Top 10 nesinglů slovenských zpěvaček za poslední dekádu

13.01.2025

Začátkem prosince vyšel již patnáctý díl populárního občasníku věnovaného nejlepším singlům českých a slovenských zpěvaček, který se tentokrát zaměřoval na písně, které nebyly vybrány jako singly. Jelikož však tato desítka byla čistě česká, je potřeba v šestnáctém dílu navázat s nejlepšími nesingly Slovenek. Tentokrát má duplicitu v desítce pouze jedna zpěvačka, avšak vzhledem k tomu, že Slovensko je mekkou písničkářek, tentokrát převažují křehké a téměř akustické balady. Z tohoto ranku pochází i exkluzívní bonus, který nás odkazuje k počátkům jedné z nejznámějších slovenských zpěvaček a písničkářek.

Jana Kirschner - Krajina rovina (2010)

Druhou desítku nesinglů zahajuje vůbec nejumělečtější skladba ve výběru. Průkopnice slovenského ženského písničkářství se na svém šestém albu Krajina rovina poprvé výrazněji odklonila od svých pop-folkových kořenů a pustila se do uměleckého experimentu, který dopadl výtečně. Na tomto parádním oduševnělém počinu nejkratší skladby jen těsně přesahují pět minut. Titulní skladba, která album uzavírá, má mimořádně křehkou atmosféru, přičemž se opírá o téměř triphopový background. Kdo čekal další Modré či Pokoje v duši, byl zřejmě zklamaný. Pro hudební fajnšmekry však Krajina rovina byla událostí.

Celeste Buckingham - Hello Stranger (2012)

O tom, jak exotická finalistka všechny počátkem desátých let osobitostí své tvorby překvapila, se nemá cenu posté zmiňovat. Výtečné je zejména debutové album Don't Look Bac´k, na němž je Celeste o něco osobitější než později. Vlajkovou lodí tohoto alba je megahit Run Run Run, avšak potenciálních hitů na něm najdeme více a jedním z nich byla i píseň Hello Stranger, která jako singl i přes velmi chytlavou melodii vybrána nebyla. V této svižné pop-soulové skladbě Celeste mírně připomíná britskou zpěvačku Joss Stone, kterou již v SuperStar označila za svůj idol a vystřihla tehdy její největší hit You Had Me.   

Anna Veselovská - Prvá posledná (2013)

Velkou nadějí první poloviny desátých let byla i stříbrná finalistka prvního Hlasu ČeskoSlovenska, po které se následně i přes její osobitost v rámci tuzemských talent shows bohužel slehla zem, přestože její autorské album 10 rozdielov, které vzniklo ve spolupráci s frontmamem IMT Smile Ivanem Táslerem, nebylo vůbec špatné. Annino jediné sólové album (jelikož později působila v rámci česko-slovenského projektu The Indie Ann) uzavírá teskná balada, která pojednává o překonání strachu ze změny a objevování nových slastí. Věčná škoda, že tento talent v konkurenci slovenských písničkářek zapadl. 

Dominika Mirgová - Poslednýkrát (2013)

I ve slovenské desítce najdeme jednu píseň věnovanou zesnulé milované bytosti. V tomto případě se jedná o Dominičinu babičku. Přestože Dominika není autorkou (těmi jsou Miro Jaroš a Martin Šenc), dodává do písně natolik silné emoce a mimořádně přesvědčivý výraz, že dokáže vehnat slzy do očí a to zvláště každému, kdo někoho blízkého někdy ztratil. Tato srdceryvná píseň je parádní tečkou zpěvaččina druhého alba Nová, a přestože nebyla oficiálně vydaným singlem, patří k vrcholům její hudební tvorby.

Katarína Knechtová - Kým budem nemá (2015)

Sólová tvorba bývalé frontmanky kapely Peha se od desátých let vyznačuje mnohými experimenty, zejména s elektronikou. Na zpěvaččině třetím albu Prežijú len milenci, které vydala sama na vlastní nápad, však najdeme i skladbu diametrálně odlišného ražení, tedy čistý folk, který je ukázkou její všestrannosti. Tuto pro ni atypickou píseň napsala Knechtová společně s Vladem Krauszem, který ji opatřil textem. Na kytaru zde hostuje Peter Bič, bývalý kytarista IMT Smile a frontman Peter Bič Projectu.

Emma Drobná - Keby (2017)

Vítězce jubilejní desáté SuperStar se již povedl rekord v desítce duetů Slovenek, kam se dostala hned třikrát. V nesinglech ji máme dvakrát, avšak v obou případech se jedná o písně, které se svou akustičností z jejího repertoáru vymykají. Z debutu You Should Know jsem vybral píseň, která byla Emminou prvotinou ve slovenštině. Přestože se však od zbytku alba, jemuž dominuje elektronika, liší aranžérsky, zapadá na něj naopak svou temnou atmosférou. Píseň vychází ze zpěvaččiny osobní zkušenosti s toxickým vztahem a Emma jí i přes volnější artikulaci dodává velmi silný emocionální náboj. 

Sima Martausová (dnes Magušinová) - Voda (2019)

Zatímco Jana Kirschner ukázala slovenským písničkářkám cestu, její o deset let mladší nástupkyně dokázala kombinaci křehkosti a tvůrčí nezávislosti dotáhnout na vrchol popularity, o čemž mimo jiné svědčí i trojí vítězství v anketě OTO. V roce 2019 se jí však podařilo získat i univerzálnější cenu Krišťáľové krídlo, která je udělovaná osobnostem s mimořádným přínosem v mnoha oborech. A není divu, jelikož její páté album Len tak sa stíšim je absolutní majstrštyk, který na Musicserveru získal absolutní hodnocení 10/10. Úvodní skladba Voda pojednává o zpěvaččině lásce k přírodě a všem krásám, které nám nabízí.    

Emma Drobná - I Loved You (2020)

Z Emminy druhotiny Better Like This jsem vybral shodou okolností opět předposlední track. Tuto píseň Emma složila úplně sama a stejně jako výše uvedený song je i tento její osobní zpovědí, opět je silně melancholický, jen tentokrát vypovídá o nešťastné lásce, která se jí neopouštěla snadno. V tomto mimořádně křehkém lovesongu Emma opět dokazuje, že svou unikátní barvou hlasu dokáže každou píseň rozsvítit a že umí vykřesat velmi autentické emoce. Zvlášť závěrečné pousmání působí kouzelně. 

Lash & Grey - There We Are (2021)

Originální slovenské jazz-soulové duo je jedinou výjimkou mezi kapelami, které jelikož má jen dva členy a jedná se o zpěvačku a kytaristu, se objevuje pravidelně v našem občasníku (a nejen v dílu věnovaném kapelám v čele se zpěvačkou). Z jejich výtečného druhého alba Blossoms Of Your World jsem vybral na první poslech nenápadnou skladbu, která však díky pohodovému feelingu roste s každým dalším poslechem. Kristína zde na rozdíl od jiných písní nejde do takových výšek, v altové poloze má však její hlas velmi příjemnou barvu. Ocenit musím i Jakubovo sólo i gradaci díky nástupu smyčcového kvarteta. 

Sima - Posledný krát (2022)

V desítce nesinglů Slovenek drtivě převažují balady, proto jsem jakožto nejmladší píseň vybral takovou, která (řečeno slovy již zesnulého porotce slovenské SuperStar Jula Viršíka) "rozkopne dveře". Vůbec nejpopulárnější slovenská zpěvačka a hitmakerka současnosti nedávno vyprodala svůj největší koncert v kariéře, který proběhne v září na stadionu v Trnavě. Z jejího čtvrtého alba Masterpiece jsem vybral trochu nedoceněný track, který má i přes taneční rytmus příjemně temnou atmosféru. Poprvé v historii tohoto občasníku tak dochází k duplicitě názvů písní v jedné desítce, jakkoliv se to pokaždé píše trochu jinak.

Exluzivní bonus:

Zuzana Smatanová - Nothing For Me (2003)

Jako trochu starší bonus jsem oproti české desítce vybral píseň zpěvačky a písničkářky, která se na slovenské scéně velmi dobře etablovala a získala hned devět Sláviků (+ jednoho absolutního) a dvě ceny OTO. Ve svých počátcích Smatanová inklinovala k pop-rockovému soundu ve stylu kanadských písničkářek Alanis Morissette a Avril Lavigne. Z jejího debutu Entirely Good, který obsahuje písně převážně v angličtině (avšak paradoxně největším hitem je singl Tam, ke sa neumiera), jsem vybral baladu, jíž však neváhám označit za klenot. Už zde bylo jasné, že se rodí výrazná hudební osobnost.

Na sedmnáctý díl občasníku se můžete těšit na Valentýna a tentokrát budou tématem zamilované duety, přičemž i tato kategorie je rozdělená a jako první již tradičně přicházejí na řadu české zpěvačky.

Zdroj: Wikipedie, Musicserver, Youtube; Foto: Sukuba, Warner Music, Lash & Grey, RukaHore