Dirty 2000's speciál: Top 30 hitů z postpergnerovského Esa

Vloni v únoru vyšel v pauze mezi seriály Dirty 2000's a Clean 2010's speciál jejich předchůdce Sweet 90's, který se zaměřil na kultovní nováckou hitparádu Eso v dobách, kdy ji moderovala charismatická Tereza Pergnerová. Když začátkem roku 1999 moderátorský post z důvodu čím dál silnější drogové závislosti uvolnila, vystřídalo se na jejím místě hned několik dočasných nástupců: pozdější moderátor Snídaně s Novou Vítek Havliš, teenpopové skupiny Lunetic a Zoombie, tanečník a choreograf Yemi A.D. a moderátorka Gabriela Partyšová vydávající se za imaginární dvojče Rebeku. Až v roce 2003 Eso získalo opět stálého moderátora, kterým nebyl nikdo jiný než "pán kožichů" Leoš Mareš. Přestože však Eso v pozdějších letech ztratilo onen kultovní rozměr z pergnerovského období (a v posledních letech se z něj stala talk show Leoše Mareše), pořád nepřestávalo tvořit hvězdy a hity. Druhá třicítka esohitů z desetiletky 1999 - 2009 je dost možná i pestřejší než ta první, například v zahraniční části najdeme od diskotékových "one hit woders" přes ikonické sólisty až po legendární rockové kapely, v české sekci pak najdeme interprety, které jsme mohli v Esu vídat i za Pergnerové, stejně jako hvězdy ze SuperStar nebo pozdější Slavíky v začátcích kariéry. Druhá třicítka je rovněž vyrovnanější a poměr zahraniční a domácí sekce je přesně 15:15. Oproti první třicítce je výběr tentokrát vzhledem k dvojnásobně delšímu období více náhodný a spíše reflektuje, jaké pop-kulturní fenomény přinesla první dekáda nového milénia.
Zahraniční hity:
Britney Spears - ...Baby One More Time (1998*)
Druhou třicítku esohitů zahajuje jeden z vůbec největších devadesátkových teenpopových hitů, který světu představil nastávající popovou princeznu Britney Spears. V době vydání pouze šestnáctiletá zpěvačka se v dnes již legendárním videoklipu představila v roli "odvážné školačky", čímž pobláznila svět. Přestože její kariéra představovala horskou dráhu plnou vzestupů a pádu, její revoluční roli jak v ženském popu (který omladila), tak i v teenpopu (který se následně více feminizoval) jí nikdo nikdy neodpáře.
The Offspring - Why Don't You Get A Job? (1999)
Do stejného dílu Esa jako výše zmíněný teenpopový gigahit byl nasazen i druhý singl z pátého a nejúspěšnějšího alba Americana pop-punkových The Offspring, kteří jsou jedním ze tří interpretů, kteří se z předchozí třicítky opakují. Hymnická píseň je motivační pro flákače, kteří se úmyslně vyhýbají práci. Jeden z největších hitů kapely pochopitelně nemohl nezaznít na loňském ročníku Rock for People, na kterém Dexter Holland a spol byli jedním z headlinerů (report nejen z koncertu Offspring si přečtěte zde).
Eiffel 65 - Blue (Da Ba Dee) (1999)
Přestože žánru eurodance na konci devadesátek již pomalu odzváněla hrana, několik jeho mutací ještě přežívalo. Jednou z nich bylo tzv. "neoitalodisco", jehož čelním představitelem bylo italské trio Eiffel 65. Jakkoliv se ´jednalo o klasický "one hit wonder" (respektive "two hits wonder", jelikož slušně bodoval i druhý téměř identický singl Move Your Body), této invazi modrých mimozemšťanů se ve druhé polovině roku 1999 nedalo uniknout. O více než 20 let později tuto pecku oprášili francouzský DJ David Guetta a americko-albánská zpěvačka Bebe Bexha, jejichž verze I'm Good (Blue) opět zněla i z vodovodu.
A*Teens - Mamma Mia (1999)
V roce 1999 získaly nový kabát i hity legendární švédské čtveřice ABBA (příběh jejich průlomového megahitu Waterloo si přečtěte zde), které nově nazpívali jejich o generaci mladší napodobitelé A*Teens, rovněž pocházející ze švédské metropole Stockholmu. Coververze Super Trouper, jednoho z největších abbovských hitů, byla jejich druhým singlem v pořadí a byla opatřena nápaditým rodinným videoklipem. Když A*Teens přestali coverovat Abbu, jejich popularita strmě poklesla a v roce 2004 ohlásili přestávku, která ve skutečnosti znamenala rozpad. K reunionu došlo o dvacet let později v loňském roce.
Red Hot Chili Peppers - Otherside (2000)
Mezi rockovými stálicemi patřil v Esu k nejúspěšnějším formacím legendární kalifornský funk-rockový kvartet Red Hot Chili Peppers, který vůbec nejvíc bodoval se třetím singlem z jejich nejprodávanějšího alba Californication, které v roce 1999 znamenalo jejich velkolepý návrat na výsluní. Tato chytlavá a parádně gradující redhotovka byla zároveň jejich nejzpívanějším hitem v tuzemských SuperStar (zpívali ji Martin Krausz, Jan Kopečný, Filip Lenárth a Ahmad Hedar). Za zmínku stojí i výtvarně stylizovaný videoklip, který odkazuje na německý expresionismus, gotiku, kubismus a experimenty s perspektivou.
Natalia Oreiro - Cambio Dolor (1999*)
Na přelomu milénia ovládly obrazovku TV Nova latinskoamerické telenovely, které si i přes rozporuplnou kvalitu držely vysokou sledovanost (včetně žen, které u nich žehlily tak jako Daniela Kolářová ve filmu Vratné lahve). Zatímco u cílovky 50+ vyhrávala slepá Esmeralda, teenagerky si nejvíce získala temperamentní Milagros z telenovely Divoký anděl, jejíž představitelka Natalia Oreiro svého času bodovala i jako zpěvačka. Ústřední melodie seriálu, který na Nově premiéroval na podzim 1999, přišla do Esa až na jaře 2000. Oreiro vydala celkem tři alba, v paměti nám však zůstává především jako Milagros.
Eminem feat. Dido - Stan (2000)
Kontroverzní král všech bílých rapperů Marshall Bruce Mathers III, kterého celý svět zná pod pseudonymem Eminem, dokázal vždy šokovat a pobuřovat, ale i objevovat nové talenty. Jedním z nich byla i britská zpěvačka Dido (recenzi její prvotiny No Angel si přečtěte zde), jejíž singl Thank You Eminem vysamploval do tracku Stan, který příběh o jeho fanouškovi, který vyhrožoval, že zabije sebe i svou těhotnou přítelkyni, když mu Eminem neodpověděl včas na dopis. Onu těhulku si ve videoklipu zahrála sama Dido, Eminemova posedlého fanouška Stana představoval kanadský herec Devon Sawa.
S Club 7 - Reach (2000*)
Když už jsem do třicítky zařadil A*Teens, nemohu zapomenout ani na nejúspěšnější smíšenou teenpopovou skupinu z přelomu milénia. Britská sedmičlenná formace S Club 7 útočila v té době nejen na hitparády, ale i na televizní obrazovky v komediálně hudebním seriálu, který sice u nás vysílala Česká televize, ale videoklipy pronikly i na konkurenční Novu. V Esu si nejlépe vedl pilotní singl druhého alba 7, veselý popsong Reach, který podobně jako ostatní jejich singly pronikl do našich hitparád se zpožděním. V této písni můžeme slyšet hlas Paula Cattermola, který předloni zemřel za nevyjasněných okolností.
Linkin Park - In The End (2001)
Králové nu-metalu Linkin Park jsou dnes ve všech pádech skloňovaní díky jejich úspěšnému comebacku s novou zpěvačkou Emily Armstrong a novinkovým albem From Zero. Když se však vrátíme na začátek, kdy jim vokály ještě zpíval charismatický Chester Bennington, který v roce 2017 spáchal sebevraždu, tak na počátku stálo debutové album Hybrid Theory, z nějž největším hitem byl čtvrtý singl In The End. Tento chytlavý song v plné kráse ukazuje, jak výjimečným zpěvákem Chester byl a jaká po něm zůstala díra.
t.A.T.u. - Nas Ne Dogoniat (2001*)
Do nejvyšších pater světové pop music na počátku nultých let zasáhla i dnes tolik nenáviděná velmoc - Rusko. Dívčí duo Tatu (pro angloamerický trh t.A.T.u.), které tvořily Lena Katina a Julia Volkovna, vyvolávalo kontroverze tím, že se dívky vydávaly za lesbické milenky, kterými ve skutečnosti nebyly, což byl v první řadě marketingový tah jejich producenta Ivana Šapovalova. I přes kontroverznost však tato dvojka přinášela na svou dobu svěží moderní pop, čehož důkazem byl mimo jiné i jejich průlomový megahit Nas Ne Dogoniat, který byl opatřen velmi výrazným klipem, v němž hrál hlavní roli kamion.
Avril Lavigne - Sk8er Boi (2002)
Mezi elitou pozdního Esa samozřejmě nemůže chybět ani pop-punková princezna Avril Lavigne, které jsem již na blogu věnoval velký prostor včetně komentované diskografie, reportu z pražského koncertu a naposledy i medailonu ke čtyřicátým narozeninám. Druhý singl z debutu Let Go, pop-punkový hymnus Sk8er Boi patří ke zpěvaččiným vůbec největším hitům a výjimkou nebylo ani Eso, ve kterém koncem roku 2002 atakoval první místo. Tomuto megahitu se dostalo i celkem bizarní pocty, když jej zcoveroval generál Hvězdné pěchoty ze SuperStar Štěpán Turek, známý především díky kultovní Stávce dýdžejů.
Karma - Sedam Dana (2001*)
První polovina nulek přinesla i poněkud bizarní vlnu tanečního popu z východní Evropy. Zatímco t.A.T.u. bývají do této kategorie řazeny jen okrajově, následující dvě formace jsou jejími typickými zástupci. V roce 2003 ovládla diskotéky chorvatská formace Karma s tehdy již dva roky starým debutovým singlem Sedam Dana. Trio z nejnavštěvovanější lokace českými turisty přinášelo ryzí devadesátkový eurodance, který již v západních zemích byl passé. Karma se na tuzemské scéně zapsala mimo jiné coververzí gigahitu Sladké mámení od Heleny Vondráčkové z české "veselohry století" S tebou mě baví svět.
O-Zone - Dragostea Din Tei (2003*)
Největším hitem zmíněné východoevropské taneční vlny byl jednoznačně ultravlezlý song Dragostea Din Tei od moldavského tria O-Zone. O celosvětovou popularitu této písně, která v originále bodovala se však postarala především italská skupina Haiducii, která v březnu 2004 coververzi a ta italskou hitparádu vyhrála, pročež se italští producenti začali zajímat o originální interprety, pročež O-Zone kontaktovala společnost Time Records a Dragostea Din Tei se stala celoevropským megahitem. Popularita této bizarní trojky však nevydržela dlouho a v roce 2005 se rozpadla. Vloni došlo k reunionu ve zcela jiném složení.
Green Day - Wake Me Up When September Ends (2005)
Hudební událostí poloviny nultých let byl jednoznačně comeback králů pop-punku Green Day s fenomenálním albem American Idiot. Z něj vzešlo pět veleúspěšných singlů, přičemž u dívčího publika nejvíce zabodovala pětiminutová balada Wake Me Up When September Ends. O smyslu této písně se vedly dlouhé dohady, přičemž se objevily názory, že se týká 11. září 2001, avšak sám frontman Billie Joe Armstrong potvrdil, že píseň je památkou na jeho otce, který v roce 1982 zemřel na rakovinu jícnu. Videoklip však pojednává o vztahu mladého páru, z nějž chlapec odešel bojovat do války v Iráku.
Tokio Hotel - Durch den Monsun (2005*)
Zahraniční polovinu druhé třicítky uzavírá svého času velmi populární německá kapela Tokio Hotel, jejímž jádrem jsou bratři Kaulitzové a která byla v polovině nulek nevýraznějším suplentem boybandů. Tato pop-rocková partička, která pro středoevropské publikum symbolizovala styl emo (jakkoliv si z něj brala převážně image), pobláznila celou generaci teenagerek už svým prvním singlem Durch den Monsun, který následovalo několik dalších hitů pocházejících z alb Schrei a Zimmer 483. V desátých letech, která nebyla pop-rocku příliš nakloněna, změnili o 180° svůj styl a přeorientovali se na synth-pop a electropop.
Domácí hity:
Holki - Už mi nevolej (1999)
Domácí sekci zahajuje nejúspěšnější česká dívčí skupina všech dob, kvartet Holki, který vzešel z konkurzu, který pořádal Peter Fider, později známý jako polovina tanečního dua Verona. Katka, Klára, Nikola a Radana vydaly za čtyři roky své první existence pět alb, z nichž vzešla celá řada hitů, z nichž se některé hrají v rádiích dodnes. Z vyrovnaných singlů jsem do třicítky vybral ten úplně první, který si mimo jiné slušně vedl i v Esu. Holki se poprvé rozpadly v roce 2003 a na scénu se vrátily v roce 2008, avšak nyní již vystupují jen ve třech bez Kláry Kolomazníkové, která již léta bojuje s vážnou střevní chorobou.
Lunetic - Ať je hudba tvůj lék (1999*)
Ve výběru nemůžou chybět ani pánské protějšky Holek. Svého času milovaný i nenáviděný litvínovský boyband Lunetic, který zhruba v tomto období Eso moderoval, je tak druhým interpretem, který má v obou třicítkách duplicitu. Z jejich druhého alba Nohama na zemi byl jednoznačně největším hitem svižný singl Ať je hudba tvůj lék, který byl po vzoru britských East 17 nebo amerických Backstreet Boys mírně zahuštěn rockovými kytarami. Videoklip byl natočen v honosných prostorách pražské Státní opery. Lunetikománie skončila o rok později, kdy skupinu opustil kontroverzní potížista Martin Kocián.
Martin Maxa - Ráno v ulicích (2000)
Ze severočeského Litvínova pochází i "zpívající tělocvikář" Martin Maxa (vlastním jménem Ivan Varga), který byl na přelomu milénia idolem žen a dívek, což mu vyneslo bronzového Slavíka za rok 2001. Přestože se jedná o zpěváka s velmi omezeným hlasovým rozsahem a jeho písně jsou si víceméně podobné jako vejce vejci, několik hitů přece jen měl, z nichž v Esu prorazil již s tím prvním Ráno v ulicích. Po opadnutí popularity si Maxa zahrál v Kameňáku 2 (2004) Zdeňka Trošky, se Zuzanou Bubílkovou spolumoderoval pořad Politické harašení, čelil trestnímu stíhání a neúspěšně kandidoval do senátu.
Kryštof - Lolita (2001)
A máme tu jeden paradox. Ostravský herec a frontman kapely Kryštof Richard Krajčo se proslavil jako moderátor konkurenční hitparády Medúza na ČT, kterou uváděl spolu s nynějším místopředsedou poslanecké sněmovny za ANO Alešem Juchelkou. Krajčo se navíc s Novou dostal do křížku, když si při vystoupení na playback na Slavíku 2001 přelepil pusu páskou. Debutový singl Kryštofu Lolita však v Esu velmi slušně bodoval, jakkoliv klip k druhému singlu Ženy na obrazovku Novy nesměl. Kryštof zněli v začátcích diametrálně odlišně než dnes a platili u nás za jednu z nejprogresivnějších popových kapel.
Kabát - Pohoda (2002)
Eso dokázalo nejen objevovat nové hvězdy, ale rovněž pomáhalo již zavedeným interpretům popularitu zvýšit. Teplická agrometalová kapela Kabát již v začátcích Esa slušně bodovala s country-rockovým hitem Colorado, avšak teprve v roce 2002, když se blížilo dvacáté výročí vzniku kapely, se dostala do první ligy. Mohl za to především megahit Pohoda, který reflektoval nálady českého venkova, jenž přiznává svůj marast, ale hledá v něm hrdost. Pepa Vojtek a spol se tehdy ve Slavíku vyšvihli z devátého místa na třetí a od roku 2003 s přestávkami pravidelně sbírají zlaté trofeje ve skupinové kategorii.
Daniel Landa - Morituri Te Salutant (2003)
Třetím a posledním interpretem, který má v obou třicítkách esohitů duplicitu, je kontroverzní rebel a provokatér Daniel Landa, který kvůli svému působení ve skinheadském Orlíku dodnes rozděluje veřejnost na dva antagonické tábory. Velké kontroverze vyvolal v polovině nulek, když si dovolil "sáhnout na Boha" a přezpíval písně kultovního písničkáře Karla Kryla, což část veřejnosti (včetně exprezidenta Václava Havla) těžko rozdýchávala. První vlaštovkou Landova krylovského období byla coververze písně Morituri Te Salutant, kterou premiérově představil na svém Vltava tour 2003 a s níž několikrát vyhrál v Esu.
Leoš Mareš feat. Tereza Kerndlová - Nejlepší nápad (2003)
Podobně jako jsme v první třicítce měli Terezu Pergnerovou a jejího Andělíčka, ani poslední moderátor Esa Leoš Mareš nemůže ve výběru chybět. Přestože na Evropě 2 působil již od roku 1998, nejvíc se proslavil jako recitující "Pán kožichů". Začátkem milénia tak měl několik hitíků jako Tři slova, Lži jsou jako déšť, Zima, Svalnatec, Miluju a v neposlední řadě i jeho vůbec největší hit Nejlepší nápad, duet s Terezou Kerndlovou, toho času členkou populárního dívčího tria Black Milk. Tato píseň ovládala Eso již v době, kdy Mareš natvralo převzal moderátorské žezlo, které si udržel až do zrušení pořadu v roce 2009.
Dan Bárta - On My Head (2004)
Mládežnickým fenoménem poloviny nultých let byly teenagerské komedie. Režisérem, který tento žánr do naší kinematografie přinesl, byl Karel Janák, který na podzim roku 2004 debutoval s kinohitem Snowboarďáci. Dva talentovaní mladíci Vojtěch Kotek a Jiří Mádl se díky tomuto teencomu stali hvězdami téměř přes noc. Megahitem se stala i titulní skladba On My Head, kterou k velkému překvapení nazpíval Dan Bárta, zpěvák spíše pro kritiky než pro širokou veřejnost. Kotek a Mádl patřili mezi hosty Esa k inventáři a po jeho skončení moderovali neúspěšný pořad Stahovák, který měl být náhradou za Eso.
Sámer Issa - Busted (2004*)
Ještě větší boom než teencomy vyvolal první ročník české SuperStar, který trhal rekordy ve sledovanosti i v hlasování. Největším miláčkem žen a dívek byl tehdy exotický Sámer Issa, do kterého i přes jeho vypadnutí před branami Superfinále mnozí vkládali velké naděje a byl tehdy považován na průkopníka žánru R&B v Česku. V Esu triumfoval už se svým prvním singlem Busted ze stejnojmenného debutu. Úspěšná byla i jeho o rok mladší druhotina Break The Silence a zadařilo se mu i v mezinárodní soutěži New Wave. Svou vybudovanou pozici si však pokazil mediálním vystupováním a nezřízeným životem.
Aneta Langerová - Voda živá (2005)
Když už jsme u první SuperStar, nemůžeme zapomenout ani na její vítězku Anetu Langerovou, která český národ ohromila svým talentem, charismatem a skromností natolik, že se stala jeho miláčkem. Její debut Spousta andělů, vydaný jen tři měsíce po soutěži, byl veleúspěšný a vzešly z něj tři velké hity Hříšná těla, křídla motýlí, Voda živá a Srdcotepec, které všechny mimo jiné bodovaly i v Esu. Z nich jsem vybral prostřední jmenovaný, jehož autorem je Michal Hrůza, toho času frontman pardubických Ready Kirken. Voda živá byla svého času natolik populární, že se stala nejžádanější písní českých krematorií.
Petr Bende - Anděl perutí mách (2005)
Trojici úspěšných superstáristů z raného období doplňuje stříbrný finalista druhé řady, která následovala jen rok po té první. Přestože zkušený muzikant Petr Bende nezvítězil, svého přemožitele Vlastu Horvátha v posoutěžní kariéře zastínil. Z jeho vyzrálého debutu pb vzešly dva slušné hity, pop-rockový Anděl perutí mách a folk-rocková balada Nad horů svítá, přičemž jsem vybral ten první, k němuž text napsal Michal Horáček a v klipu si zahrála herečka Sandra Nováková. Přestože Bende již není vidět tolik jako dřív a z rockera se transformoval ve folkaře, své věrné publikum navštěvující jeho koncerty, si drží dodnes.
Helena Zeťová - Impossible (Unstoppable) (2005)
Ve druhé třicítce se našlo místo i pro pietu. Helena Zeťová, nevlastní dcera Leška Semelky a nejtalentovanější z exčlenek výše zmíněného dívčího tria Black Milk, nás krátce před Vánocemi navždy opustila, když nešťastnou náhodou vypadla z okna. V Esu na přelomu let 2005 a 2006 velmi slušně bodovala se svým prvním a největším hitem Impossible oscilujícím na pomezí popu, rocku a soulu. Její další písně podobných úspěchů bohužel nedosáhly. Tato zpěvačka s výjimečným hlasem byla naposledy více vidět jako porotkyně SuperStar 2011, poté se stáhla do ústraní, v němž žila až do své tragické smrti.
Lucie Vondráčková - Vítr (2006)
Eso pomohlo restartovat kariéru nejen Kabátu, ale i zřejmě nejznámější české zpívající herečce, kterou diváci v současnosti vnímají především jako nenáviděnou ředitelku Soňu z Ulice, případně jako úřadující bronzovou stardancistku. Její sedmé řadové album Boomerang znamenalo nejen výraznou změnu image v podobě rebelsky krátkých vlasů, ale přineslo i výrazný hit Vítr, coververzi osmdesátkové hymny Holding Out For A Hero od Bonnie Tyler, který Lucku katapultoval ve Slavíku nejprve na čtvrté, následně na třetí místo a v roce 2008 se poprvé stala stříbrnou Slavicí a tuto pozici si udržela i dalších osm let.
Ewa Farna - Měls mě vůbec rád (2006)
Rok 2006 byl pro český pop významný tím, že do něj poprvé vstoupila pozdější megastar Ewa Farna. Před 19 lety však mnozí na polskou teenagerku s rovnátky hleděli skrze prsty a nepředvídali jí dlouhou kariéru. Čas ovšem ukázal, jak podobné prognózy můžou být krátkozraké. Ovšem ti, kteří se nenechali svázat předsudky, už tušili, že se tu rodí velký talent a silná osobnost. Přestože debutový singl Měls mě vůbec rád (v originále Teenage Superstar) je teenagerský hitík pocházející z publishingové databanky, Ewa mu svým fantastickým hlasem dodala nový rozměr, pročež dodnes patří k jejím největším hitům.
Marek Ztracený - Ztrácíš (2008)
O dva roky později debutoval i další pozdejší slavičí šampión, hitmaker Marek Ztracený (vl. jm. Mirek Slodičák), který společně s písničkářem Tomášem Klusem na sklonku nultých let reprezentoval nastupující popovou generaci. V té době nebylo v Česku rádia, které by jeho debutový hit Ztrácíš nehrálo alespoň pětkrát denně. Ztracený však tehdy náhle nabytou slávu neunesl a bezhlavě se vrhl do víru mejdanů a alkoholu. Trvalo mu pak ještě pár let než se mu podařilo vrátit se na vrchol. O tom, že se mu comeback na výsluní podařil jako málokomu, svědčí vedle čtyř Slavíků i Eden vyprodaný za hodinu.
27. června 2009 je datum, kdy byl odvysílán závěrečný díl Esa, tedy hitparády, která se v polovině devadesátek stala díky Tereze Pergnerové teenagerským kultem, a přestože po jejím odchodu ztratila hodně ze své stylotvorné tváře, vliv na vkus českého publika si udržela po celých 15 let, kdy byla na obrazovkách Novy vysílána. Přestože například výše zmíněná čétéčkářská Medúza nebo o něco starší dvouhodinový pořad SOS vysílaný na TV Premiéra (předchůdce dnešní Primy) nabízely mnohdy pestřejší a kvalitnější výběr muziky, Eso mělo mnohem silnější akční rádius, jímž interprety dostalo blíže k srdcím fanoušků. Pro naší generaci zkrátka fráze "Čágo belo šílenci!" znamená více než jen pouhý pozdrav.
* Hity označené hvězdičkou vyšly v uvedeném roce, avšak do Esa byly nasazeny až v roce následujícím, někdy i o více než rok později.
Zdroj: Wikipedie, Youtube; Foto: TV Nova