Top 10 duetů slovenských zpěvaček za poslední dekádu

28.02.2023

Po dvou desítkách sólových singlů českých a slovenských zpěvaček za poslední dekádu jsme si před měsícem představil desítku nejlepších duetů, v nichž aspoň jedním z aktérů byla vždy česká zpěvačka. Dnes se opět podíváme do "Země královny Zuzany", ve které zpěvačky dostávají mnohem větší mediální prostor (zejména v rádiích). I Slovenky se častokrát spojily do duetů s jinými zpěvačkami, zpěváky, rappery i herci. Tentokát byli slovenským zpěvačkám partnery dokonce čtyři Češi, mezi nimi i jedna zpěvačka, kterou (nejen) z české sekce velmi dobře znáte. Oproti předchozím dílům zde navíc došlo ke dvěma změnám v zařazování do výběru. Jednak jsem rozvolnil pojem "dekáda", pod který nově spadají celá desátá léta a začátek dvacátých let. Druhou změnou je zrušení omezení, že každá zpěvačka může mít v desítce pouze jeden singl. Díky tomu se jedné zpěvačce povedl husarský kousek a do desítky se dostala hned třikrát.

Miro Jaroš & Dominika Mirgová - Na pokraji sil (2011)

Rozvolnění pojmu "dekáda" přineslo ovoce duetu dvou exsuperstáristů, který stál u zrodu jejich spolupráce, z níž vzešlo průlomové album Mirgové Nová (2013), jakkoliv tato píseň pochází už z Jarošova třetího alba Tráva musí rásť (2010). O Jarošovi je už od SuperStar známo, že není bůhvíjaký zpěvák, o to šikovnější je však autorsky. Z písně je cítit výrazný vliv world music, což v našich končinách působí osvěžujícím dojmem. Videoklip nezapře inspiraci ve Where The Wild Roses Grow od Nicka Cavea a Kylie Minogue, nicméně zde se mi vybavuje replika obchodníka s bižuterií Lustiga (Arnošt Goldflam) z pohádky Lotrando a Zubejda "My prosím nezastíráme, že se jedná o imitaci. Naopak, my to přiznáváme...".

Anita Soul & Monika Bagárová - Ľudia (2012)

Jediný čistě ženský duet v desítce spojil dvě r'n'b zpěvačky ze dvou zemí, ale podobného hudebního cítění. Tato píseň má nejen velmi chytlavou melodii, ale i silný a pravdivý text, jehož autorkou je semifinalistka druhé slovenské SuperStar Saša Okálová a který pojednává o tom, že v každý člověk má světlé i stinné stránky osobnosti. Ľudia jsou zkrátka nedoceněným klenotem, který pozornosti diváků víceméně unikl především kvůli úspornému klipu ze studia, který má navíc v podtitulku "Making Of". Mimochodem Monika za svou kariéru velmi často spolupracovala se slovenskými interprety, což jen dokazuje její vlastní slova, že Slováci mají r'n'b mnohem více v krvi.

Miro Žbirka & Katarína Knechtová - Skúška snov (2018)

Tento duet je vskutku královským spojením dvou velkých osobností slovenského popu. Jinak je to klasická žbirkovina, což je však kompliment, jelikož Mekyho rukopis, tzn. chytlavá melodie s nenápadným a nevlezlým refrénem, byl zkrátka nezaměnitelný. Žbirku a Knechtovou vždy spojovala schopnost dělat pop, který je opravdu popem, ale přitom nepostrádá vkus a kvalitu. Žbirka už mezi námi sice není, ale jeho hudební stopa je nesmazatelná a Knechtová je jedním z jejích nositelů.

Emma Drobná & Štěpán Urban - Here Eternally (2018)

Ve výběru máme i dvě písně z filmů. Ta o něco starší pochází z českého filmu Cena za štěstí režisérky Olgy Dabrowské. Film byl sice víceméně průměrný, ale hudba, ze kterou stojí Jan P. Muchow, se opravdu povedla, což platí o i titulní písni, kterou v singlové verzi nazpíval tehdejší (nejen) finálový pár ze SuperStar 2015 (zatímco ve filmu ji zpívali herci Josef Trojan a Olga Wdowiaková). Chytlavou a okamžitě zapamatovatelnou melodii podbarvuje folkový nádech písně. Bohužel se jednalo o labutí píseň vztahu těchto dvou talentovaných sympaťáků, jelikož krátce na to se rozešli. Mimochodem toto není jediný zářez, který má vítězka čtvrté federální SuperStar v této desítce.

Sima feat. Ego - Posledná (2018)

Na Slovensku jsou velmi běžná spojení zpěvaček a rapperů. Jakožto zástupce této početné kategorie jsem vybral v pořadí třetí spolupráci trnavské pop-rapové princezny Simony Hégerové, která si říká Sima, a lučeneckého rappera a člena kultovní skupiny Kontrafakt Michala Straky, jenž se tituluje Ego. Breakbeatový rytmus dodává písni zajímavé napětí a dělá tak z této balady vyloženě moderní a svěží záležitost. Text pojednávající o partnerské krizi, jak je ostatně u Simy dobrým zvykem, se nevyžívá ve zbytečných jinotajích a útočí přímo "na komoru".

Jana Kirschner & Vojtěch Dyk - Na okamih (2020)

Dva koučové z třetí řady Hlasu ČeskoSlovenska spojili své síly na začátku covidové pandemie v šansonu, který lidem dodával naději a pozitivní energii. Kirschner je v šansonu jako doma, viz. její někdejší spolupráce s tvůrčím tandemem Hapka - Horáček, a Dyk je takový mulitalent, že obstojí i v tomto intimním žánru, navíc mu dokáže jako herec dát adekvátní výraz. Povedl se i minimalistický videoklip, jehož leitmotivem je kytice, která rozkétá i vadne, což má symbolizovat mezilidské vztahy.

Tina & Tomáš Maštalír / Martin Hofmann - Jedno ráno (2021)

Druhý šanson a zároveň druhá filmová píseň ve výběru, která zazněla v koprodukční konverzační dramedii Známí neznámí, vyšla hned ve dvou verzích, slovenské a české, přičemž v každé z nich královnu slovenského r'n'b doprovodil jiný herec, který ve filmu hrál jednu z hlavních rolí. Ve slovenské verzi, která vyšla jako první, obstaral mužský vokál člen činohry Slovenského národního divadla Tomáš Maštalír, českou verzi obohatil "Luďan z Mostu" Martin Hofmann. O Tině nelze s jejím sametovým témbrem pochybovat, Maštalír je svým hlubokým hlasem pro šanson předurčen, velmi však překvapil Hofmann se svým subtilním projevem. Píseň svou temnou atmosférou evokuje staré gangsterky, což platí i o obou verzích videoklipu, ve kterých Maštalír kouří doutník a Hofmann popíjí whisky.

Tomáš Bezdeda & Anika Iris - Za 7 horami (2021)

Bronzový finalista první slovenské SuperStar a miláček žen a dívek se před rokem a půl spojil s vůbec nejmladší zpěvačkou, kterou ve výběru máme, z čehož vznikla romantická pop-folková balada s extrémně chytlavou melodií, jejíž text (jehož autorem je Michal Rybanský, reptotér TV JOJ a organizátor stejnojmenného pohádkového festivalu Za 7 horami) pojednává o tom, že člověk by si měl v sobě zachovat své vnitřní dítě, které nepřestává věřit v pohádkové zázraky. Ve videoklipu můžeme mimo jiné obdivovat krásy slovenské přírody v čele se zříceninou hradu Beckov, jenž se nachází v Třenčínském kraji.

Adam Ďurica & Emma Drobná - Naše hriechy (2021)

Jednoznačně největší hit z této desítky, který ovládl slovenský rádiový éter a zasáhl i do toho českého. Ďurica je v současnosti největší slovenský hitmaker a v kombinaci s tunou hvězdného charismatu, kterým oplývá Emma, prostě nemohl nevzniknout megahit. A přestože se jedná o píseň chytlavou a okamžitě zapamatovatelnou, není prvoplánově podbízivá, čemuž pomáhá i lehce "depešácký" elektronický podklad. Písni při její hitovosti ani neuškodil fakt, že k ní vzniklo jen pracovní lyric video ze studia.

Richard Müller & Emma Drobná - Na pohrebe lásky (2023)

A abychom v desítce neměli málo "předrobněno", tak tu máme Emmu ještě potřetí, jakkoliv zde nemá až tak velký prostor a k Müllerovi se přidá až v posledním refrénu. Tento duet je již druhým singlem (po písni Zmeškanný hovor) z výtečného loňského alba krále slovenského šansonu Čierna labuť, biela vrána, ke kterému veškerou hudbu složil Ondřej Gregor Brzobohatý a produkční taktovky se chopil Jan P. Muchow, což je tak silné kombo, které je zárukou kvality a tato temně melancholická píseň není výjimkou, přičemž ji neškodí ani velký věkový rozdíl mezi oběma interprety.

V příštím dílu tohoto volného cyklu si představíme desítku singlů zpěvaček, které se pohybují na okraji mainstreamu či (z tuzemského pohledu) mimo mainstream.

Zdroj: Youtube; Foto: Gaglan Music, Universal Music, Supraphon