Top 10 singlů slovenských zpěvaček za poslední dekádu

05.12.2022

Před více než měsícem jsem vám přinesl svůj výběr nejlepších singlů českých zpěvaček za poslední dekádu a slíbil jsem vám, že stejným způsobem se podívám na zoubek i jejich slovenským protějškům. Jak jsme si už naznačili minule, slovenská rádia na rozdíl od těch českých zpěvačky nediskriminují, pročež se dá prohlásit, že Slovensko je zemí zpěvačkám zaslíbenou. Výběr byl tedy u Slovenek těžší než u Češek, nakonec se mi však podařilo dát dohromady desítku pestrou nejen žánrově, ale i věkem jednotlivých zpěvaček.

Celeste Buckingham - Nobody Knows (2011)

Od finalistky druhé federální SuperStar, jejíž posoutěžní úspěch byl pro mnohé možná vůbec největším překvapením v historii našich talent shows, zná nejvíce posluchačů singl Run Run Run, který z rádií můžeme slýchat dodnes. Jemu však předcházela méně provařená, avšak zvukově originálnější píseň, u níž málokdo věřil, že ji zpívá Slovenka, což je dáno nejen tím, že Celeste má dokonalou angličtinu, ale především moderním světovým zvukem. Neméně originální (alespoň na tuzemské poměry) byl i lehce psychedelický videoklip, díky němuž můžeme tento singl zařadit do poslední dekády, protože jinak už má nyní jedenáct let, ale videoklip měl premiéru až začátkem března 2012.

Dominika Mirgová - Nová (2012)

Jen o pár dní později premiéroval i pilotní singl druhého alba (které však vyšlo o více než rok později) stříbrné slovenské SuperStar z roku 2007. Pro tehdy dvacetiletou zpěvačku tato srdceryvná balada znamenala po vlažně přijatém debutu, který byl typickou postsuperstáří jednohubkou, vytoužený restart, který ji katapultoval mezi nejpopulárnější slovenské zpěvačky. Píseň, kterou složil i otextoval Miro Jaroš (rovněž finalista slovenské SuperStar, avšak pro změnu prvního ročníku), sice nezapře inspiraci megahitem Skyscraper od Demi Lovato, to jí ovšem ani v nejmenším neubírá na neskutečném emocionálním náboji. Proslýchá se, že ji Dominika věnovala svému ex-příteli, kolegovi ze třetí slovenské SuperStar Michalu Chrenkovi.

Mária Čírová - Unikát (2016)

V Česku se zdá až neuvěřitelné, že se ultimátním rádiovým megahitem se stala tato kompozičně poměrně náročná a neprvoplánová skladba s bluesovým nádechem. Čírová už měla koncem nultých let první slušný hit Búrka, s nímž mj. soutěžila i v národním kole Eurovize, ale Unikát byl ještě mnohem úspěšnější. Je rovněž paradoxní, že ačkoliv Unikát v českých rádiích neuslyšíte, zněla tato píseň velmi často v úvodních kolech SuperStar překvapivě i z úst českých soutěžících (jeden příklad za všechny je Lucie Bikárová, která ji zpívala v SuperVýběru). Tady je ukázkově vidět, že na Youtube si klipy žijí vlastním životem a mladá generace není tak pasivní, aby přijímala jen to, co jí rádia servírují na stříbrném podnose.

Katarína Knechtová - FEA (2016)

Titulem největší slovenské hitmakerky se může právem honosit bývalá frontmanka kapely Peha, která se pro mnohé (včetně mě) negativně ocejchovala pofidérním románkem s finalistou SuperStar Petrem Borkovcem, její muzikantské kvality jsou však nezpochybnitelné. FEA je nevětším hitem zpěvaččina pozdního "depešáckého" období (mimochodem Knechtová hned několikrát spolupracovala s Christianem Eignerem, koncertním bubeníkem kultovních Depeche Mode) a je jednou z melodicky i textově nejsilnějších písní, které kdy natočila. Za zmínku stojí i videoklip, který se natáčel v New Yorku.

Emma Drobná - Words (2017)

Další videoklip, který byl natočen v zahraničí, jen pro změnu v Anglii, doprovází největší hit vítězky čtvrté federální SuperStar (2015), která je zároveň i po Anetě Langerové druhou nejúspěšnější vítězkou v historii českých a slovenských talent shows. Z této desítky je Words jediným hitem, který ovládl rádiový éter nejen na Slovensku, ale i v Česku. A není divu, že se z této písně stal megahit, jelikož je skvělou ukázkou, jak se má dělat moderní pop. A když jej ještě zpívá tak charismatická zpěvačka s podmanivým hlasem, jakou Emma bezesporu je, můžeme tuto píseň s klidným svědomím označit za vysokou školu popu. Ačkoliv má Emma i další skvělé singly jako Try či Demons, tak Words je skutečný majstrštyk.

Zuzana Smatanová - Jediný a jediná (2018)

Písničkářka a multiinstrumentalistka, která do povědomí veřejnosti vstoupila v roce 2003 díky soutěži Coca-Cola Popstar, ve svých začátcích stylově inklinovala ke kanadským pop-rockovým písničkářkám Alanis Morissette a Avril Lavigne. V pozdějších letech začala více tíhnout k baladám, které jí však sluší neméně než její raná tvorba. Tato píseň, u níž vlastní klavírní doprovod Smatanové podpořil smyčcový orchestr, je melodicky silná i niterná zároveň. Skvěle vypointovaný je i videoklip, v němž je Smatanová nejprve sama v sále a na konci se objeví i diváci a orchestr. I tuto píseň jsme mohli slyšet v SuperStar, byť jen krátký úryvek, jelikož v předminulém ročníku (2020) s ní zazářila křehká Alica Urcikánová.

Sima Martausová (dnes Magušinová) - Nenahraditelná (2018)

Slováci mají hodně rádi písničkářky a tvoří u nich jeden ze základních stavebních kamenů pop music. Vedle střední generace v čele s Janou Kirschner je tu i mladá krev, jejíž vlajkovou lodí je tato silně věřící katolička, které ve své tvorbě velmi umně mísí folk a pop-rock s prvky gospelu. S jejím největším rádiovým hitem (na Slovensku, jelikož Češi nejvíce znají duet Hvězdáři s kapelou Kryštof, který mj. zazněl ve filmu 3Bobule) jí pomáhala vokální skupina For You a tato křehká minimalistická balada dokazuje, že v jednoduchosti je krása.

Sima - Dýchaj (2018)

Magušinová není jedinou Simou, kterou ve slovenském popu najdeme. Tímto pseudonymem se tituluje i pop-rapová princezna Simona Hégerová z Trnavy, která na sebe poprvé upozornila v první řadě Hlasu ČeskoSlovenska (2012) a v současnosti je nejoblíbenější ženskou interpretkou u teenagerů, přičemž její videoklipy na Youtube trhají rekordy. Během posledních sedmi let Sima sype z rukávu jeden hit za druhým, avšak výjimečnou pozici má druhý singl z druhého alba Podla seba (2018), který má velmi silnou myšlenku a pomáhá ženám mít se rády takové jaké jsou. Videoklip je svým zpracováním vzdáleně podobný o tři roky mladšímu Tělu od Ewy Farne, avšak je zcela zřejmé, že se jedná o podobnost čistě náhodnou.

Karmen Pál-Baláž - Anjel (2019)

Tato ohnivá kráska s maďarskými kořeny, která se v páté federální SuperStar (2018) umístila na bronzové pozici za Terezou Maškovou a Eliškou Ruskovou, se dá považovat za slovenskou Lenny, se kterou má společný podmanivý chraplák a schopnost hry na klavír. Na začátku své kariéry spojila své síly se zpěvákem a hitmakerem Adamem Ďuricou, který je pro změnu takovým slovenským Markem Ztraceným, a z jejich spolupráce (a mladé maminky Adriany Pusztové, která je autorkou textu) vznikla tato něžná balada. Atmosféru písně podtrhuje videoklip z dílny českého režiséra Jakuba Mahdala, natáčený v Bedřichově na Liberecku, který ilustruje malebnou zimní krajinu.

Anika Iris - Alive (2021)

Benjamínkem této desítky je teprve šestnáctiletá písničkářka Anika Gužáková a totéž shodou okolností platí i o její písni. Jedná se o svižnou pop-folkovou skladbu, které vévodí zpěvaččin vzlykavý hlas. Tato píseň pronikla mj. i do éteru Evropy 2 a osmnáct týdnů se držela v CZ&SK sekci rozhlasového žebříčku IFPI. Zde můžeme názorně vidět, že angličtina je pro zpěvačky dvojsečná zbraň, jelikož na jednu stranu je s ní těžké zaujmout co nejširší publikum, ale na stranu druhou snadněji pomáhá k proniknutí do českých "slovakofobních" rádií.

V lednu se opět zaměříme na Češky a podíváme se na jejich nejlepší duety (opět za poslední dekádu) a to jak s jinými zpěvačkami, tak se zpěváky, rappery, kapelami či dokonce s herci.

Zdroj: Youtube; Foto: Celeste Buckingham, Not On Label, Warner Music, Ruka Hore