Camila Cabello slaví deset let na scéně
Komentovaná diskografie latino-popové princezny
Před deseti lety probíhala druhá řada amerického X Factoru, kterou unikátně mohli sledovat i čeští diváci na Prima Love. Tento ročník byl velmi kontroverzní (aby taky ne, když vedle bardů Simona Cowella a L.A. Reida seděly v porotě dvě tak kontroverzní osobnosti jako Britney Spears a Demi Lovato) a kritika se na něj valila ze všech stran. Přesto se však mezi soutěžícími objevila jedna budoucí megastar. Tou není nikdo menší než latino-popová princezna Camila Cabello, která má na kontě takové gigahity jako Havana či Seňorita. Tato charismatická černovláska se smyslně nakřáplým hlasem a tunou sex-appealu (jak fyzického, tak i pěveckého), která nezapře své kubánské kořeny, je dnes jednou z největších hvězd, které vzešly z talentových soutěží, přesto však její začátky nebyly vůbec přímočaré. Pojďme si proto připomenout, jakou kariérní cestu tato ohnivá kráska za deset let absolvovala.
V castinzích ani v bootcampu neměla Camila sebemenší prostor. Poprvé jsme ji viděli paradoxně ve chvíli, kdy byla se slzami v očích vyřazena před domy porotců. Následně byla však ještě s dalšími čtyřmi děvčaty (konkrétně to byly Lauren Jauregui, Ally Brooke, Dinah Jane a Normani Kordei) vrácena do hry a z těchto dívek byl složen girlband (tzn. byl to stejný scénář jako u One Direction či Little Mix v britském X Factoru), který původně nesl název Lylas. Už první vystoupení v domě porotců u Simona bylo fantastické (zpívaly tehdy Impossible od r'n'b zpěvačky Shontelle, kterou o pár měsíců později proslavil vítěz paralelní řady britské verze James Arthur), přestože tehdy ještě holky působily víc jako pětice výborných sólových zpěvaček než jako skupina. V live shows, kam dívky nastupovaly pod novým názvem 1432 a až před druhým finále jim diváci vybrali definitvní název Fifth Harmony, předvedly největší vývoj ze všech finalistů, staly se černým koněm soutěže, a přestože skončily na třetím místě, tak bylo jasné, že pokud o někom z finalistů v budoucnu hodně uslyšíme, budou to právě ony). A i když všechny dívky uměly zpívat, Camila mezi nimi od začátku vyčnívala originální barvou hlasu a neskutečnou dávkou charismatu, pročež bylo jasné, že pokud si někdo zaslouží označení "Harry Styles v sukních", je to právě ona. Její hvězdnosti si všimli i ve štábu, jelikož v Grandfinále ve společné písni finalistů, kterou byla balada You Are Not Alone od Michaela Jacksona, jí věnovali finální part.
Alba s Fifth Harmony:
Better Together (2013)
Debutové EP vyšlo rok po X Factoru v říjnu 2013, přičemž už v červenci jej předcházel chytlavý singl Miss Movin' On. Hned první tóny této písně obstarala Camila a okamžitě dokázala, že její hlas je z celé pětice jednoznačně nejzajímavější a nejrozpoznatelnější. Stylově bylo EP čistě popové, avšak i přes krátkou stopáž nepostrádá pestrost. Vedle pilotního singlu jsou tu taneční kousky jako úvodní I Don't Wanna Dance Alone nebo Me And My Girls (B-strana singlu Miss Movin' On, která vyšla pouze na i-Tunes verzi EP), středně rychlá Leave My Heart Out Of This, která mísí pop-rockové i folkové prvky, a v neposlední řadě i skvostná balada Who You Are. Byl to slušný úvod kariéry, i když prodeje nebyly kromě USA a Nového Zélandu nijak závratné.
hodnocení DJ Vlada: 7/10
Reflection (2015)
Prvnímu dlouhohrajícímu CD předcházely hned dva singly, přičemž ten první Boss, vydaný v červenci 2014, naznačil styl, ve kterém se ponese celé album (americké r'n'b). Oproti tomu druhý Sledgehammer, který vyšel v říjnu téhož roku, byl naopak vyloženě popový ve stylu debutového EP, ale následně se ukázalo, že byl na albu jednou z mála výjimek (tou druhou je taneční pecka Body Rock). Na jednu stranu byl příklon k r'n'b logický vzhledem k orientaci na americký trh, jelikož u evropského publika se 5H přetahovaly s britskými Little Mix. Na druhou stranu je však album i přes dvojnásobnou délku mnohem jednotvárnější a skladby na něm vyloženě splývají. Nejzajímavějším momentem je tak pocta Mariah Carey v písni Like Mariah, ve které je použit leitmotiv jejího megahitu Always By My Baby z roku 1996. Důležité však je, že se CD velmi slušně prodávalo a třetí singl Worth It znamenal pro 5H hitparádový průlom. Camila na desce nazpívala většinu vokálů a čím dál víc se tak stávala tahounkou pětice.
hodnocení DJ Vlada: 6/10
7/27 (2016)
Třetí album (resp. druhé dlouhohrající) bylo jakýmsi kompromisem mezi předchozími dvěma. Částečně zůstaly r'n'b vlivy, avšak album jako celek je stylově barevnější než Reflection, jakoliv ve druhé polovině mu poněkud dochází dech. Velmi výrazné jsou však singly. První Work From Home je zřejmě vůbec největším hitem 5H, druhý All In My Head (Floex) se nese v reggae rytmu, pročež funguje jako zpestření, a třetí That's My Girl, který celé album uvádí, má vyslověně hymnický charakter. V roce 2016 byly Fifth Harmony na svém vrcholu, ačkoliv se dalo tušit, že ve vzduchu visí konflikt, jelikož Camila v témže roce hostovala hned ve dvou duetech (I Know What You Did Last Summer s jejím pozdějším přítelem Shawnem Mendesem a Bad Things s rapperem Machine Gun Kellym). Koncem roku skupinu doopravdy opustila, což se následně ukázalo být začátkem konce Fifth Harmony a koncem začátku hvězdy jménem Camila Cabello.
hodnocení DJ Vlada: 7/10
Poslední album Fifth Harmony bez Camily a sólové pokusy zbylých členek:
Fifth Harmony (2017)
Už od devadesátých let platí nepsané pravidlo, že odchod jednoho člena boybandu / girlbandu / mixbandu značí odliv fanoušků a následný brzký rozpad. A u 5H to bylo vyloženě nabíledni, když šlo o tak výraznou a charismatickou osobnost, jakou je Camila. Bez ní byly 5H ani ne poloviční a poslední album byla spíše znouzectnost. Skladby na něm splývají ještě víc než na Reflection a album jako celek prosviští kolem posluchačů jako rychlík Košičan a to i včetně pilotního singlu Down, který byl velmi slaboučkým odvarem Work From Home.
Hodnocení DJ Vlada: 5/10
V následujících letech se zbývající čtyři členky snažily o sólové kariéry a s výjimkou Dinah Jane všechny měly aspoň jeden relativně úspěšný hitík. Lauren Jauregui přišla o rok později s velmi povedeným téměř bluesovým singlem Expectations, Ally Brooke pro změnu výrazně rotovala na naší Evropě 2 s cover-verzí kultovní taneční hymny No Good od The Prodigy a Normani spojila své síly s britským lamačem ženských srdcí Samem Smithem v duetu Dancing With A Stranger. Na Camilu však sólově neměla žádná z nich.
Sólová alba:
Camila (2018)
V prvním roce "na volné noze" vydala Camila nejprve v květnu vydala electro-popový singl Crying In The Club, ten však zaznamenal pouze průměrný ohlas (nejlépe zabodoval v Británii, kde se dostal na 12. místo, na debutu se kvůli odlišnému stylu následně neobjevil). Druhý singl Havana, který paradoxně ani původně singlem být neměl, se však stal jedním z největších hitů desátých let. Tato "nakažlivá" píseň přinesla navíc alternativu k tradičním, lehce kýčovitým latino hitům, které v roce 2017 zastupovalo především virální Despacito. Havana byla tak trochu jiné latino, akustičtější, minimalističtější a tím pádem i vkusnější. Popularitu písně navíc ještě umocnil vtipný videoklip, který se v následujících letech stal zpěvaččiným trademarkem. Na samém konci roku 2017 pak vyšel výtečný popový singl Never Be The Same, který debutové album otevírá i uzavírá zároveň (druhá verze je radio edit, který je textově víc "light" a místo "Just like nicotine, heroin, morphine" v něm zní "Just like nicotine, rushin' me, touchin' me"). Album samotné vyšlo v lednu 2018 a potvrdilo trend, který Camila nastavila Havanou a vytvořila tak styl, kterému já pracovně říkám "naked pop", jelikož nestojí na elektronických efektech, ale na akustice a minimalismu. Týká se to jak latinou prodchnutých písní (She Loves Control, Inside Out), tak pop-folkáren (All This Tears, Real Friends) a v neposlední řadě i balad (Consequences, Something Gotta Give). Album bylo zároveň zpěvaččiným nejprodávanějším a její sólovou kariéru tak odstartovalo ve velkém stylu.
hodnocení DJ Vlada: 8/10
Romance (2019)
Koncem června 2019 se Camila dala již podruhé umělecky (a poprvé i soukromě) dohromady se Shawnem Mendesem a tato spolupráce dala dohromady duet Seňorita, největší megahit obou protagonistů zároveň, který se stal No. 1 ve většině světových žebříčků. Na podzim téhož roku Camila chrlila singly jako na běžícím pásu a v prosinci spatřilo světlo světa druhé album, které bylo jejím nejexperimentálnějším, nejpestřejším a nejbarevnějším. Latino je zde omezeno na minimum, vedle Seňority jej zastupují vlastně jen singly Liar a My Oh My (oba opět opatřeny vtipnými videoklipy). Zbytek alba je stylově pestrobarevný jako duha, jsou tu energické pop-rockové kousky (úvodní Shameless, Cry For Me), písně s lehce folkovým nádechem (výtečný a nedoceněný singl Living Proof či téměř santanovskou kytarou podpořená Should've Said It), emociálně nabyté balady (Easy, This Love, First Man) i žánrově nezařaditelná a zcela originální skladba Bad Kind Of Butterflies. Romance svou rozmanitostí nejvíce připomíná legendární album Bad (1987) krále popu Michaela Jacksona. Camila tímto albem své fanoušky rozdělila na dva tábory. První početnější tábor obdivuje její latino songy a ty ostatní příliš nebere, ten druhý menší, do kterého se řadím i já, sice plně uznává její originalitu v rámci latino-popu, ale jinak preferuje písně, které jsou méně latino. Recenze byly z téhož důvodu spíše rozporuplné. Pro mě osobně je však Romance ve zpěvaččině diskografii favoritem.
hodnocení DJ Vlada: 9/10
Famila (2022)
V následujícím roce a půl se Camila víceméně vytratila z očí veřejnosti, až teprve v červenci 2021 vyšel singl Don't Go Yet, což bylo opět čisté latino. Podobného ražení byl i duet s Edem Sheeranem Bam Bam, který vyšel letos v březnu a je opět opatřen humorným videoklipem. Třetí album, které vyšlo cca o měsíc později, už svým názvem Familia plně odkazuje ke zpěvaččiným kubánským kořenům. Zatímco na Romance bylo latino v pozadí, tady naopak jednoznačně převažuje. Výrazněji se od zbytku odlišuje především třetí singl Psychofreak, duet s rapperkou Willow, což je čisté r'n'b, a dále i pomalejší songy jako Quiet, Boys Don't Cry a závěrečná Everyone At This Party. Jen částečně šmrncnutý latinou je čtvrtý singl Hasta Los Dientes, duet s argentinskou zpěvačkou Maríou Baccarou, který se blíží reggaetonu, a skorošanson Lola, který osciluje na pomezí latin-jazzu. I přes mírou karnevalovou epičnost některých latino skladeb (pilotní singl Don't Go Yet či La Buena Vida) zůstává autentičnost a střídmost, která Camilu na míle vzdaluje od všech latino kýčařů v čele s Enrique Iglesiasem. Jakkoliv jsem spíše fanouškem druhého proudu zpěvaččina repertoáru, pořád hodnotím toto album jako nadprůměrné.
hodnocení DJ Vlada: 7/10
Camilina diskografie by samozřejmě nebyla kompletní, kdybychom opomněli četné duety, kterých byla součástí. O spolupracích s jejím ex-přítelem, kanadským hitmakerem Shawnem Mendesem jsme již mluvili (ovšem jak v Seňoritě, tak ve starším duetu I Know What You Did Last Summer Camila Shawna výrazně válcuje, alespoň co se barevnosti a rozpoznatelnosti hlasu týče), stejně jako o duetu Bad Things s Machine Gun Kellym. Spolupracovala i s dýdžeji z oblasti dance music, například s Pitbullem (Hey Ma) či s projektem Major Lazer (Know Me Better). Trochu méně známé jsou latino duety s Pharrellem Williamsem (Sangria Wine) či Alejandro Sanzem (Mi Persona Favorita). Naopak slušně bodoval romantický duet Beautiful s americkým r'n'b zpěvákem Bazzim, jehož klip svou andělskou tématikou může evokovat kontroverzní český film Všiváci (jeden z desítky nedoceněných českých filmů, viz. zde). Camila se rovněž zařadila vedle Amy Winehouse, Bruna Marse či Miley Cyrus do řady interpretů, kteří spolupracovali s instrumentalistou Markem Ronsonem, jakkoliv jejich kolaborace Find U Again měla smůlu, že vyšla jen necelý měsíc před Seňoritou. A v neposlední řadě nemůžeme zapomenout na spolupráci s takovou megastar, jakou je Ed Sheeran, se kterým dva a půl roku před singlem Bam Bam nazpívala i duet (respektive terctet ještě s raperkou Cardi B) South Of The Border, který se objevil na Sheeranově duetovém albu No. 6 Collaborations Project. Zatím posledním vydaným duetem je píseň Mon Amour s belgickým zpěvákem, který si říká Stromae, přičemž klip písně je parodií na reality show Love Island, která vloni běžela i u nás. Avizovaný je i další duet Ambulancia, za kterým stojí kolumbijský zpěvák Camilo a který vyjde již v úterý 6. září. Camila si rovněž vyzkoušela filmové plátno, na kterém ztvárnila roli Popelky v muzikálu Cinderella, k němuž vyšel i promo-singl Million To One, kterým potěší menšinový tábor příznivců zpěvaččiných non-latino písní. V nejbližší době si vyzkouší i další novou roli, jelikož se stala koučkou v již 22. řadě amerického The Voice.
Camila patří v současnosti minimálně mezi deset nejúspěšnějších světových zpěvaček mladé generace. Hudebně však stojí na rozcestí, pročež bude zajímavé sledovat, kterým směrem se vydá na dalším albu, jestli zůstane věrná latinu, nebo jestli naopak potěší druhý tábor svých fanoušků.
Zdroj: Wikipedie, Youtube; Foto: Sony Music