Sweet 90's speciál: Top 30 hitů z Esa s Terezou Pergnerovou

05.02.2024

"Čágo belo šílenci!" Tento ikonický pozdrav znal v devadesátkách každý český teenager, přičemž každý věděl, že jeho autorkou je charismatická moderátorka Tereza Pergnerová, která nás v letech 1994 - 1998 týden co týden provázela klipovou hitparádou Eso, kterou vysílala TV Nova. Byl to v podstatě klasický žebříček jedenácti klipů nasazených gramofonovými firmami, z nichž bylo šest postupujících a pět novinek, avšak Pergnerová přinášela velmi živelný a neformální styl moderování, který Eso odlišoval od dosavadních unyle moderovaných hitparád (před i porevolučních), pročež se z něj stal fenomén, který dokázal v Česku vytvářet hvězdy, a to jak tuzemské, tak zahraniční. Starší generace byla často pohoršena bláznivým projevem Pergnerové, hudební kritiky zase prudil silně komerční výběr klipů, nikdo však popularitu a vliv Esa na českou populární hudbu zastavit nedokázal. A protože Nova v těchto dnech slaví své třicetiny a přesně před 30 lety měl premiéru i první díl Esa, rozhodl jsem se ve speciálu historicky prvního seriálu Sweet 90's, který jsem na mém blogu publikoval, vybrat třicítku ´hitů (18 zahraničních a 12 domácích), které v prvních pěti letech, kdy Eso moderovala Pergnerová, tuto dnes již kultovní hitparádu ovládaly. Milé děti devadesátek, připravte se na pořádnou dávku nostalgie.

Zahraniční hity:

Twenty 4 Seven - Is It Love (1993*)

V prvním roce vysílání Eso ovládal eurodance. Vůbec nejvíc tehdy v Esu bodovalo holandské duo Twenty 4 Seven, které v původně čtyřčlenné sestavě existovalo od konce osmdesátých let (už v roce 1989 měli slušný hit I Can't Stand It!), avšak na vrchol se dostali až s druhým albem Slave To The Music (1993), kdy zakládající členku, zpěvačku Nancy "Nance" Coolen doplnil rapper Stacey "Stay-C" Seedorf. Druhý singl z tohoto alba Is It Love vyhrál historicky první Zlaté Eso z roku 1994. I jejich další tři singly Take Me Away, Leave Them Alone a Oh Baby si v Esu vedly velmi dobře, následně se však duo odmlčelo a oba členové se věnovali sólovým projektům. Později došlo k několika reunionům v různém složení. 

2 Unlimited - Let The Beat Control Your Body (1994)

Největšími konkurenty Twenty 4 Seven byli jejich krajani 2 Unlimited, kteří už v předchozím roce 1993 vzali útokem evropské diskotéky s gigahitem No Limit. Oproti svým popovějším rivalům sázeli Ray Slijngaard a Anita Doth na ostřejší taneční základ, díky čemuž se jim dařilo i na Britských ostrovech. Pátý a finální singl z druhého alba No Limits (1993) byl prvním a vůbec nejúspěšnějším jejich hitem v Esu, avšak prvenství dobyli i s dalšími singly The Real Thing a No One z třetího alba Real Things. 2 Unlimited se v roce 1996 rozpadli, o dva roky později následoval neúspěšný reunion s jinými členy. Oba původní členové se k 2 Unlimited vrátili v roce 2012, avšak zůstal jen Ray, zatímco Anita se rozhodla pro sólovou dráhu.

Aerosmith - Crazy (1994)

Rock byl v Esu vždy v menšině, ale pár výjimek, které pravidelně bodovaly, se také našlo. Vůbec nejlépe ze všech tvrdších kapel se paradoxně dařilo bostonským hard-rockovým veteránům Aerosmith v čele s živelným Stevenem Tylerem, kteří přední příčky dobývali zejména s baladami Cryin', Amazing a Crazy z veleúspěšného alba Get A Grip (1993), přičemž vůbec nejlépe si vedla posledně jmenovaná, k níž vznikl velmi poutavý videoklip, který těšil zejména pánskou část publika, jelikož si v něm zahrály dvě krásné herečky Alicia Silverstone (která hrála i ve dvou výše jmenovaných klipech) a Tylerova dcera Liv Tyler, přičemž klip byl částečnou road movie vyprávějící o jejich dobrodružné cestě. Aerosmith si v Esu dobře vedli i v pozdějších letech se singly z následujícího alba Nine Lives (1997) Falling In Love, Hole In My Soul a Pink a především s megahitem z Armageddonu I Don't Want To Miss A Thing (1998). Vloni Aerosmith zahájili své "rozlučkové" turné, které však bylo kvůli Tylerovým nemocným hlasivkám přerušeno.

DJ Bobo - Everybody (1994)

Letní hity nejsou čistě devadesátkovým specifikem, avšak tehdy vznikl mustr univerzálního středoevropského tanečního summerhitu, podle kterého sezónní letní hity vznikaly jako na běžícím pásu. S prvním velkým hitem tohoto typu přišel švýcarský zpívající pekař Peter René Baumann, který se proslavil pod pseudonymem DJ Bobo. Tento největší hitmaker z oblasti eurodance sklízel největší úspěchy právě s letní hymnou Everybody, ale v Esu bodoval i s předchozím singlem Take Control (1993) a s následujícími hity Let The Dream Come True (1994), Love Is All Around, There Is A Party a Freedom (všechny 1995). Z postpergnerovského období pak stojí za zmínku zejména ultravlezlá Chihuahua z roku 2003. Přestože dnes již DJ Bobo žije převážně ze staré slávy, tak dodnes vydává desky a koncertuje.

Worlds Apart - Everlasting Love (1993*)

Největším symbolem devadesátkové pop-kultury byly jedoznačně boybandy, kterých se mi do výběru dostalo hned sedm. Ve čtyřiadevadesátém byli v Esu nejúspěšnější chlapeckou skupinou londýnští Worlds Apart, kteří se vyznačovali multikulturně pestrým složením. Jejich vůbec největším hitem byla cover-verze evergreenu Everlasting Love od Roberta Knighta, který v minulosti interpretoval kdekdo a ve střední Evropě jej nejvíc proslavila německá zpěvačka Sandra. Everlasting Love byl jedním z mála hitů, který se do Zlatého Esa dostal hned za dva roky. Z dalších singlů pak Worlds Apart v obměněném personálním složení ještě v Esu slušně bodovali s titulní písní druhého alba Everybody (1996). Přestože následně upadli do zapomnění, tak jako trio fungují dodnes, z originální sestavy však zbyl jen jeden člen.  

Caught In The Act - Love Is Everywhere (1995)

Boybandy suverénně ovládly rok 1995, v němž se jich do Zlatého Esa dostaly hned čtyři (a jeden dvakrát). Jedním z nejboybandovitějších boybandů byl holandský kvartet Caught In The Act, který se držel evropského romantičtějšího křídla chlapeckých skupin. Tito krasavci Eso ovládali na jaře 1995 se svým prvním hitem Love Is Everywhere, což byl svižný uptempo lovesong. C.I.T.A. bodovali v Esu i s dalšími třemi singly z debutu, tanečním kouskem My Arms Keep Missing You a baladami Let This Love Begin a You Know. Singly z dalších alb už si tak dobře nevedly a k rozpadu skupiny došlo v roce 1998. Reunion C.I.T.A. se uskutečnil v roce 2015, avšak z původní čtveřice zbyla jen polovina. 

East 17 - Let It Rain (1995)

Tím zmíněným boybandem, který měl dva zásahy do Zlatého Esa 1995, byli londýnští East 17, kteří tehdy platili za netradiční "tvrdší" boyband. Jejich největším hitem byl paradoxně vánoční slaďák Stay Another Day (1994), který v Esu bodoval začátkem pětadevadesátého, avšak překonal jej následující singl, tanečně  rapová vypalovačka Let It Rain, která měla protiválečné poselství. East 17 měli v Esu celou řadu hitů (kromě dvou zmíněných například It's Alright, Around The World nebo Thunder) a téměř se všemi dobyli první místo. Abonenty Esa zůstali až do roku 1997, kdy je opustil zpěvák Brian Harvey kvůli drogové aféře a konfliktu se spoufrontmanem Tonym Mortimerem, což znamenalo první rozpad skupiny. Následovalo několik reunionů včetně posledního, kdy jako jediný původní člen zůstal Terry Coldwell. 

Rednex - Wish You Were Here (1995)

Švédská formace Rednex, která s notnou dávkou nadsázky mísí eurodance s country, se nejvíce proslavila vlezlým coverem lidovky Cotton Eye Joe (1994). V Esu však největší úspěch slavila ve chvíli, když zabrnkala na vážnější notu. Tesknivá balada Wish You Were Here se od zbytku repertoáru této veselé partičky diametrálně odlišovala, což podpořil i videoklip, v němž zpěvačka Annika Ljungberg smutně vzpomíná na svého milého, který padl ve válce. Pro mě osobně je tato píseň zásadní v tom, že byla vítězem prvního Esa, které jsem kdy viděl a které odstartovalo můj hudební život. Rednex zažili na přelomu milénia comeback do hitparád s taneční hitovkou The Spirit Of The Hawk a baladou Hold Me For A While (obĕ 2000), která vznikla podle mustru Wish You Were Here. Zajímavostí rovněž je, že Rednex se jako jedna z mála eurodance formací nikdy nerozpadli a přes četné personální změny fungují dodnes. 

Take That - Never Forget (1995)

Ve výběru nemůže chybět nejúspěšnější britský devadesátkový boyband, ve kterém svou hvězdnou kariéru zahájil charismatický bouřlivák Robbie Williams. Stejně jako East 17, tak i Take That nejvíc ovládli Eso se singlem, který následoval po jejich největším hitu, romantické baladě Back For Good (1995). Hymnická Never Forget vyšla zhruba v době, kdy Robbie skupinu opustil, pročež je mu ve videoklipu, který rekapituluje dosavadní kariéru Take That včetně záběrů z dětství, věnován velký prostor. Jednalo se o předposlední singl před rozpadem (následovala už jen cover-verze balady How Deep Is Your Love od australských Bee Gees). O deset let později se Take That povedl překvapivý a úspěšný comeback s hity jako Patience nebo Rule The World. Robbie se jako megastar comebacku pochopitelně neúčastnil.

Fun Factory - Celebration (1995)

Přestože eurodance ve druhém roce existence Esa ustoupil boybandům, zástupcům jeho druhé vlny,  jakými byli například E-Rotic, Mr. President nebo Captain Jack, se dařilo i nadále. Nejúspěšnější taneční formací byl však jednoznačně německý kvartet Fun Factory, který už ve čtyřiadevadesátém měl několik úspěšných singlů z debutu Nonstop (Close To You, Take Your Chance, Pain), ty však zastínily dva summerhity (I Wanna B With U a Celebration) a jeden cover (Doh Wah Diddy) z druhého alba Fun-Tastic, z nichž se dva prvně jmenované songy hrají v rádiu dodnes. V Esu se nejlépe (byť jen těsně) dařilo Celebration, která patří i k mým guilty pleasures (včetně klipu se splašenými paparazzi). O rok později však skupinu opustil její hlavní motor, producent Toni Cottura, pročež došlo k rozpadu. Paradoxně byl Cottura součástí většiny reunionů na rozdíl od zpěvačky Marie Anett-Mey a rappera Rodneye Hardisona.

Michael Jackson - Earth Song (1995)

Mezi sezónními hvězdičkami zářila v Esu i jedna opravdová megastar, kterou nebyl nikdo menší než král popu Michael Jackson, který měl sice podle kritiků své nejlepší období již za sebou, avšak pořád hrál v pop music svou vlastní ligu, takže i jeho singly z dvojalba HIStory (1995) sklízely úspěchy, Eso nevyjímaje. Mezi takovými megahity, jakými byl duet se sestrou Janet Jackson Scream, slaďák You Are Not Alone nebo protestsong They Don't Care About Us, nejvíce bodoval na přelomu let 1995 a 1996 s téměř bluesovou ekobaladou Earth Song, ke které byl natočen jeden z vůbec nejlepších videoklipů všech dob, v němž Jackson reflektoval pohromy, kterých se lidstvo na naší planetě dopouští jako války, kácení deštných pralesů, zabíjení zvířat či hladomor. Dechberoucím prvkem je pak závěrečný "zpětný chod". O rok později Jackson ještě v Esu bodoval se singly z remixového alba Blood On The Dancefloor: HIStory In The Mix (1997), konkrétně s titulní skladbou Blood On The Dancefloor a remixem History. Nejlepší Jacksonovy videoklipy jsem ostatně vloni rozebíral ku příležitosti jeho nedožitých pětašedesátin zde.   

Kelly Family - An Angel (1994*)

V letech 1996 a 1997 nebylo v Esu úspěšnější skupiny než byla irská rodinka Kelly Family, kteří se stali takovým neporazitelným fenoménem, že produkce musela měnit pravidla a klipy pak mohly pobývat v hitparádě jen na omezenou dobu. Jedni je milovali, druzí nenáviděli, ale muzikantské kvality sourozenců Kellyových nemohli zpochybňovat ani jejich odpůrci. Jejich průlomový singl An Angel byl sice do Esa nasazen s více než ročním zpožděním, ale přesto se na čele držel rekordní tři měsíce. Celá řada diváků navíc tehdy zažila šok, když zjistila, že ty dvě holčičky z klipu jsou ve skutečnosti´ kluci Paddy a Angelo, kteří se následně stali dívčími idoly. Kelly Family ovládali Eso i s dalšími klipy jako First Time, I Can't Help Myself, Fell In Love With An Alien, Nanana, When The Boys Comin' To Town, Because It's Love a One More Song. Kellyovi byli společně aktivní až do roku 2008, k reunionu pak došlo v roce 2014. Paralelně se sólově daří Paddymu, který vystupuje pod svým občanským jménem Michael Parick Kelly. Naopak před třemi lety nás navždy opustila Barby Kelly, která dlouhá léta bojovala s psychickými problémy.   

Backstreet Boys - Get Down (You're The One For Me) (1996)

K první porážce Kelly Family došlo 7. července 1996. Skupinou, které se podařilo Kellyovce poprvé převálcovat, byl nepřekvapivě vůbec nejúspěšnější boyband všech dob, orlandští Backstreet Boys. Get Down byl již jejich třetím singlem po debutovém hitu We've Got It Goin' On a baladě I'll Never Break Your Heart, avšak v Esu se mu podařil triumf, který se nepovedl ani Jacksonovi, a přestože Backstreet Boys měli v budoucnu i větší hity jako například následující singl Quit Playing Games (1996), pilotní singl druhého alba Everybody (Backstreet's Back) (1997) s hororovým videoklipem, nebo jejich možná vůbec největší hit I Want It That Way (1999), prvenství v porážce Kelly Family už Get Down nikdo neodpáře. Od té doby se BSB s Kellyovci pravidelně střídali na prvním místě a jen málokomu se podařilo jejich triumvirát narušit. Backstreet Boys platí za "Rolling Stones mezi boybandy", jelikož s přestávkou v letech 2002 - 2004  a absencí Kevina Richardsona v letech 2006 - 2012 fungují dodnes v původním složení.

Spice Girls - 2 Become 1 (1996*)

Nemůžeme samozřejmě zapomenout ani na nejúspěšnější girlband všech dob, který v roce 1996 rozčeřil stojaté vody teen popu, ve kterém dominovaly boybandy. Přestože většina lidí si Spice Girls spojuje především s jejich debutovým megahitem Wannabe (1996), já jsem z jejich repertoáru vybral třetí singl, romantickou baladu 2 Become 1, jejíž videoklip byl natáčen v New Yorku, jakkoliv singly "Spajsek" byly v Esu víceménně vyrovnané, tento je můj nejoblíbenější a to nejen proto, že to zde extrémně sluší mé nejoblíbenější "Spajsce" Emmě Bunton (glosu o jejím nedoceněném singlu Free Me si přečtěte zde). Přestože Spice Girls v Esu obvykle nevyhrávaly kvůli konkurenci Kelly Family a Backstreet Boys, jejich místo mezi elitou Esa je zcela oprávněné. Jejich první existence (i přes odchod Geri Halliwell) trvala až do roku 2000, na reuniony pak došlo v letech 2007 - 2008, 2012 a 2018, který trvá do současnosti.   

The Offspring - All I Want (1997)

Jedním z nejpřekvapivějších vítězů a zároveň nejúspěšnějšími zástupci pop-punku v pergnerovském Esu byli kalifornští divočáci The Offspring. Partu kolem  Dextera Hollanda si většina lidí spojuje především s jejich pátým albem Americana (1998) a hity Pretty Fly (For A White Guy) a Why Don't You Get A Job?, v Esu však ještě dřív hned dvakrát převálcovali veškerou konkurenci s pilotním singlem z předchozího alba Ixnay Of The Hombre (1997), ani ne dvouminutovou vypalovačkou All I Want. V pozdních devadesátkách se jim podařilo sesadit z pop-punkového trůnu své úhlavní konkurenty Green Day (jejich komentovanou diskografii si přečtěte zde). A přestože jejich popularita v nultých letech opadla vlivem nástupu nové generace pop-punkerů (Blink 182, Sum 41 atd.) a velkolepému comebacku Green Day s American Idiot (2004), Offspring fungují dodnes, přičemž letos v červnu se na ně můžeme těšit na Rock For People.

No Doubt - Don't Speak (1996*)

Na jaře 1997 v Esu bodoval i jeden z vůbec nejzásadnějších hitů devadesátých let, který byl průlomový pro celou pozdně devadesátkovou "novou pop-rockovou vlnu" (o kterém jsem se podrobně rozepsal zde). Původně ska-punková čtveřice No Doubt, v jejímž čele vždy stála charismatická sexy zpěvačka Gwen Stefani, otevřela megahitem Don't Speak dveře dalším kapelám, které oscilovaly na pomezí popu a rocku (a experimentovaly i s jinými žánry) a tato tesknivá balada se i téměř dva měsíce držela v Esu, jakkoliv maximálně dosáhla na druhé místo. Následně bodoval i jejich starší singl Just A Girl (1995), který vyšel v reedici. No Doubt se několikrát rozpadli (mimo jiné i proto, že Stefani v polovině nulek rozjela svou sólovou dráhu) a znovu dali dohromady, přičemž k jejich poslednímu reunionu došlo letos v lednu.  

Hanson - MMM Bop (1997)

V roce 1997 se teen pop výrazně omladil a hlavním tahounem této "kinder" vlny bylo bratrské trio Hanson z americké Tulsy. V létě téhož roku jejich debutový singl, chytlavý summerhit MMM Bop zněl i z vodovodu a mimo jiné se téměř měsíc držel na špičce v Esu. Úspěšně na něj navázaly i další čtyři singly z debutu Middle Of Nowhere (1997) Where's The Love, I Will Come To You, Wierd a Thinking Of You. Díky rodinné vazbě a chlapeckému vzhledu dvou mladších členů byli Hanson často srovnáváni s Kelly Family, jakkoliv se jednalo o podobnost čistě náhodnou. Popularita bratří Hansonů sice vydržela necelé dva roky, přesto však kapelu stále udržují, jakkoliv jsou v současnosti již všichni tři otcové od rodin. 

Gil - Round 'N' Round (It Goes) (1997*)

Zástupcem stejné vlny jako Hanson byl i mladý Němec Gil Ofarim, který na jaře 1998 válcoval Eso s chytlavou hitovkou Round 'N' Round, díky níž se stal nejúspěšnějším zahraničním interpretem ve výročním Zlaté Esu, což podpořil i následujícím singlem If You Only Knew (1998), který natočil společně s dalšími stylově spřízněnými mlaďochy, kanadskými The Moffatts. Jak už tomu u podobných typů bývá, Gilova popularita netrvala víc než rok a následně se stáhnul na německý trh, kde však jeho následující dvě alba víceméně propadla. Comeback se mu povedl až v roce 2020 s německy zpívaným albem Alles auf Hoffnung, kterým však v popularitě výrazněji nepřesáhl Německo, kde se však umístil na pátém místě v albovém žebříčku (v sousedním Švýcarsku skončil na 41. místě a v Rakousku dokonce až na 71. místě).  

Domácí hity:

Ivan Hlas - Na kolena (1993*)

Režisér Jan Hřebejk by zvlášť na přelomu milénia v době krize v České televizi nebyl moc rád, že je jeho jméno spojováno s Novou, které tehdy šéfoval Vladimír Železný. O sedm let dříve však Nova byla mediálním partnerem jeho debutu, filmového muzikálu Šakalí léta, který vznikl na motivy povídky Petra Šabacha z knihy Jak potopit Austrálii a v hlavní roli Bejbyho pomohl rozzářit hvězdu multitalentovaného herce Martina Dejdara. Velký podíl na vzniku tohoto filmu měl i písničkář Ivan Hlas, který složil veškerou hudbu včetně největšího hitu Na kolena, který ve filmu zpívá druhá hlavní role číšník Eda (Jakub Špalek), jemuž hlas propůjčil právě Hlas. Tato rock'n'rollová vypalovačka byla jedním z prvních českých hitů, které bodovaly v Esu, a objevila se i v závěru prvního dílu kompilace Čágo belo šílenci!, kterou vydával Popron. 

Maduar - Do It (1994)

Slováci byl co se týče pop music vždy progresivnější a to se týkalo i oblasti eurodance, který v jejich podání nezněl zcela amatérsky. Když se v Esu poprvé objevil kvintet Maduar z Rimavské Soboty s nakažlivou hitovkou Do It, tak byli mnozí překvapeni, že ta moderní skupina pochází ze Slovenska, jakkoliv dnes už je tato elektronika slušné retro. Maduar následně bodoval v Esu i s předchozím singlem I Feel Good a megahitu Do It se dostalo i poněkud bizarní pocty od recesistické formace Kopytovci, která přišla s parodií Dojit. Na jaře 1995 z Maduaru odešla hlavní dvojka, rapper Erik Aresta a zpěvačka Barbara Haščáková, kterým se následně výborně dařilo pod značkou MC Erik & Barbara (viz. níže). Oslabený Maduar zůstal v jejich stínu, jakkoliv se stal inventářem kompilace Eso hity, která byla odpovědí PolyGramu (předchůdce Universal Music) na zmíněné Čágo belo šílenci! Maduar existuje dodnes a nyní jej tvoří zakládající bratři Matyinkóové a vítězka prvního Hlasu ČeskoSlovenska Ivanna Bagová.

Premier - Hrobař (1995)

V polovině devadesátek ovládaly Česko tancovačkové a agro-metalové kapely. Nejznámější z této kategorie je samozřejmě teplický Kabát, který je již třetí dekádou vůbec nejpopulárnější tuzemskou kapelou. Tehdy se však dařilo i dalším partám jako Argema, Alkehol, Harlej a v neposlední řadě zlínský Premier, který je považován za vůbec nejznámější český "one hit wonder" a který za svůj úspěch vděčí Esu, jelikož jejich megahit Hrobař byl vůbec nejúspěšnější českou písní za celou historii této hitparády. V té době nebylo diskotéky, na které by tato hymna všech hrobníků alespoň jednou za večer nezazněla. Ikonickým se stal i videoklip, ve kterém si mimo jiné zahrál i herec Stanislav Tříska, známý především jako Škopek z populární trilogie Slunce, seno... Zdeňka Trošky. Premier se do Esa vrátil o dva roky později s cover-verzí písně Hlupáku, najdu tě! z pohádky Princové jsou na draka (1980) Jiřího Adamce, kterou nazpívali společně s Pergnerovou (stejně jako celé album coverů českých hitů). Premier a Tereza si společně vedli slušně, avšak Hrobaře nepřekonali. Stejně jako většina kapel tohoto typu Premier funguje dodnes.

Michaela - Sprayer Frayer (1994*)

Slovenským protějškem Lucie Vondráčkové, toho času dětské hvězdy, byla bratislavská rodačka Michaela Pašteková, která v pouhých deseti začala spolupracovat se Zlatým slavíkem Petrem Nagym na jeho dětském albu a z této spolupráce vzešla hned tři alba této dětské hvězdičky, jejichž byl Nagy producentem. Jejím největším hitem byl jednoznačně singl Sprayer Frayer, který kritizoval dvojí metr v chování policistů a s nímž Michaela bodovala i v Esu. Její další hity Nikdy nezober drogu (1995) a So mnou nikdy nezostárneš (1996, cover Nagyho staršího hitu) však už zůstaly před branami postupu. Na rozdíl od Vondráčkové Pašteková pověsila v dospělosti kariéru zpěvačky na hřebík, vystudovala Estetiku na FFUK v Bratislavě a nyní působí jako pedagožka na bratislavské VŠVU a zároveň jako novinářka. Poctu ve slovenské Tváři jí složila Mária Bartalos, jedna z deseti nejkrásnějších slovenských hereček všech dob

Daniel Landa - Motýlek (1995)

Nejkontroverznějším českým zpěvákem je již přes třicet let Daniel Landa. Tento hyperaktivní rebel, který se kromě hudby věnuje i herectví a sportu, má velmi silnou a věrnou základnu fanoušků, díky které jako jeden z mála českých interpretů v Esu bodoval po celou dobu jeho existence. Úspěch měl jak s hity ze sólového debutu Valčík (1993) Jó ulice a Přízraky, tak i s pozdějšími singly jako cover-verze Karla Kryla Morituri Te Salutant (2003) nebo textově pichlavý Protestsong (2004). Nejvíc se však Landovi dařilo v polovině devadesátek se dvěma největšími hity z druhého alba Chcíply dobrý víly (1995). Motýlek tehdy společně se Sprayerem Frayerem a trackem Policijééé od Chaozzu patřil do velké trojky hitů kritizujících policii. V gangsterském videoklipu, který byl inspirován legendární dvojicí zločinců Bonnie a Clyde, si mimo jiné zahrál i další herec z trilogie Slunce, seno..., představitel Pláničky staršího Oleg Reif. Výborně si vedli i následující Ztracení hoši, kteří byli (než přišli Chinaski s hitem 1970) hymnou "ztracené generace" Husákových dětí. Reportáž z Landova loňské koncertu v O2 aréně si můžete přečíst zde

MC Erik & Barbara - Summer Nights '95 (1995)

Jedinými interprety, kteří mají v mém výběru duplicitu, jelikož účinkovali ve dvou různých projektech,  jsou výše zmínění Erika Aresta a Barbara Haščáková, kteří jako duo MC Erik & Barbara absolutně zválcovali zbytek Maduaru. Tato dvojka měla tři typy singlů - taneční pecky v angličtině (I'm Free, U Can't Stop, Save The Jungle, It's Your Day), slovensky zpívané balady (Keď príde láska, Anjel II., Sen) a v neposlední řadě i dvě coververze. Jejich verze duetu Johna Travolty a Olivie Newton John Summer Nights z filmového muzikálu Pomáda byla jejich vůbec nejúspěšnějším singlem, alespoň co se Esa týče. Nabízí se mrazivá podobnost, jelikož jak Olivia Newton John, tak Haščáková nás již navždy opustily, přičemž Barbaře bylo pouhých 43 let. Druhou cover-verzí byl gigahit Dancing Queen od legendární švédské čtveřice ABBA. MC Erik v současnosti vystupuje s novou zpěvačkou Ivanou Poláčkovou. Barbara poslední roky života prožila v USA a na Slovensko se vracela jen sporadicky.

Tereza Pergnerová - Andělíček (1995*)

Pergnerová v devadesátkách nepůsobila jen jako moderátorka, ale i jako zpěvačka, přičemž její singly se pravidelně objevovaly na kompilaci Čágo belo šílenci! Jako první vydala cover-verzi osmedsátkové hymny Nonstop od Michala Davida, kterou následoval původní singl Andělíček, k němuž hudbu složil bývalý dívčí idol Michal Penk a autorem textu byl Terezin otec Eduard Pergner, který zde reflektoval hříchy mládí své dcery, za které se omlouvá a prosí svého anděla strážného za odpuštění. Zajímavostí je, že Andělíček byl nasazen jako novinka do stejného Esa jako An Angel od Kelly Family, takže to byl vskutku "andělský" díl Esa. O spolupráci s kapelou Premier jsem již mluvil a posledním projektem, ve kterém Tereza zpívala, byla dětská audiokniha Bejbydůra, což byl příběh mimozemšťanky s písničkami.

Chaozz - Televize (1996)

V roce 1996 došlo na propojení u nás do té doby alternativního hiphopu a komerční hitparády, jakou bylo Eso. Pražský kvintet Chaozz vznikl již v roce 1993, ale až o tři roky později získal kontrakt s firmou PolyGram, u které tehdy vyšlo jejich debutové album ...a nastal chaos (1996) a společně s ním měl v Esu premiéru pilotní singl Televize, který si utahoval z televizních programů a to i včetně pořadů Novy a Esa. Na debutu měl Chaozz ještě další tři hity Policijééé, Planeta opic a Nejhorší den v mym životě, které si všechny vedly v Esu velmi slušně. Z pozdějších tří alb se velkým hitem staly zejména Vodopády (1999), cover-verze hitu Waterfalls od dívčího R&B tia TLC. Pravověrní hiphopoví fanoušci tehdy na Chaozz kvůli jejich komerční propagaci pohlíželi skrze prsty, avšak z dnešního pohledu je Chaozzu třeba uznat, že v mládeži zažehl zájem o hiphop. Paradoxem je, že sound Chaozzu byl stylově mnohem čistší hiphop než styl, který produkují dnes superpopulární rappeři Calin nebo Viktor Sheen, kteří respekt naopak mají. 

Lucie Bílá, Daniel Hůlka & Jiří Korn - Dracula Megamix (1996)

V devadesátkách Česko doslova pohltila muzikálová mánie. Vznikaly tu nejen převzaté kusy jako Bídníci (1992) nebo Jesus Christ Superstar (1994), ale jako houby po dešti se rodily i původní muzikály, jejichž vlajkovou lodí byl jednoznačně Dracula (1995), který vzešel z pera skladatele Karla Svobody a textaře Zdeňka Borovce. Tento muzikál objevil nejen nové hvězdy Daniela Hůlku a Leonu Machálkovou, ale také pomohl ještě více rozzářit hvězdu Lucie Bílé a ke comebacku dopomohl Jiřímu Kornovi a Ivetě Bartošové, která však do muzikálu přišla až po odchodu Bílé. Roční výročí od slavnostní premiéry tvůrci Draculy oslavili vydáním tanečního megamixu tří árií, mezi nimiž samozřejmě nechybí ani největší hit Jsi můj pán v podání Bílé. Tento megamix byl nasazen do posledního regulérního Esa v roce 1996, přičemž si v prvních týdnech roku 1997 vedl velmi slušně a stal se nejúspěšnější českou písní roku ve výročním Zlatém Esu.

Wanastowi Vjecy - Kouzlo (1997)

Je celkem paradoxní, že Wanastowi Vjecy byly původně jen boční punkový projekt poloviny Lucie Roberta Kodyma a Petra "P.B.Ch." Chovance, avšak minimálně u teenagerské cílovky Esa bodovaly o něco lépe než jejich domovská kapela. Už singly ze čtvrtého alba Andělé (1996) Blbá, Andělé a Láska byly jedny z mála domácích věcí, které v Esu postupovaly, největšího úspěchu se však Wanastowkám dostalo až s druhým singlem z následujícího alba 333 stříbrnejch stříkaček (1997). Kouzlo nezapřelo orientální motivy a ve videoklipu, který se odehrává v Himalájích, si zahrála tehdy velmi často obsazovaná herečka Klára Issová. Kouzlo se trefilo přesně do přelomu let 1997 a 1998, pročež se dostalo do Zlatého Esa za oba dva roky. U Wanastowek dodnes zůstal jen Kodym, zatímco P.B.Ch. odešel v roce 2010.

Lunetic - Máma (1998)

Fenoménem, který na přelomu devadesátek a milénia rozděloval společnost na dva antagonické tábory, byl nejúspěšnější český boyband Lunetic, který vznikl v severočeském Litvínově. Vašek, Martin, Aleš a David tehdy viseli na plakátu v nejednom dívčím pokojíčku a byli noční můrou hudebních kritiků. Všechno začalo singlem Máma, který v Esu dominoval v létě 1998. Tato ultravlezlá píseň byla podle slov samotných Lunetiků inspirována evergreenem Slzy tvý mámy od Olympic a byla omluvou maminkám za to, jak je chlapci trápili v pubertě. Debutové album Cik-Cak (1998) na sebe nedalo dlouho čekat a zlomilo všechny možné rekordy v prodejnosti. Lunetic byli v následujících dvou letech všude a Eso nebylo výjimkou, každý jejich klip se udržel plný počet týdnů. Tuto největší devadesátkou teenagerskou mánii provázely i četné skandály jako například obvinění backvokalisty Dalibora Kaplana, že místo Vaška Jelínka nazpíval hlavní vokály on, nebo soud s Martinem Kociánem, který byl obžalován z navádění k vydírání. A byl to právě kontroverzní Kocián, který Lunetic jako první opustil, čímž zapříčinil první rozpad v roce 2003. K reunionu došlo v roce 2008, nejprve v plné sestavě a později opět bez Kociána.

Iveta Bartošová - Nekonečná (1998)

Těsně na konci pergnerovského období stálo Eso u comebacku české popové princezny Ivety Bartošové, přičemž nejprve tato křehká bytost s hořkým osudem v Esu bodovala začátkem roku 1998 duetem s Danielem Hůlkou Vím, že jsi se mnou z muzikálu Dracula a na konci roku tento velký návrat dokončily klipy k hitům Nekonečná a Tři oříšky, které pocházely ze zpěvaččina vrcholného alba Ve jménu lásky (retro recenzi si přečtěte zde). Já jsem z těchto dvou klipů vybral "oldfielovskou" Nekonečnou, jíž doprovázel epický videoklip se středověkými motivy, který vzniknul pod taktovkou Filipa Renče a zahrál si v něm mimo jiné i herec a tanečník Jan Révai, pozdější hvězda Renčova filmového muzikálu Rebelové. Příznačnější interpretku jsem na závěr této třicítky vybrat nemohl, jelikož bouřlivý život plný vzestupů a pádů měly Bartošová s Pergnerovou společný, jen s tím rozdílem, že Tereza jej na rozdíl od Ivety přežila. 

V posledních měsících roku 1998 už za Terezu každou chvíli někdo zaskakoval (jedním ze záskoků byl i pozdější moderátor Esa Leoš Mareš), až později vyšla na povrch informace, že se vrátila k užívání drog (tentokrát k heroinu, zatímco v mládí brala pervitin). Začátkem roku 1999 ji nahradil Vítek Havliš, který v pozdějších letech rovněž moderoval Snídani s Novou. Následně se moderátoři střídali jako na běžícím pásu. Havliše za půl roku nahradili Lunetic, i ti však vydrželi jen jednu sezónu a místo nich přišla dívčí skupina Zoombie, která se udržela o něco déle (rok a půl). Na podzim 2001 se novým moderátorem stal tanečník a choreograf Yemi A.D. a poslední krátkodobou moderátorkou byla Gabriela Partyšová, která se vydávala za své imaginární dvojce Rebeku. V roce 2003 pak Eso definitivně převzal Leoš Mareš, který vydržel až do konce v červnu 2009. Po odchodu Terezy však Eso ztratilo svou stylotvornou tvář, a přestože si vliv na vkus teenagerů udrželo až do svého zrušení, v poslední letech to spíš byla talk show Leoše Mareše, kde klipy hrály druhé housle. Tereza se po vyléčení ze závislosti a aféře s porno fotkami pro časopis Leo na scénu vrátila v roce 2005 jako moderátorka reality show VyVolení na Primě, jíž nás provázela všechny čtyři odvysílané ročníky. Kromě toho moderovala i reality show Farma (2012), Mise nový domov (2016) a jejím zatím posledním projektem je Ztracená rodina (2023), vše na Nově. Pro děti devadesátek však už navždy zůstane na prvním místě spojená s Esem, které ji před třiceti lety proslavilo.

* Hity označené hvězdičkou vyšly v uvedeném roce, avšak do Esa byly nasazeny až v roce následujícím, někdy i o více než rok později (viz. Kelly Family - An Angel).

Zdroj: Wikipedie, ČSFD, Youtube; Foto: TV Nova