MC Erik & Barbara: Slovenský symbol devadesátek

24.02.2025

Žánr eurodance (dříve se mu říkalo dancefloor) byl velmi specifickým fenoménem devadesátých let. Diskotéková mládež jej milovala a hudební kritici nenáviděli, i přes svou schematičnost má však v historii populární hudby nezastupitelné místo, jelikož z něj taneční pop dodnes čerpá motivy. Tento styl zapustil kořeny i v Česku a na Slovensku, přičemž silnější základnu měl právě u našich východních sousedů. Průkopnickou formací byl prievidzský Morhotronic, který založil pozdější dvorní skladatel pro Lunetic a Helenu Vondráčkovou Stano Šimor a pozornost si získal zejména remixem lidovky Macejko. Následoval jej úspěšný Maduar z Rimavské Soboty, který ovládl taneční parkety i nováckou hitparádu Eso (z níž výběr největších hitů najdete zde a zde) zejména s hitovkou Do It. Dalšími slovenskými eurodance formacemi pak byli topoľčanští Salco, bratislavští Lobby a košičtí D-Night. Vůbec nejúspěšnější však bylo duo, které vzniklo odštěpením z Maduaru, rapper Erik Aresta a zpěvačka Barbara Haščáková, která už bohužel není mezi námi. Přestože MC Erik & Barbara fungovali dohromady pouhé tři roky, právě oni jsou největším symbolem slovenského eurodance. Pojďme si k dnešnímu třicátému výročí, kdy Erik s Barbarou veřejně oznámili svůj odchod z Maduaru, připomenout příběh této roztančené dvojky.

Hvězdná dráha Erika a Barbary začala ve skupině Maduar a jejich hlasy slyšíme i v megahitu Do It.

Začít musíme pochopitelně u Maduaru, který již v srpnu 1986 založili bratři Juraj a Ladislav Matyinkovci společně s Ladislavem ´Ďulovičem, tehdy ještě pod jinými názvy (Hurikán, Atlantic a Adept). Až teprve příchod Erika Aresty v září 1987 dal konečně kapele definitivní název, který vznikl složením příjmení všech členů (MAtyinkó, DUlovič, AResta). V letech 1990-1991 měla kapela pauzu, kvůli odvedení Ďuloviče na vojnu a nástup Aresty a Laca Matyinka na VŠ. K reunionu došlo v dubnu 1991, avšak zatím jen v původní trojici. Aresta se do kapely vrátil v roce 1992, pouze však jako externí spolupracovník. 20. listopadu 1992 se Maduar zúčastnil Košického zlatého pokladu, přičemž se poprvé objevila na obrazovkách STV i na vlnách Slovenského rozhlasu. Po tomto zlomovém momentu se Maduar rozhodl přeorientovat se na elektronickou taneční hudbu, ve které však byl nutný i ženský vokál, pročež nejprve v září 1993 přijali zpěvačky Ludu Balcarovou a Janku Dúžikovou, které v březnu 1994 definitivně nahradila tehdy jen čtrnáctiletá Barbara Haščáková. Maduar nejprve uspěl v rádiovém éteru se skladbou I Feel Good, jako první regulérní singl však vyšel již zmíněný megahit Do It. Debutové album I Feel Good vyšlo v listopadu u vydavatelství Prolux. Na slovenské obdobě Grammy, udílení cen Grand Prix ZAI, vyhrál Maduar cenu za skupinu roku 1994, zároveň však tento ceremoniál byl začátkem konce pětičlenné sestavy jelikož Aresta a Haščáková oznámili svůj odchod. Maduar to v následujících letech zkoušel v oslabení, nejprve s novou zpěvačkou Annou-Katarínou Schatzlovou a později už jen jako trio, avšak vždy již zůstával ve stínu své bývalé hlavní dvojky, která na Slovensku spustila mánii v mnohém podobnou naší pozdější lunetikománii.

Průlomovým hitem již samostatného dua byl pilotní a titulní singl debutového alba U Can't Stop.

Erik a Barbara následně podepsali smlouvu s firmou PolyGram (zatímco zbytek Maduaru přešel od Proluxu k BMG) na tři alba. První vlaštovkou byl singl I'm Free, který však tuzemské žebříčky na jaře roku 1995 jen tak lehce poškádlil. Průlomovým se stal jeho nástupce U Can't Stop, podle nějž bylo pojmenováno i celé debutové album. Avšak největšími hity z prvotiny, které si mimo jiné výborně vedly v Esu, se staly následující dva singly, coververze pomádovského duetu Summer Nights (v jehož videoklipu Erik s Barbarou více než Johna Travoltu a Olivii Newton-John připomínali Dylana a Brendu z Beverly Hills 90210) a jejich první píseň ve slovenštině Keď príde láska. Pátým a posledním singlem z klasické edice alba byl track Save The Jungle, který byl obdařen sci-fi videoklipem. Na jaře roku 1996 vyšla rozšířená edice alba U Can't Stop, která obsahovala čtyři nové songy, anglickou verzi Keď príde láska neboli When Love Is Calling, nesingly Hideaway a Let The Party Go On a v neposlední řadě i druhou píseň ve slovenštině, remake písně Anjel, která původně vyšla už na prvotině Maduaru. Nová verze tu původní zastínila a stala se závěrečným šestým singlem. Reedice U Can't Stop překročila slovenské a české hranice a slušně bodovala v mnoha evropských zemích, například v Německu, Belgii, Francii a Švýcarsku. Koncem roku album vyšlo dokonce i v Japonsku, kde v následujícím roce zaznamenalo velký úspěch.  

Největšími hity z debutu však byly coververze duetu z Pomády Summer Nights '95... 

...a první slovensky zpívaný singl Keď príde láska.

Ještě ve druhé polovině šestadevadesátého spatřilo světlo světa druhé album Second, jemuž předcházel singl It's Your Day. V případě druhého singlu Erik s Barbarou opět vsadili na coververzi v midtempu, tentokrát předělali evergreen Dancing Queen od legendární švédské čtveřice ABBA. Album obsahovalo ještě jeden cover, Good Vibrations od neméně slavného australského bratrského tria Bee Gees, které v té době coverovaly zejména boybandy (Take That, Boyzone). V téže době duo absolvovalo slovensko-české turné, které vyvrcholilo prosincovým koncertem v pražské Lucerně. Během této koncertní šňůry svou druhotinu pokřtili. Společně s upoutávkou na turné vznikl i klip ke třetímu singlu Never Gonna, který měl vysloveně koncertní charakter. Čtvrtým a závěrečným singlem z alba Second byl dost možná vůbec největší Erika a Barbary, tesknivá slovenská balada Sen, kterou jsem mimo jiné vloni zařadil jako bonus do desítky lovesongů Slovenek. Tento megahit, který můžeme v rádiích slýchat dodnes, mnozí mylně považují za Barbařinu sólovku. Nejsou však tak daleko od pravdy, jelikož koncem roku 1997 Barbara opravdu vydala svůj eponymní sólový debut se singly Ty si slnko, ja som dážď, To čo je vzácne a Srdce, kotva, kríž. Erik následně reagoval sólovkou Just The Music, pročež byl konec dua na spadnutí.   

Vůbec nejznámější písní dua je balada Sen z druhotiny Second, kterou v rádiích slýcháme dodnes.

Neshody mezi dvojicí byla čím dál větší, proto byla v roce 1998 jejich spolupráce ukončena. O rok později vyšla u PolyGramu jejich bestofka Gold. Erik vydal ještě jedno sólové album Dotkni sa ma (2000), jinak se spíše věnoval producentské činnosti, například u prvního českého boybandu T-Boyz nebo u pop-rappera DJ Lucifera, kterého je možno považovat za předchůdce Leoše Mareše. Následně se vrátil k profesi DJe, které je věrný dodnes. V roce 2015 navázal spolupráci se zpěvačkou Ivanou Poláčkovou, s níž nyní pod značkou MC Erik & Ivana vystupuje na různých 90's akcích s repertoárem z dob největší slávy. Společně vydali jediný nový singl Is This Love (2019). Barbara měla mnohem bouřlivější život. Na Slovensku vydala kromě výše zmíněného debutu, s nímž paralelně vyšel i její duet Ty a ja s králem slovenského popu Mekym Žbirkou, ještě druhotinu Ver, že ja (1999), z níž pochází její nejznámější sólový hit Hral na trúbku. Poté natrvalo odešla do USA a na Slovensko se vracela jen sporadicky. Vyšla jí zde už jen bestofka Moje naj (2002), singl K nebu spínám dlane (2006) a duet Nepozerám (2014) s exfinalistou první slovenské SuperStar Mirem Jarošem. Za velkou louží vydala tři neúspěšná alba Secrets Of Happiness (2003), Christmas Album (2004) a My & My Music (2006), jinak vystupovala v klubech, učila společenský tanec, moderovala akce, hrála epizodní role ve filmu a věnovala se i modelingu. Její manželství nebylo podle jejích slov šťastné, jelikož její druh, syn československých emigrantů Steven Soukup měl násilnické chování. V posledních letech života ji trápily zdravotní komplikace jako těžký covid, zápal plic či zavodněné plíce. Zemřela 22. listopadu 2023 na cévní mozkovou příhodu v pouhých 43 letech.

Barbara odstartovala sólovou dráhu úspěšným duetem Ty a ja s Mekym Žbirkou.

Z jejích sólových singlů byla největším hitem píseň Hral na trúbku z roku 1999.

Přestože jsou Slováci v mnohém velmi konzervativní národ, u pop music to neplatí, jelikož v této oblasti jsou naopak velmi progresivní, zvlášť v porovnání s těžkopádnějšími Čechy (přisuzuji to zejména geografické poloze Bratislavy a její blízkosti k Vídni, díky níž obyvatelé slovenské metropole snadno naladí rakouská rádia). Devadesátky nebyly výjimkou, přičemž Maduar a posléze MC Erik & Barbara byli důkazem, jak Slováci dokázali pružně naskočit na tehdy módní eurodance. Erik s Barbarou se mohli klidně postavit vedle zahraničních formací téhož žánru a jen málokdo by poznal, že jde o skupinu z bývalého východního bloku. Pravda, ne až tak vedle raně devadesátkových projektů jako Technotronic, 2 Unlimited, Culture Beat či Snap!, které sázely na ostřejší taneční základ, ale třeba Twenty 4 Seven (v nejslavnější dvoučlenné sestavě), Fun Factory, E-Rotic nebo Mr. President, tzn. popovějším formacím, které ovládaly diskotéky ve středních devadesátkách, mohli zcela rovnocenně konkurovat. Jejich síla však tkvěla v tom, že dokázali škatulku eurodance překročit, o čemž svědčí zejména jejich balady Keď príde láska, Anjel II. a Sen, které z rádií slýcháme dodnes. Barbařin hlas byl navíc ve své křehkosti a tesknivosti natolik specifický, že dokázal vyvolat emoce i u posluchačů, kteří nebyli cílovkou Esa. Tak jako je Elán symbolem slovenských osmdesátek, MC Erik & Barbara stejně symbolizují slovenské devadesátky.

Zdroj: Wikipedie, www.mcerik.cz, Youtube; Foto: © Nový Čas / anc

Používáme cookies, abychom zajistili správné fungování a bezpečnost našich stránek. Tím vám můžeme zajistit tu nejlepší zkušenost při jejich návštěvě.

Pokročilá nastavení

Zde můžete upravit své preference ohledně cookies. Následující kategorie můžete povolit či zakázat a svůj výběr uložit.