason Nevins - It's Like That

Sash! feat. Rodriguez - Ecuador

Savage Garden - I Want You

Savage Garden - To The Moon & Back

Scooter - Fire

Will Smith - Men In Black

Spice Girls - 2 Become 1

Spice Girls - Mama

Spice Girls - Spice Up Your Life

Sqeezer - Saturday Night

Barbra Streisand & Celine Dion - Tell Him

Sweetbox - Everything's Gonna Be Alright

Texas - Say What You Want

Tic Tac Toe - Mr. Wichtig

Tic Tac Toe - Warum?

U2 - Discothéque

U2 - Staring At The Sun

Unique II. - Do What You Please

The Verve - Bitter Sweet Symphony

Wanastowi Vjecy - Kouzlo

White Town - Your Woman

Robbie Williams - Angels

Zdroj: Wikipedie, Youtube; Foto: Sony Music, Warner Music, EMI